GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:43
Tarih:09.01.2019

MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Batman) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 12'nci maddesi üzerine, daha doğrusu 12'nci madde üzerine verdiğimiz önerge üzerine söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Yine bir torba yasayla karşı karşıyayız. Torba yasanın maddeleri üzerine bile söz alamıyoruz. Gördüğünüz gibi, bir madde değişikliği önergesi verebilirsek torba yasanın bir maddesi üzerine konuşabiliyoruz.

Dün, Sırbistan'la imzalanan bir serbest ticaret anlaşması üzerine gruplar adına milletvekilleri çıkıp serbestçe konuşabildiler. Neden? Tek bir konuyla ilgili bir kanun teklifi olduğu için. Fakat bir torba yasa geldiği zaman, gruplar adına eğer bir önerge vermezseniz -hani saygısızlık etmek istemem ama çoğu usulen verilen önergeler- söz bile alamıyorsunuz torba yasalar üzerine. Böyle bir yasa teklifiyle karşı karşıyayız. Alışkanlık hâline geldi, 71 maddelik bir torba yasa, emin olun, milletvekillerinin yüzde 99'u bu torba yasanın ayrıntıları hakkında bilgi sahibi değil çünkü 71 maddede o kadar çok şey değiştiriliyor ki. Ben sadece bugün görüştüğümüz ve belki yarın bir kısmını görüşeceğimiz maddelerle hangi kanunlarda değişiklik yapıldığını söyleyeyim: Tapu Kanunu, Emniyet Teşkilatı Kanunu, Gelir Vergisi Kanunu, Gider Vergileri Kanunu, Devlet Memurları Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu, Yükseköğretim Kanunu, Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu, Seferberlik ve Savaş Hali Kanunu, Katma Değer Vergisi Kanunu, Fiyat İstikrarı Kanunu, Mera Kanunu, İşsizlik Sigortası Kanunu, 4603 sayılı -bankalarla ilgili olan- Kanun, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu, Kamu İhale Kanunu, Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu, kamu finansmanıyla ilgili kanun, Özel Tüketim Vergisi Kanunu, Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortaları Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, Cumhurbaşkanlığı ofisleri kanunu, Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu. Daha 40'ıncı maddeye geldik, 31 maddeyle ilgili ayrıca yasalar değiştiriliyor.

Şimdi, bu 12'nci maddede 1173 sayılı Milletlerarası Münasebetlerin Yürütülmesi ve Koordinasyonu Hakkında Kanun'un 3'üncü maddesinin üçüncü fıkrasında bir değişiklik yapılıyor. Bu madde bundan altı ay önce ihdas edildi yani 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle, Temmuz 2018 tarihinde yürürlüğe giren bir kanun hükmünde kararnameyle eklenmiş bir kanun maddesidir. Peki, o zaman ne yapıldı? Şöyle bir düzenleme yapıldı, OHAL'den yararlanma dönemi olan bir KHK'ydi, denildi ki: Cumhurbaşkanı tarafından dış ülkelerde veya uluslararası kuruluşlar nezdinde büyükelçi gibi akredite edilmeksizin, özel bir misyonla görevlendirilenlerin büyükelçilik unvanı görevleri müddetince devam eder. Yasa değişikliği bu. Cumhurbaşkanına, geleneksel, bildiğimiz anlamda büyükelçilerden bahsetmiyoruz da akredite edilmeyen, uluslararası kuruluşlarda görevlendirilen büyükelçileri atama yetkisi veriyordu bu OHAL KHK'si. Buna o zaman çok karşı çıkıldı, "Büyükelçileri Cumhurbaşkanının bu biçimde ataması doğru değil." denildi. Fakat orada, KHK'de şöyle diyor: "Büyükelçilik unvanı görevi süresince devam edecek." Büyükelçilik unvanı görevi sona erdiğinde ne olacak? Doğal olarak sona erecek. Şimdi ne yapıyoruz biliyor musunuz? Bize getirdiğiniz teklif bu, diyorsunuz ki: "Büyükelçilik görevi sona erse de -bakın akredite edilmemiş büyükelçiliklerden bahsediyoruz- büyükelçilik unvanı devam edecek." Nasıl? İyi mi? Yani büyükelçi olarak bir yere atadınız, görevlendirdi Cumhurbaşkanı, bu görev sona erdi, fakat bu unvanı kullanmaya hâlâ devam ediyor. Bakın, bizim geleneksel, diplomatlarımız gibi atanmış kişilerden söz etmiyoruz. Sözünü ettiğimiz kişiler, büyükelçiler gibi akredite edilmeksizin özel bir misyonla dış ülkelerde veya uluslararası kuruluşlarda görevlendirilen kişiler.

Bu işlem bir büyükelçi ataması olamaz, bu olsa olsa yeni bir istihdam biçimidir. Hani, eskiden şöyle denirdi: İşte, bir işe göre adam almak gerekir ama adama göre iş alanı açılıyor. Şimdi bu tam böyle bir iş, bir sürü adama yeni bir istihdam alanı açılacak, birileri büyükelçi olarak atanacak, büyükelçilik görevi sona erecek ama bu unvanı kullanmaya devam edecek.

BAŞKAN - Bir dakika ilave ediyorum Sayın Tiryaki.

MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkan.

Diplomatik bütün haklardan yararlanacak, sosyal haklardan da yararlanacak, dokunulmazlıklardan da yararlanacak, diplomatların aklınıza gelebilecek bütün haklarından yararlanacak. Böyle bir teklifi hiçbir milletvekili kabul etmemelidir. Biz buna çok açık biçimde karşı çıkıyoruz, Adalet ve Kalkınma Partili milletvekili arkadaşlarımızın da ellerini vicdanlarına koymasını istiyoruz. Türkiye Büyük Millet Meclisi, Cumhurbaşkanlığının mevzuat daire başkanlığı değildir, yasama organıdır. Lütfen, kanun koyucu gibi davranalım diyorum, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)