| Konu: | Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 100 |
| Tarih: | 10.07.2019 |
EDNAN ARSLAN (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sizleri ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımı saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkanım, Meclis Başkan Vekilliği görevinizde size de başarılar diliyorum. Tarafsızlığınızdan herhangi bir şüphemiz yoktur. Başarılar diliyorum efendim size.
BAŞKAN - Sayın Arslan, teşekkür ediyorum ama beni etki altında bırakmaya çalışıyorsunuz; her çıkan arkadaş bunu söylüyor.
EDNAN ARSLAN (Devamla) - Yok efendim.
BAŞKAN - Buyurun.
EDNAN ARSLAN (Devamla) - Değerli milletvekilleri, Türkiye, kültürel ve doğal miras değerleriyle dünyanın en önemli ülkelerinden biridir. Birçok medeniyete ev sahipliği yapmış bir coğrafyada yaşıyoruz. Dünyada birçok ülkenin bu tür değerlerini son derece iyi bir şekilde turizm fırsatına çevirdiğini ve bu ülkelerin ekonomilerinde turizm gelirlerinin büyük bir paya sahip olduğunu hepimiz biliyoruz. Bizim sahip olduğumuz potansiyelin daha azına sahip ülkeler tanıtım ve pazarlama teknikleriyle çok daha yüksek gelirler elde ediyor. Bu ülkelerin yaptığı tanıtım ve çalışmalar uzun yıllara yayılmış ve ödün vermeden devam ettirilmiştir. Bu kanunla net satış ve kira gelirleri üzerinden alınacak olan yüzde 1'lik turizm payı oldukça yüksektir. Bu miktar sektörün net kârlarının neredeyse yüzde 7, yüzde 8'lik kısmına denk gelmektedir. Üstelik tam da imar barışı nedeniyle giderlerin yükseldiği bir dönemde olması, sektör açısından ciddi bir mali külfet gibi durmaktadır.
Yine sektörün karşı çıktığı bir başka konu ise yürürlük tarihi. Sektörün bu konudaki talebi 1/1/2020'dir. Bu ajansın sadece tanıtım amacıyla kurulması ve bu alanda çalışması son derece önemlidir. Ajans eliyle yatırım yapması için hiçbir kuruluşa bir ödenek ayrılmamalıdır. Sektörün parasıyla sektöre rakipler bu ajans eliyle yaratılmamalıdır.
Getirilen kanunda benim en çok gözüme takılan kelimelerden birisi de "hızlı karar alma" vurgusu. Sayın milletvekilleri, mesele çabuk karar vermek değildir; mesele sürekliliktir, oluşturulan politikaları ödün vermeden, ısrarla devam ettirmektir. Tanıtım ve pazarlama yaratıcılık ister. Bu nedenle bu alanda daha esnek bir yapı düşünülmelidir. Siyasetüstü olmalıdır. Yapılan düzenlemeyle, sektörle ilgisi olmayan kişilerin, hemen hemen her alanda olduğu gibi, burada da siyasi görevlendirmelerle iş başına getirileceği görülüyor. Turizm böyle bir anlayışa teslim edilemez.
Kültür ve Turizm Bakanlığının kuruluş kanuna baktığımızda, amaç olarak "Kültürel değerleri yaşatmak, geliştirmek, yaymak, tanıtmak, değerlendirmek ve benimsetmek; kültür ve turizm konularıyla ilgili kamu kurum ve kuruluşlarını yönlendirmek ve bu kuruluşlarla iş birliğinde bulunmak; yerel yönetimler, STK'ler ve özel sektörle iletişimi geliştirmek ve iş birliği yapmak üzere bu Bakanlık kurulmuştur." denmektedir.
Şimdi, siz bu düzenlemeyle diyorsunuz ki: "Biz bu görevleri merkez, taşra ve yurt dışı temsilciliklerimizle yapamıyoruz. Bize bir ajans kurun. Sonra kamusal zorunluluklardan azat edin. Bütçeyi de özel sektör ve genel bütçeden oluşturalım. Sonrasında, alanla ilgisi olmayan, liyakatsiz bürokratları atayalım. Kullandığımız bütçenin hesabını da Sayıştay bize sormasın. Hızlı kararlar alıp turizmi geliştirelim."
Bu ajansın bu şekilde kurulmasıyla ülkemizdeki güçlü STK'lerin temsili eksik kalmaktadır. Aynı şekilde, yerel yönetimler de bu ajans kapsamında sadece ajansın danışma kurulunda Belediyeler Birliğiyle temsil edilecek gibi görülüyor. Bunun yanında, örneğin, Tarihî Kentler Birliği gibi, yerel yönetimlerin bizzat yer aldığı, koruma ve kullanma anlamında tarihî alanlar için çalışan ve projeler geliştiren bir yapı da neden bu yönetim kurulunda yer almasın?
Diğer bir önemli konu ise buradaki personel istihdamı. FETÖ soruşturmaları kapsamında en çok personel atılan kurumların bu tür kamu mevzuatı dışında tutulan kurumlar olduğunu akıllardan çıkarmayalım.
Sayın milletvekilleri, İzmir, sekiz bin beş yüz yıllık tarihi, iklimi, keşfedilmiş ve keşfedilmeyi bekleyen turizm arzıyla ülkemiz turizm sektörü zincirinin en güçlü halkalarından biridir. Zeytinyağlı ve otlardan oluşan zengin mutfağı, sayısız antik kent ve ören yeri; kent dokusu, mimari özellikleri, mitolojik kaynaklarda yer alışı, mavi bayraklı plajları, kongre turizmi merkezleri, fuar alanları, termal kaynaklarıyla İzmir her anlamda bir turizm kentidir. Turizmde markalaşmanın ön plana çıktığı bu dönemde İzmir'in turizm çeşitliliğinin artırılması için Turizm Bakanlığının belli başlı çalışmalara hız vermesi gerekmektedir. Bunun en önemli şekli kruvaziyer turizmi yani büyük gemi turizmiyle karşımıza çıkmaktadır. Son dönemde görülmektedir ki İzmir'de kruvaziyer turizmi bitmektedir. Son on beş yılda kruvaziyer turizmiyle İzmir'e 1.711 gemi gelmiş, 3 milyon 754 bin turist kentimizi ziyaret etmiştir. Yanlış politikalar sonucunda maalesef bitme noktasına gelen kruvaziyer turizmiyle ilgili tedbirlerin hızlı bir şekilde alınması gerekiyor. 2017 yılında sadece 9.172 kişi bu yolla İzmir'e gelmiştir. Gördüğünüz gibi, rakamlar arasında uçurum bulunmaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Arslan, toparlayalım lütfen.
EDNAN ARSLAN (Devamla) - Bu turizm kanalıyla gelen turistlerin dünyanın en büyük açık hava çarşısı olan Kemeraltı esnafı için anlamı, aynı anda 6 bin kişinin alışveriş etmesidir. Bu, sadece 1 geminin gelmesiyle yakalanan rakamdır. İzmir'in kaybını hep beraber hesap edelim.
Kente gelen turist ne bekler? Konaklama imkânları, güvenlik, hizmet ve kolay ulaşım. İzmir turizmi için çok değerli olan ulaşım imkânlarının da artırılması gerekiyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi uzun süre önce Buca metrosunun yatırım programına alınması için resmî talepleri yapmış olmasına rağmen maalesef on sekiz aydır Ankara'dan herhangi bir yanıt alınamamıştır. Buca metro inşaatı için 5 Aralık 2017, 18 Eylül 2018, 13 Mart 2019 tarihlerinde ilgili Bakanlığa resmî başvurular yapılmış, üstelik proje için devlet bütçesinden bir kuruş talep edilmiyor ve gerekli finansman uluslararası krediyle çözülecekken bu proje için imza atılması bu kadar mı zor? İmza için ne beklenmektedir? Bu konuda İzmir halkına ve gelecek turist beklentisindeki esnafa bir açıklama yapılmasını bekliyoruz.
Kısacası, bu yasa, bize ajans kurun, bize bütçe verin, istediğimiz gibi harcayalım, istediğimiz gibi istihdam sağlayalım, kimse hesap sormasın yasasıdır.
Yüce Meclisimizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.