GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:100
Tarih:10.07.2019

MHP GRUBU ADINA ABDURRAHMAN BAŞKAN (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi ve televizyonları başında bizi izleyen büyük Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Kurulması Hakkında Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü için Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunuyorum.

Türk ekonomisinin vazgeçilmezi ve temel taşlarından birisi olan turizm, dış ticaret açığına, enflasyona ve işsizliğe çare olması sebebiyle önemle üzerinde durulması gereken bir sektördür. Bu ajansın kurulması Türkiye'nin turizm hedeflerine ulaşması için bugüne kadar yapılan yatırımların, konaklama stokumuzun artması yanında ülkemizin turistik potansiyelinin ve fırsatlarının etkili bir şekilde dünyaya tanıtılmasına katkıda bulunacaktır. Ülkemize turist gönderen ülkelerin sayısını artırmanın yanında, yüksek harcama grubundaki turistlere yönelik çalışmalara ağırlık verilmelidir. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının ilk yapması gerekenlerden biri turizmin çeşitlendirmesi olmalıdır. Bu sebeple, sadece yaz turizmi değil, tüm aylara yayılmış, golf turizmi, inanç turizmi, gurme turizmi ve kruvaziyer turizmi gibi, harcaması yüksek turistler grubunda yer alan turizmden ülkemizin aldığı pay artırılmalıdır.

Ülke tanıtımı, pazarlama stratejisine bağlı bir aktivitedir ve yapılacak olan uzun vadeli planlara bağlıdır. Dünyada turizmde gelişmiş ülkelerin ekseriyetinde turizm ajansları mevcuttur, Amerika Birleşik Devletleri, İspanya, İngiltere, İtalya ve Singapur gibi. Örnek olarak; çok yıllar öncesinde kurulan, 1964 yılında kurulmuş olan Singapur'daki ajanstan bugüne kadar turist sayısı yaklaşık 170 kat artmıştır. Kurulacak olan bu ajans, yapacağı çalışmalarda veya toplantı ve aktivitelerde ülkemizdeki turizm alanındaki paydaşlardan yıllara yayılmış bir deneyime sahip olan TÜRSAB ve Türkiye Otelciler Birliğinden ya katkı almalı ya da bunların birer temsilcilerini bünyesine dâhil etmelidir. Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansının finansman ihtiyacı sağlanırken alacağı payın bu alanda faaliyet gösteren kuruluşlara fazla yük getirmemesi önemli bir husus olarak dikkate alınmalıdır. Unutulmamalıdır ki ajans sektördeki kuruluşlardan toplayacağı finansmanı yine sektörün ve ülkemizin kalkınması için kullanacaktır.

Tanıtım amacıyla yüksek bütçeli bir fon oluşturulması çok önemlidir ve turizm adına yapılması gereken bir atılımdır. Turizm ajansı olan ülkelerin tanıtım bütçelerine bakacak olursak; Fransa'da 97 milyon dolar, İspanya'da 91 milyon dolar, İngiltere'de 119 milyon dolar seviyesinde olduğu görülmektedir. Ülkemizde ise, 2018 yılı için 25 milyon dolar seviyesinde olup yeterli değildir. Turizm açısından ülkemizdeki var olan potansiyeli kinetik enerjiye dönüştürmemiz gerekmektedir. Sektörün hizmet kalitesinin ve niteliğinin artırılması vazgeçilmez bir şarttır. Bu sayede, öncelikli hedeflerden biri: Kişi başına 647 dolar olan harcamanın 1.000 dolara yükseltilmesini sağlamalıyız. Önümüzdeki en yakın hedeflerden biri, yıllık turist sayısının 50 milyona, turizm gelirinin de 50 milyar dolar seviyesine çıkarılmasıdır. Sadece Çin'de 370 milyon kişi yıllık 20 bin dolar üzerinde gelire sahip olup, bunlardan en az 1 milyonunun ülkemizde tatil yapması sağlanmalıdır; her bir Çinlinin ortalama 3 bin dolar seviyesinde harcama yaptığı da bu konunun ne kadar önemli olduğunun bir göstergesidir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; turizmin başkenti Antalya dünyanın önemli bir turizm destinasyonu olarak da bilinir. Dünyanın hiçbir ülkesinde bu kadar güzel tabiata, tarihe, denize ve güneşe, bu kadar güzel otellere ve bu kadar güzel yemeklere bu fiyatlarla ulaşmak mümkün değildir.

Antalya'mıza Haziran 2019 itibarıyla Gazipaşa ve Antalya Havalimanları yoluyla 5 milyon 344 bin turist gelmiştir. Bu sayı, 2018'e göre yaklaşık yüzde 17'lik bir artış demektir. Ülkelere göre baktığımızda, Rusya, Almanya, İngiltere, Ukrayna, Hollanda ilk altı ay itibarıyla en çok turist gelen ülkelerdir. Ağırlıklı olarak 25 ülkeden turist gelmiştir. Bu ülke sayısının artırılması elzemdir; bu da, kurulacak olan, bugün üzerinde konuştuğumuz Türkiye Turizm Ajansının yapması gereken işlerdendir.

Yine, Gazipaşa ve Antalya Havaalanlarına Ocak-Haziran 2019 itibarıyla iniş yapan dış hatlar uçak sayısı 30.083'e ulaşmış olup 2018'e göre yüzde 19'luk bir artış sağlanmıştır.

2018 yılı itibarıyla 13 milyon 642 bin turist ağırlayan Antalya'mızda 2019'da gelen turist sayısının 16 milyonu aşacağı tahmin edilmektedir. 2020 yılı hedefimiz, 20 milyon turist, 20 milyar euro gelir olmalıdır.

Bugün itibarıyla Antalya'mızda Turizm Bakanlığı işletme belgeli 788 tesis, 209.919 oda, 452.481 yatak; yatırım belgeli 91 tesis, 19.468 oda, 41.473 yatak; belediye belgeli ise 994 tesis, 53.219 oda, 119.963 yatak olmak üzere toplam 613.917 yatak kapasitesi bulunmaktadır. Bu, çok ciddi bir yatak kapasitesi demektir.

Turizm tesislerinde yetişmiş eleman bulma zorluğu çekilmektedir. Hâlbuki Millî Eğitim Bakanlığıyla bu alana yönelik yapılacak çalışmalar işsizliğin de önlenmesi açısından faydalı olacaktır. Direkt olarak turizm alanında çalışacak dil bilen elemanların yetiştirilmesi sağlanmalıdır. Unutulmasın ki memnun giden her turist yeni turistleri getirir, bu da hizmet kalitesindeki memnuniyetle sağlanır.

Ayrıca, gelen turistlere ülkemize girişlerinden çıkışlarına kadar güvenli bir ortam sağlamamız gerekmektedir. Antalya gibi turizm merkezli illere kalifiye, dil bilen turizm polislerinin görevlendirilmesi iyi olacaktır. Bunun için İçişleri Bakanlığının turistik illere unvanı "turizm polisi" olan polisleri görevlendirmesi ve Jandarmada da aynı nitelikte "turizm jandarması" unvanlı görevlendirme yapılması uygun olacaktır.

Antalya, yaylasından deniz kenarına çok geniş bir yemek çeşitliliğine ve kültürüne sahiptir. Turistlerin oteller dışında da Antalya içerisinde ve çevresinde yemek yiyeceği mümkünse Michelin yıldızlı restoranların tesis edilmesi önemli bir açığı kapatacaktır.

Antalya Valiliğimizin önderliğinde turizmle ilgili sivil toplum temsilcileri ve siyasetçilerin de katkısıyla durum tespiti yapılarak Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansına yol haritası sunulması faydalı olacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Antalya'mızın hem merkezi hem de ilçeleri ayrı birer güzelliktedir. Gazipaşa'dan başlayarak Kaş'a uzanan sahil şeridiyle, Toroslara sırtını yaslayan yaylalarıyla, buram buram tarihin kokusunu yaşayan kadim devletlerden bu yana Antalya, medeniyetlerin beşiği olmuştur. Topraktan çıkan tarih, Side, Myra, Patara ve Perge'de antik kent olarak, Aspendos'ta dünyanın en güzel ekosistemine sahip tiyatrosu olarak karşımıza çıkar. Termessos Tiyatrosu, meclis binası, agora ve sarnıçları mutlaka ziyaret edilmelidir.

Tarih, sadece toprağın üstünde değildir, Antalya'da denizin içinden ve mağaralarından bahsetmeden geçmek olmaz. Kekova'da tarihe dalarak şahitlik etmek, Mavi Mağara'nın büyüsüne kapılmak, Dim Mağarası'nın serinliği, Damlataş Mağarası'nın sarkıtları ve dikitleri bunlardan sadece birkaçıdır.

Tabii ki Antalya turizminde önemli bir payı olan Alanya'dan da bahsetmeden olmaz. Genel Başkanımız Sayın Devlet Bahçeli Bey Alanya'da "Alanya'nın etrafını çevreleyen Selçuklu şaheseri olan kalemiz, âdeta turizm amacıyla gelenleri sevgiyle kucaklayan bir sembol hâline gelmiştir. Belediyemizin armasında bulunan çift başlı kartal Alanya'nın dünyaya bakışını özetlemiştir. Bir yüzü doğuya, diğer yüzü batıya dönük çift başlı kartal dünyanın her yerinden gelen misafirlerimize kucak açmış, farklı milletlere ev sahipliği yapmıştır." diyerek turizme verdiği değeri ifade etmiştir.

Kısacası, "turizm" dendiğinde akla ilk gelen ülkenin Türkiye, akla ilk gelen şehrin de Antalya olması için canla başla çalışacağımızı burada ifade etmek istiyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime son verirken Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak (2/1988) sayılı Kanun Teklifi'ne olumlu oy vereceğimizi belirtiyor, Gazi Meclisimizi ve yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)