GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:23
Tarih:27.11.2019

MEHMET ALİ ÇELEBİ (İzmir) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Son söyleyeceğimi baştan söyleyeyim, madde doğru fakat geçerlilik tarihi yanlış. İyi bir şey yapıyoruz ama yeni bir mağduriyet yaratıyoruz. Doğum var ama sakat doğacak. Sebebini söyleyeyim.

Bu madde (A) tipi amir ve (B) tipi amir arasındaki ayrımı kaldırıyor; herkesin yıllardır beklediği bir şey, doğru. Peki, nedir (A) tipi, nedir (B) tipi? (A) tipi, Polis Akademisinden mezun olarak komiser yardımcısı olanlar; (B) tipi ise en az altı yıllık meslek tecrübesi olup sınavla daha sonradan komiser yardımcısı olanlar. Dolayısıyla (A) tipi dediğimizde Akademili, (B) tipi dediğimizde ise meslekten yükselen, alaylı, mektepli gibi düşünebiliriz. Şimdi bunlar arasındaki ayrım kaldırılıyor. (A) tipi komiser yardımcısı dört yılda komiser, bir dört yıl daha görev yaparsa sekiz yılda başkomiser oluyor; (B) tipi ise altı yılda komiser, altı yıl daha görev yaparak on iki yılda başkomiser oluyor. Buraya kadar sorun yok. Geçerlilik tarihi yanlış dedik, neden? 2015 yılında Akademi kapatıldı dolayısıyla Akademi kapatıldıysa (A) tipi amirin anlamı kaldı mı? Yani defakto olarak (A) tipi amir ve (B) tipi amir 2015 yılında zaten oluştu. Yani bu yasa teklifi buraya geç geldi; bu iş 2015 yılında zaten oluşmuştu. O nedenle geçerlilik tarihi yanlış, o nedenle geçerlilik tarihinin 2015 olması lazım.

2015'te Akademi neden kapandı? Çünkü Akademiyi FETÖ'cüler ele geçirmişti, o nedenle kapatmıştık. Peki, kapatınca kimleri aldık? Bakın, iki-dokuz ay eğitimle dışarıdan üniversite mezunlarını aldık, 10 bin kişi ve bu meslek içinden sınavla da (B) tipi amirleri aldık. Dolayısıyla aralarında şu an bir fark var mı 2015'ten sonra? Hiçbir fark yok. Yani 2015 yılı itibarıyla (A) tipi, (B) tipi zaten ortadan kalktı; bu yasa teklifi geç geldi, 2015 yılından itibaren işlemesi gerekir.

Yasa teklifi bu hâliyle geçerse ne oluyor? Bakınız, yasa teklifi bu hâliyle geçerse yani geçerlilik yılını 2019 alırsak 2005, 2006, 2007, 2008 (B) grubu polis amirleri için dört yıl hak kaybı oluşacak ama 2015 yılı olarak alırsak iki yıl hak kayıpları var. Bu hâliyle geçerse 2010, 2011, 2012, 2013 mezunlarının iki yıl kayıpları var; bu şekilde geçmezse bir yıl kayıpları olacak. Yani iyi bir şey yapıyorsak en düzgününü yapmamız gerekecek. Bundan etkilenen de bin kişi var, sadece bin kişi, devlete ciddi bir maliyeti yok bunların ve "Hiyerarşi bozuluyor." diye bir iddiayla da geliniyor karşımıza. Aslında tam tersi olacak. O da nedir? Kemal Müdürümden örnek vereyim bu şekilde.

Şimdi, siz 2014 mezunu olan Kemal Müdürüm, ben 2015 mezunu olayım. Siz şu an benim amirimsiniz, doğru mu? Ama yasa bu hâlde geçerse 2023'te ben başkomiser olacağım, 2024'te siz başkomiser olacaksınız; emir veren, emir alan olacak. Dolayısıyla hiyerarşi aslında bu şekilde bozuluyor; bunu önlememiz gerekiyor. 2015 yılından itibaren geçerlilik tarihini alırsak bu mağduriyetler önlenecektir diyorum.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP ve İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)