GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonunun, Kamu İktisadi Teşebbüslerinin 2011-2014 ve 2015-2016 Yılları Denetimine İlişkin Raporlarının Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2011-2016, Çay İşletmeleri Genel Müdürlüğünün 2011-2016, Atatürk Orman Çiftliği Müdürlüğünün 2011-2016, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun 2015-2016, Toplu Konut İdaresi Başkanlığının 2011-2016 ve Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün 2011-2016 Yıllarına Ait Bölümleri ile Raporların Bu Bölümlerine Yapılan İtirazlar ve Komisyonun Görüşü (3/21, 22, 23, 24, 25, 26, 27) münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:26
Tarih:04.12.2019

CHP GRUBU ADINA DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün 4 Aralık Dünya Madenciler Günü. Hayatta olup da çalışan, yerin ve denizin yüzlerce metre altında çalışan madencilerimizi ve daha önce maden kazalarında kaybettiğimiz maden şehitlerimizi saygıyla selamlıyor, minnetle anıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)

Dün katledilerek hayatını kaybeden Ceren Özdemir kardeşimize Allah'tan rahmet, yakınlarına ve tüm Türkiye'ye de başsağlığı ve sabırlar diliyorum. Daha önce aktif siyaset hayatına partimizin yaptığı bir ön seçimle katılmıştım 2015 yılında. Bu kararı vermeme neden olan hazin olay Özgecan Aslan cinayetiydi. O nedenle bugün Ceren Özdemir'e sahip çıkamamış olmamızdan dolayı gerçekten bir milletvekili olarak çok çok üzgünüm. Bu Türkiye'de yaşanan her acının ve her sevincin ortağıyız. Bu nedenle bu sorumluluğu hepimiz lütfen üzerimizde hissedelim.

Evet, KİT Komisyonu raporlarını inceliyoruz, Sayıştay denetiminden gelen raporları inceliyoruz. O nedenle biraz da Sayıştay raporları konuşsun diyorum. Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğü Sayıştay Denetim Raporu bakın elimde gördüğünüz.

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Göster, iyi göster.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Beyefendiye göster.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Eti Maden İşletmelerinin yurt dışında 2 tane şirketi var, 1'i Finlandiya'da 1 tanesi de Lüksemburg'da, bunların da altında 4 tane iştirakleri daha var yani toplam 6 tane şirket var. Sayıştay bu şirketlerde görev alan yönetim kurulu başkanlarının, denetçilerinin, yönetim kurulunda yer alanların maaşlarını yazıyor ve sonra da şirketlerin genel müdürlerinin maaşını yazıyor. Bakın, ne diyor? Diyor ki: "Şirketlerin genel müdürlerine ise ortalama 13.500 avro tutarında aylık maaş ödemesi yapılmaktadır." (CHP sıralarından "Ooo" sesleri) 13.500 avro yani yaklaşık olarak 87 bin TL. Ne demek 87 bin TL? Cumhurbaşkanının maaşından yüksek bir maaş demek. Ne demek 87 bin TL? Asgari ücretin 40 katı maaş demek.

Bu şirket Genel Müdürlerinin kim olduğu belirtilmiyor. Türkiye'de mi yaşıyorlar, yurt dışında mı yaşıyorlar belli değil, oysaki Sayıştay denetiminde, denetimin hemen başında, bakın, genel müdürler, yönetim kurulu üyeleri, hepsinin adı, soyadı, her şey var ancak bu şirket genel müdürleri belli değil.

ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) - Niye saklıyorlar?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Bununla kalıyor mu? Bu, KİT'ten bir tane örnek.

İkinci bir örnek verelim: Yine Marmara Teknokent AŞ Denetim Raporu. Bakın, denetim raporunda "Şirket Genel Müdürü 2016 yılı için ikramiyeler dâhil toplam brüt ücret 384.994,33 TL; bunun aylık -kendisi çarpmış, bölmüş orada; 12'ye bölmüş- 32.082,86 TL'ye tekabül ettiği anlaşılmaktadır." diyor ve ben KİT'leri yönetme tarzınızı şu anda anlatıyorum. Aynı zamanda diyor ki "Genel Müdüre yapılan maaş düzenlemesi, sözleşme yenileme tarihinden itibaren yaklaşık yüzde 60'lık bir zam getirmektedir."

ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) - Maşallah!

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Bunu Sayıştay raporunda yazıyor, sonra da devam ediyor, yine yurt dışı gezilerinin kurum tarafından finanse edildiğinden, kredi kartı verildiğinden, taşıt verildiğinden, taşıtın rakamının çok yüksek olduğundan bahsediliyor. Sayıştay da "Bir Taşıt Kanunu var." diyor ve Kanun'un şu kısmını söylüyor: Taşıt Kanunu, 237 sayılı Kanun diyor ki: "Kullanılacak bu taşıtların muayyen ve standart tipte lüks ve gösterişten uzak memleket yollarına elverişli ucuz ve ekonomik olanlarından temin olunması şarttır." diyor.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Ne kullanıyormuş?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Devam ediyorum, Phuket Adası'na implantla ilgili yapılan bir gezi var. Bununla ilgili olarak da bu implant sempozyumunu -artık bilmiyoruz, böyle bir sempozyum gerçekten oldu mu olmadı mı ama- düzenleyen firmaya yine Sayıştay raporunda diyor ki: "DTİ adlı firmadan 2015 ve 2016 yılları içinde toplam 123.627 dolar kira alınması gerekirken bu kiranın alınmadığını, alınmadığı hâlde alınmış gibi gösterildiği..."

FAHRETTİN YOKUŞ (Konya) - Maşallah!

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Dolayısıyla, bu Phuket gezisini düzenleyen firmaya da böyle bir kayırmacılık yapılmış. Şimdi, bunlar Genel Müdürlerle ilgili yapılan usulsüz uygulamalar. Zaten Sayıştay bunu tespit etmiş.

Şimdi, gelelim, daha genel sıkıntılara, daha genel uygulama problemlerine. TEİAŞ, bir KİT kuruluşu. Bakın, TEİAŞ termik santrallere ceza kesmiş biliyor musunuz? Bir Komisyon toplantısında soru sorduk, CD içinde yanıtla geldi, oradan çıktısını aldım; kaynak TEİAŞ. Bakın, Çatalağzı Termik Santraline (ÇATES) kesilen ceza 447 TL. Bir yıl içinde kesilen ceza.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Trafik cezası mı, kırmızı ışıktan mı geçmiş! Kırmızı ışıktan mı geçmiş ÇATES!

FAHRETTİN YOKUŞ (Konya) - Trafik cezası kesmiş ya! Bir yanlışlık olmasın!

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Zaten çevre muafiyeti olduğu için dolayısıyla başka bir ceza yok.

Devam edeyim, Silopi ve Çayırhan'daki termik santrallere kesilen ceza 1.261 TL.

FAHRETTİN YOKUŞ (Konya) - O da trafik cezası.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Evet, şimdi, bu cezaları bir kenara koyduk. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı da zaten 31/12/2019'a kadar hiçbir şekilde faaliyet durduramıyor, idari para cezası da kesemiyor. Peki, ne yaptılar? Bir yandan bu cezayı keserken bir yandan da "kapasite mekanizması" adı altında teşvik verdiler bu filtresiz santrallere. Bakın, teşvik ne kadar? Yine Enerji Bakanlığı, yine TEİAŞ üzerinden 2018 ve 2019 yıllarında toplam teşvik miktarı 1 milyar 100 milyon TL, 1 milyar 100 milyon. Kaynak nereden? TEİAŞ'ın sitesine girin, kapasite mekanizması teşviki yazın, ay, ay bunu orada veriyor. Yeter mi? Yetmez. 2020 yılında bu santrallere yine teşvik verilecek mi? Evet, verilecek, yine teşvik verilecek.

Şimdi, Devlet Demiryollarına gelirsek eğer, Devlet Demiryollarına... Hangi Devlet Demiryolları? Marşandiz İstasyonu'nda sinyalizasyon olmadığı için manuel raylar kumanda edilmeye çalışılarak 9 vatandaşımızı kaybetmemize, Çorlu tren katliamının yaşanmasına neden olan Devlet Demiryolları. Bakın, yine bir resmî yanıttan size söylüyorum: Bu sinyalizasyon yoktu ve yapılmadan açıldı ya, bakın nasıl açılmış, nasıl orada bir yüksek hızlı tren, adı öyle ama tabii hızlı tren olarak çalıştırılıyor? Bir gara yolcu garantisi veriliyor. "Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı kamu-özel işbirliği (KÖİ) projesi şeklinde inşa edilmiş ve 29 Ekim 2016 tarihinde hizmete açılmıştır. Sözleşmeye göre, yirmi yıl altı ay işletme süresi bulunmakta olup yolcu başına 1,5 dolar artı KDV, yolcu garantisi üstündeki rakamlar için ise yolcu başına 0,5 dolar artı KDV ödeme yapılacaktır." diyor. Yolcu garantisi var. Dolayısıyla bunu ödememek için hızla açtınız.

SÜLEYMAN KARAMAN (Erzincan) - Ne ilgisi var onun?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Şimdi, göstereyim size, bakın, annesinin kelimeleriyle size sesleniyorum: "Bu çocuğun adı Oğuz Arda Sel. 8 Temmuz Çorlu tren katliamında hayatını kaybetti, bugün tam beş yüz on dört gün oldu. Adını da yüzünü de iyi ezberleyin." Böyle diyor bir anne. Sinyalizasyonu yapmadan, bu sistemleri güvenli olmadan çalıştırmak bir katliamdır diyorum, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)