| Konu: | SAYIŞTAY BAŞKANLIĞININ DENETİM RAPORLARINI TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİNE SUNMADIĞI GEREKÇESİYLE 2011 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI'NIN GÖRÜŞMELERİNİN YAPILIP YAPILAMAYACAĞI HAKKINDA |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 36 |
| Tarih: | 10.12.2012 |
NURETTİN CANİKLİ (Giresun) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli arkadaşlar, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tartıştığımız konu, ilk defa Türkiye Büyük Millet Meclisine Sayıştay tarafından gönderilecek raporlarla ilgilidir. 6085 sayılı Kanun'la yani 2010 yılının Aralık ayında yürürlüğe giren 6085 sayılı Kanun'la öngörülen ve Sayıştay tarafından düzenlenerek Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderilmesi hüküm altına alınan bu raporlar Türkiye Büyük Millet Meclisine gelmemiştir. Bunlar, tekrar altını çizerek söylüyorum, daha önceki yıllarda gelen raporlar değildir, 5018 sayılı Kanun'da belirtilmiştir ancak Sayıştay Kanunu değişmediği için bugüne kadar hiç gelmemiştir, ilk defa gelecekti, gelmemiştir. Nedeni şu: Nedeni, bizim 6353 sayılı Kanun'la yaptığımız değişiklik değerli arkadaşlar. Biz, bu kanunla Sayıştay Kanunu'nun 35'inci maddesine bir fıkra ekledik.
6085 sayılı Kanun'un yürürlüğe girmesinden sonra, bu çerçevede, Sayıştay bahsedilen raporlarla ilgili denetimine başladı. Sayıştay denetçileri denetimlerini tamamladı ve raporları Sayıştay Başkanlığına gönderdi. Bu tür raporların Sayıştayda tekemmül edebilmesi için başka birtakım süreçlerden daha geçmesi gerekiyor. Önce daireler tarafından görüşülmesi ve onaylanması, daha sonra değerlendirme kurulları tarafından görüşülmesi ve onaylanmasından sonra raporlar Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderilecek hâle gelir, tekemmül eder.
Bu raporlar 2012'nin Haziran ayında Sayıştay Başkanlığına gönderildi. Sayıştay Başkanlığı da biraz önce söylediğim prosedürün gereği olarak bu raporları görüşmek üzere ilgili dairelere gönderdi. Tam o arada, Türkiye Büyük Millet Meclisi 6353 sayılı Kanun'la biraz önce zikrettiğim değişikliği yaptı ve bu değişiklik, bu raporlarla ilgili son derece önemli düzenlemeler içeriyor değerli arkadaşlar. Bir başka ifadeyle, dairelere gönderilen bu raporlar eski kurala göre, değişmeden önceki hükümlere göre yapıldığı için değiştirilmiş olan hükümlere aykırılık teşkil ediyor idi. Aynen öyle. Nasıl aykırılık teşkil ediyor? Şu şekilde, bakın: Biz, 6353 sayılı Kanun'un 45'inci maddesiyle şunu getirdik, düzenlilik denetimini değiştirdik -bu Meclis tarafından yapıldı bu- diyor ki: "Söz konusu hesap ve işlemler dışında kalan diğer işlem ve faaliyetler düzenlilik kapsamı dışında değerlendirilemez." Birincisi bu.
İkincisi: Bu raporlarda, bahsedilen bu ikinci raporda "Etkililiği, ekonomikliği, verimliliği ve benzeri gerekçelerle uygun bulunmadığı yönünde görüş ve öneri içeren?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Canikli.
NURETTİN CANİKLİ (Devamla) - ?yerindelik denetimi sayılabilecek denetim raporu düzenlenemez." denilmiştir. Bu anlamda aykırılık teşkil ettiği için daireler bu usulsüzlüğü tespit etti ve bize gönderildi. Dolayısıyla, herhangi bir hukuksuzluk söz konusu değildir. Sayıştay, bu raporları 6353 sayılı Kanun çerçevesinde yeniden inceleyecektir.
Hepinize teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.