| Konu: | Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 113 |
| Tarih: | 14.07.2020 |
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlarım, Genel Başkanımız Sayın Kemal Kılıçdaroğlu ve parti sözcülerimizin ısrarla üzerinde durduğu gibi Türkiye'de askerî fabrikalar ve diğer stratejik tesislerin özelleştirilmesinden vazgeçilmelidir, Tank Palet Fabrikasının bedelsiz olarak yabancılara devredilmesi yanlışından bir an önce dönülmelidir.
"Stratejik tesis" deyince Eskişehir'imizden bahsetmemek olmaz. TEI Uçak Motor Fabrikası, TÜLOMSAŞ, Hava İkmal Bakım Merkezi ve daha birçok teknoloji tesisleriyle Türkiye'nin havacılık ve raylı sistemler merkezi olmayı çoktan hak eden bir kent Eskişehir. Ancak bu şehrin kapasitesinden, hemşehrilerimizin yeteneği ve çalışkanlığından maalesef Ankara'daki beylerin haberi yok.
Bugün size Eskişehirli bir Türkiye markasının nasıl yok ediliyor olduğunu anlatacağım: Eskişehir'imizde her ailede mutlaka bir demir yolcu vardır. Bu demir yolu kültürünün ardında 1894'te lokomotif ve vagon tamiri için "Anadolu-Osmanlı Kumpanyası" adlı küçük bir cer atölyesi olarak kurulan ve o günden bugüne tam yüz yirmi altı yıldır demir yollarımız için üreten Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayi Şirketi yani TÜLOMSAŞ vardır. TÜLOMSAŞ, Devrim otomobilinin destansı hikâyesini yazan, ilk buharlı lokomotifimiz Karakurt'u üreten yerdir. TÜLOMSAŞ, asırlık birikimiyle son dönemde ilklere de imza atmakta, dizel ve elektrikli lokomotifler üretmeyi başarmakta, kendi tasarımı platformları dünya devleriyle ortak üretime geçirmekte. Kamunun ilk AR-GE merkezini kuran yer TÜLOMSAŞ. Afrika'dan Asya'ya, Amerika'dan Avrupa'ya devletlerle, özel şirketlerle iş birlikleri kuran, ihracat yapan yer. Ve sonunda, Millî Yüksek Hızlı Projesi'nin tasarım ve üretim görevini üstlenen yer. Kendi yüksek hızlı trenlerimizi üretme yeteneğine sahip, dünya devlerinin ortaklık için kapıda beklediği bir Türkiye markasından, yüzlerce demir yolu emekçimizin dünyayla rekabet içinde üretme heyecanıyla çalıştığı TÜLOMSAŞ'tan bahsediyorum.
Değerli arkadaşlarım, artık o TÜLOMSAŞ yok; bu asırlık kuruluş mart ayında yayınlanan bir Cumhurbaşkanlığı kararıyla üretemez noktaya getirildi. Ankara'ya bir şirket kuruldu, ismi Türkiye Raylı Sistemler Anonim Şirket, (TÜRASAŞ). TÜLOMSAŞ'la birlikte, tren setleri ve vagon üretimi konusunda önemli birikime sahip Adapazarı'ndaki TÜVASAŞ ile Sivas'taki TÜDEMSAŞ birleştirildi. Yeni şirket kurulalı beş ay oldu; ortada sadece ismi var, binası yok, adresi yok, görev tanımı yok, hedefleri yok, neyi nasıl yapacağı belli değil; bir tek atanan yöneticileri belli, İstanbul Büyükşehir Belediyesinden ayrılmak zorunda kalan bürokratlara Ankara'da ballı koltuklar hazırlanmış bile. İyi ama değer mi yüz yirmi altı yıllık birikime kıymaya? Anonim şirket olarak dünyayla rekabet hâlindeki koskoca TÜLOMSAŞ şimdi, sade bir fabrika müdürlüğüne indirgendi; rekabet gücünü, üretim ve teknoloji kapasitesini yitirmek üzere; milli lokomotif, hibrit lokomotif üretiyordu, yüksek hızlı tren tasarımı yapıyordu; şimdi, fabrika pasif durumda bekliyor. Projeler ne olacak, hedefler ne olacak belli değil. İşçiler, yöneticiler hepsi gelecek kaygısıyla moralsiz bekliyor.
Değerli arkadaşlarım, 3 tesisin; Ankara'da merkezden yönetilmesi işleri daha da zorlaştıracak, 4 farklı şehirde karar alma süreçleri ve uygulaması zaman ve verim kaybına neden olacak, pazarlama ve siparişe karar verme süreçleri uzayacak, merkezî alım yöntemleri yüzünden malzeme tedarikinde gecikme yaşanacak, ürün teslimatları yapılamayacak; bugüne kadar ki kazanımlar, yapılan yatırım kaybolacak; yetişmiş personeli fabrikalarda tutmakta zorluk çekilecek. Tüm bu olumsuz sonuçları nedeniyle Eskişehir'de büyük kaygı var, Ankara'da kurulan şirketin niyetinin gerçekten üretmek olmadığı, Türkiye'nin ihtiyacı olan yüksek hızlı tren setlerinin TÜLOMSAŞ'ta yerli üretim yerine bu şirket üzerinden yabancılara verileceği konuşuluyor; Almanı, İspanyolu, Çinlisi kapıda ellerini ovuşturarak bekliyor.
Değerli arkadaşlarım, şurası çok açık: Bu şirket birleştirme operasyonuyla millî yüksek hızlı trenlerin üretimine çok büyük darbe vurulmakta, hatta ve hatta Eskişehir'deki TÜLOMSAŞ'ın, Adapazarı'ndaki, Sivas'daki yerli ve millî tesislerimizin, aynı Tank Palette olduğu gibi, yurt dışında bir yerlere pazarlanacağından, peşkeş çekileceğinden endişe duyulmakta. Eğer gerçekten bu birleşmenin amacı buysa, bu, sadece Eskişehir'e, Sivas'a, Sakarya'ya değil Türkiye'ye yapılacak bir ihanet olacaktır. Yol yakınken bu adımdan vazgeçin, gelin, birlikte Mecliste bir araştırma komisyonu kuralım, TÜLOMSAŞ'ımıza sahip çıkalım; üreten, teknolojik birikimi, rekabetçi gücü olan kurumlarımıza hep birlikte sahip çıkalım.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)