| Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 7 |
| Tarih: | 20.10.2020 |
HDP GRUBU ADINA MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ PARTİ'nin vermiş olduğu grup önerisi üzerinde söz almış bulunmaktayım. Sizleri ve kamuoyunu saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, şu an burada bulunan bütün milletvekilleri, Türkiye'nin en ücra köşesinde dükkânını açan bir esnaf, alın teriyle sabahın erken saatlerinde uyanan tarım emekçisi, 2.000 TL'ye evini geçindirmek için çalışan bir asgari ücretli; kısacası 83 milyon yurttaş Osmangazi Köprüsü'nden, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nden geçmeyen her araç için borç ödüyor ve ödeyecek. İktidar ve sermaye iş birliği çerçevesinde hayata geçirilen yap-işlet-devret projeleri geçmeyeni pişman, geçeni de bin pişman ediyor.
Bakınız, İstanbul'dan arabayla yola çıkan bir kişinin İzmir'e kadar 256 lira ödemesi gerekiyor. Bu fiyat sadece birinci sınıf otomobiller için, yani vatandaşlar iki yüz on dakikalık yolu 256 TL'ye geçecek; dakika başına 1 liradan fazla. İstanbul-İzmir Otoyolu'nu kullanan, geçiş ücretini ödemeyen ya da geciktiren bir kişi fahiş oranlarda 2 hatta 3 katı ceza ödemek durumunda bırakılırken Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nu inşa eden, 2035 yılına kadar işletme hakkı olan şirketlerin 568 milyon TL'lik kullanım bedeli iktidar tarafından 2010'dan bu yana alınmamıştır. İktidar, halkı ödemedikleri ücretler için şirketler adına cezalandırırken şirketleri ödemedikleri ücretler için ödüllendirmektedir. "Ülkeyi şirket gibi yönetmek gerekli." diyenlerin ülkeyi şirketlere teslim etmesinin en aşikâr örneği yap-işlet-devret modelidir. Bir şirketi keyfî olarak ancak yüzde 100 hissesine sahip olduğunuz zaman yönetebilirsiniz yani şahıs şirketi olduğu zaman. Aksi takdirde hissedarlara hesap vermek zorundasınız.
Bunu hiçbir zaman unutmayın, bu bütçenin 83 milyon ortağı var ve hissedarlar paralarının nasıl harcandığını merak ediyor. Bunları ticari sırdır, devlet sırrıdır safsatası altında örtbas edemez, gizleyemezsiniz. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçen projelerin maliyetleri hakkında bir şeffaflık söz konusu değildir. Çanakkale geçiş projesi için iktidarın en üst düzey yöneticilerinden biri maliyetin 10 milyar dolar, diğeri ise 19 milyar dolar olacağını ifade etmiştir. Bir projenin maliyet hesabında bile yüzde 100'lük veri hatası varsa bunun fizibilitesi nasıl yapılmıştır? Yine, Osmangazi Köprüsü ve Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu işleten OTOYOL AŞ ortaklığına 2020 yılının ilk yarısında geçiş garantisi sağlanmadığı için halkın cebinden 1 milyar 750 milyon liralık ödeme yapıldı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz.
MAHMUT CELADET GAYDALI (Devamla) - İktidar ekonomiyi uçurmak ile ülkeyi uçuruma sürüklemek arasındaki farkı göremiyor. Bütçeye yük olmayacağı tezi üzerinden tanıtımı yapılan, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın "Cebimizden beş kuruş çıkmadan yaptık." diyerek övündüğü kamu-özel iş birliği projelerinin ülkenin bütçesine, emekçiye, yoksula olağanüstü bir yük getirdiği aşikârdır. Yurttaşlar kullanmadıkları köprülere, tünellere, havalimanlarına milyarlarca lira ödemek zorunda kalıyor.
2020 Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı'nda otoyol ve köprü ücretlerine ilişkin yeni bir düzenlemeye yer verilmişti. Bu düzenleme de dinamik fiyatlandırma olarak lanse edilmişti. Bu, çok kullanılan yerlerden az ücret alınması idi. Soruyorum sizlere: Bu projenin başarılı olduğu herhangi bir yer var mıdır?
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)