| Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 7 |
| Tarih: | 20.10.2020 |
CHP GRUBU ADINA DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ İstanbul Milletvekili Sayın Markar Eseyan'a Allah'tan rahmet, ailesine, Meclisimize, milletimize başsağlığı diliyorum.
AK PARTİ'nin uyguladığı yap-işlet-devret modelinde krediyi veren devlet, garantiyi veren devlet, borçlanan devlet, parayı ödeyen millet ama fahiş kârlarla parayı kazanan yandaş şirketler. İşte, Türkiye'de uygulanan sistem bu. AK PARTİ Hükûmeti, yap-işlet-devret projeleriyle yandaşa kâr, vatandaşa yoksulluk garantisi veriyor. Garanti ödemeleri çığırından çıkmış durumda; Hükûmet görevli şirketlere ne ödeyeceğini öngöremiyor, hesaplayamıyor. Bugüne kadar bir projede bir kez bile araç geçiş garanti sayısı tutturulamadı. Şimdi, örneklere bakalım: Zafer Havalimanı 2020 yılının ilk sekiz ayı için garanti edilen yolcu sayısı 852 bin ancak bu sürenin içinde uçan yolcu sayısı 7.233, kaynak Devlet Hava Meydanları İşletmesi. Maliyeti 50 milyon avro, kamuya devredileceği 2044 yılına kadar şirketin kasasına girecek olan para 205 milyon avro.
İkinci bir örnek, Sayıştay raporlarına göre yap-işlet-devret modeliyle yapılan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Osmangazi Köprüsü dâhil kamulaştırma kullanım bedeli ilgili görevli şirket tarafın ödenmemiş. Ne kadar? 568 milyon TL. Kamuya devredileceği 2035 yılına kadar bu kullanım bedellerinin toplam tutarı yaklaşık 1,5 milyar TL'ye ulaşacak. Bu tutarla on beş yıl boyunca yani kamuya devir tarihine kadar tüm bayramlarda vatandaşlarımız araçlarıyla Osmangazi Köprüsü'nden ücretsiz geçebilir, bunu lütfen not alın.
Diğer bir konu, bir soru sormak istiyorum. Bunun yanıtını da bu görüşmelerde bekliyorum. Çanakkale Köprüsü'nün kamuya devredileceği tarih gün, ay, yıl olarak nedir? Süresini sormuyorum, on altı yıl, on yıl onu sormuyorum. Tam olarak gün, ay, yıl olarak devredileceği tarihi soruyorum. Resmî başvurularımızda bu sorunun yanıtı verilmekten kaçınılmış.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Diğer bir konu bir hileyle ilgili. Hile şudur: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile maalesef Sayıştayın verdiği yap-işlet-devret modeliyle ilgili kullanılan krediler ve toplam proje maliyetleri arasında ciddi bir fark var. Bu fark itibarıyla dış kredi kullanımına hükûmetin verdiği araç geçiş garantilerinin dışında bir de borç üstlenim taahhüdü var, bu taahhüde göre de rakamlar tutmuyor. Yurt dışındaki kredi kullanılan yerlerden daha yüksek proje maliyeti gösterilmiş, daha yüksek kredi kullanılmış bu da proje maliyetinin üzerinde.
Evet değerli milletvekilleri, yap-işlet-devret modeliyle bu garanti ödemeli projelerle vatandaş; geçmediği köprünün, girmediği tünelin, binmediği trenin, inmediği havalimanının ücretini ödüyor, yoksullaşmaya devam ediyor. (CHP sıralarından alkışlar)