GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:22
Tarih:02.12.2020

HDP GRUBU ADINA MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Batman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türkiye Varlık Fonunun finansal faaliyetlerinin kamu yararını gözeterek incelenmesi için bir Meclis araştırması açılmasıyla ilgili önerge hakkında grubumuz adına söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Evet, Türkiye-Katar Yüksek Stratejik Komitenin 6'ncı toplantısının ardından Türkiye Varlık Fonu bünyesinde bulunan Borsa İstanbulun yüzde 10'luk hissesi Katar'a satıldı. Yüzde 10'luk hisse Katar'a hangi şartlarla satıldı bilmiyoruz. Yüzde 10'luk hisse Katar'a kaça satıldı; 200 milyon dolara mı, 300 milyon dolara mı, 400 milyon dolara mı bilmiyoruz. Yüzde 10'luk hisse Katar'a hangi kriterlerle, hangi ölçütlere göre satıldı bilmiyoruz. Bu satış bir kez daha gösterdi ki Türkiye Varlık Fonu şeffaflıktan da denetimden de uzaktır. Varlık Fonu tartışmasında başa döndük. Muhalefetin ilk gün yaptığı eleştirilerin ne kadar haklı olduğunu bir kez daha görmüş olduk. Biliyorsunuz, bu varlık fonları ilk kez Kuveyt'te kuruldu 1953 yılında ama dünya çapında yaygınlaşması daha yeni ve 7,5 trilyon dolarlık bir ekonomik büyüklükten bahsediyoruz.

En büyük iç varlık fonu Norveç Emeklilik Fonu 922 milyar dolar değerinde; Abu Dabi Varlık Fonu 822 milyar dolar değerinde; Çin Varlık Fonu ise 813 milyar dolar değerinde.

Varlık fonlarının toplam gelirlerinin yarısından fazlası petrol ve gaza dayanıyor; petrol ve gaz gelirlerine dayanmayan varlık fonları ise -Çin, Hong Kong, Singapur, Güney Kore, Avustralya devletlerine ait fonlarda olduğu gibi- ticaret fazlasına dayanıyor.

Devasa kaynaklara sahip varlık fonlarının temel amacı ne? Ülke kaynaklarını tek bir çatı altında toplamak, bu kaynakları uluslararası piyasalarda değerlendirmek, doğal kaynaklar açısından zenginliği gelecek kuşaklara aktarmak. Peki, Türkiye'nin böyle bir kaynağı var mı? Yok. Bakın, Norveç Varlık Fonu; kaynağı petrol ve doğal gaz. Çin yatırım şirketinin kaynağı döviz rezervleri, Abu Dabi yatırım otoritesinin kaynağı petrol ve doğal gaz, Singapur Temasek Holdingin mali fazla, Katar Varlık Fonunun petrol ve doğal gaz, Kore yatırım şirketinin mali fazla ve döviz rezervleri. Bizim fona benziyorlar mı? Benzemiyorlar. Kim bize benziyor? Kazakistan Varlık Fonu. Onun kaynağı ne? Devlet bağlantılı şirketler ve özelleştirme gelirleri. 6741 sayılı Yasa 26 Ağustos 2016'da yürürlüğe girdiğinde ne dediniz? "Nakit fazlasından oluşacak gelirlerden, ihtiyaç fazlası gelirlerden oluşacak; Türkiye Varlık Fonu tarafından sağlanan finansman ve kaynaklardan; son olarak, para ve sermaye piyasası dışında diğer kaynaklardan oluşacak."

Türkiye'nin nakit fazlası yoktu, hâlâ yok. Türkiye'nin ihtiyaç fazlası bir geliri ve kaynağı yoktu, hâlâ yok. Kalan tek gelir neydi?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Devamla) - Toparlıyorum Başkan.

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

MEHMET RUŞTU TİRYAKİ (Devamla) - Borçlar olacaktı, bu yüzden eleştirdik. Zengin doğal gaz kaynaklarına sahip değiliz. Ticaret fazlası vermediğimiz gibi cari açık veriyoruz. "Borçlu Varlık Fonu kurulmaz." dedik. İktidar ne yaptı? OHAL KHK'leriyle ülkeyi yönetmeye alıştı. 684 sayılı KHK'yle ve Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle Borsa İstanbulu da PTT'yi de TÜRKSAT'ı da TPAO'yu da Halk Bankasını da BOTAŞ'ı da Eti Maden İşletmelerini de Çay İşletmelerini de at yarışlarını da şans oyunlarına ilişkin lisans hakkının tamamını da Fona devretti. Peki, Fon şeffaf mı, hesap verebilir mi? Değil, Katar satışından gördük. Fon, Sayıştay denetimine tabi mi? Değil, Cumhurbaşkanı tarafından görevlendirilen 3 kişi denetleyecek. Evet, ülkenin zengin doğal kaynakları yok, ticaret fazlası yok, sahip olduğu doğal kaynakları Fona devrettiniz; gelecek kuşaklara gelirimizi değil, borçlarımızı devredeceğiz. Yaptığı icraat, Borsa İstanbulu Katar'a satmak, ne diyelim.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (HDP sıralarından alkışlar)