GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 6'ncı Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:30
Tarih:13.12.2020

MHP GRUBU ADINA BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'nin Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurul görüşmelerinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle, yüce Meclisi ve aziz Türk milletini saygılarımla selamlıyorum.

Görüşmelerimizi dünyayı ve ülkemizi etkisi altına alan Covid-19 salgınının vurduğu zorlu bir yılın sonunda gerçekleştiriyoruz. İnsanlığın sağlığını ve varlığını direkt hedef alan çok tehlikeli bir salgın bütün ülkeleri meşgul etmenin yanında, ağır bir mesele olarak gündemdeki sıcaklığını korumaktadır. Yeni tip coronavirüse karşı verilen mücadelenin sorumluluğu ve sonuçları, siyasetten ekonomiye, sosyal hayattan milletler ve devletler arası ilişkilere kadar pek çok alanda derin izler bırakmaktadır. Covid-19 salgını hemen hemen bütün ülkelerin zaaf ve zayıflıklarını açığa çıkarmıştır. Türkiye Cumhuriyeti, seferberlik ruhuyla hem ülke içinde hem ülke dışında yerleşik tüm vatandaşlarımıza anında yardım elini uzatmış, merhametli ve müşfik yüzünü zorda kalan her ülkeye çevirecek kadar da duyarlı ve dirayetli olduğunu tüm dünyaya göstermiştir.

Covid-19 salgınının neden olduğu sıkıntı ve belirsizlikler dalga boyu hem artmakta hem de yeni boyutlar kazanmaktadır. Yeni tip coronavirüs salgını hayatın akışkanlığını bozmanın yanı sıra, siyasetten ekonomiye, ticaretten sosyal ilişkilere, sanattan spora, kısacası pek çok alanda olumsuz tesirlerini göstermektedir. Türkiye ekonomisi de bu süreçten şüphesiz etkilenmiştir. Buna karşılık sağlık, güvenlik ve ekonomi başta olmak üzere her alanda tarihî ve tesirli önlemler alınmış, salgına karşı makul ölçüde bir direniş sergilenmiştir. Bu kapsamda kısa çalışma ödeneği, işten çıkarma yasağı, kredi ertelemeleri gibi tedbirlerle toplumun her kesimi koruma altına alınmaya çalışılmıştır.

Fakir fukaranın, garibin, kimsesizin, yaşlının, işsizin, asgari ücretlinin, emeklinin derdi derdimizdir. Özellikle bu pandemi süreci içerisinde alt gelir grubundaki insanlarımıza sosyal yardımlara devam edilmeli, asgari ücretle geçinen ve düşük maaş alan emeklilerimiz gözetilmelidir. Ayrıca bu süreçte gece gündüz çalışan, üreten çiftçilerimize de kolaylık sağlanmalı, Tarım Kredi ve Ziraat Bankası borçları mutlaka ertelenmelidir.

Türkiye, yeni tip coronavirüsle her cephede mücadele etmiş, etmeye devam edecektir. Ülkemizde 2020 yılında başta Covid-19 salgını, doğal afetler, orman yangınları ile ekonomik ve siyasi pek çok sorun varlığını göstermiştir. Terörist saldırılar, iç ve dış komplolar, ekonomi üzerinde oynanan oyunlar, Suriye'den Libya'ya, Ege'den Doğu Akdeniz'e, Orta Doğu'dan Kafkaslara kadar egemenlik haklarımıza yönelik saldırılar, yakın coğrafyalardaki kaos ortamı 2020 yılına damgasını vurmuştur.

Böylesine ağır bir dönemde, tüm dünyada tarihî bir bunalım etkisi yaratan salgının damga vurduğu bu süreçte Türkiye pek çok sorunla mücadele etmiştir, siyasi ve ekonomik baskılara maruz kalmış, hain terör saldırılarına uğramıştır. Türkiye, tarihî bir eşikten muazzam bir direniş bilinciyle geçmektedir. İnsanlık tarihinin bugün feci bir hastalıkla pençeleştiği bir dönemde sadece kendi kaderini değil, bir bakıma insanlığın kaderini dert ve mesele edecek bir liderlik anlayışına ihtiyaç vardır. 2023'ün lider ülke Türkiye hedefi ise bu ihtiyaca cevap verecektir. Doğu Akdeniz'de, Libya'da, Kıbrıs'ta, Ege'de, Suriye'de, Irak'ta, Orta Doğu ve Kafkaslarda hukuka uygun, meşru politikalarla bekamıza, egemenliğimize ve tarihî mirasımıza sahip çıkmaya devam edeceğiz. Bu sebeple Milliyetçi Hareket Partisi olarak Türkiye'nin büyümesi ve gelişmesi, daha güçlü bir ülke olması için demokrasi, insan hakları ve hukukun üstünlüğü esasında, ekonomik ve sosyal olarak süratle yol alabilmemiz için atılacak adımları destekliyor ve Türkiye'nin gücüne güç katacağımıza inanıyoruz.

Değerli milletvekilleri, Türkiye, son yıllarda ulaştırma ve altyapıya ilişkin olarak dünya çapındaki büyük projeleri hayata geçirmiştir; Avrasya Tüneli, Marmaray, Osmangazi Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, İstanbul Havalimanı bunlardan bazılarıdır. Kuzey Marmara Otoyolu tamamlanarak kısa mesafeli giriş-çıkış ve gişelere farklı çözümler üretilmeli, ulaşım kesintisiz devam ettirilmelidir. 1915 Çanakkale 18 Mart Köprüsü ve yol bağlantıları sağlandığında Türkiye önemli hedeflerinden birine daha ulaşmış olacaktır. Türkiye'nin batısında otoyolu entegrasyonu tamamlanacak, İstanbul Boğazı geçişine yeni bir alternatif oluşturulacaktır. İzmir-Aydın-Denizli Otoyolu, Antalya'ya kadar bitirilmeli. Ankara çıkışı, Gölbaşı içerisindeki alt geçit ve üst geçit çalışmaları yıllardır devam ediyor.

Buraya öncelik verilmelidir Sayın Bakanım ve Ankara'ya yakışan bir yol burada bir an önce milletimizin hizmetine sunulmalıdır. Ulaştırma, altyapı sistemlerinin birbirlerini tamamlayıcı nitelikte olmasına önem verilmelidir. Deniz yolu-kara yolu, deniz yolu-demir yolu kombine taşımacılığını geliştirecek projelere öncelik verilmeli, deniz ulaşımı imkânlarının olmadığı durumlarda ise demir yolu-kara yolu kombine taşımacılık sistemlerine yönelinmelidir. Kombine yük taşımacılığı hizmetleri İle kombine yük terminalleri ve aktarma merkezlerinin idari ve mali teşvikine yönelik program hazırlanmalıdır.

Edirne'den Şanlıurfa'ya kadar kesintisiz bir otoyol bağlantısı sağlayacak olan ve Türkiye nüfusunun yaklaşık yarısının kullanacağı Ankara-Niğde-Mersin-Adana Otoyolu için milletim adına teşekkür ediyorum ancak burada otoyol ücreti biraz daha makul seviyelere çekilerek vatandaşlarımızın bu otoyolu daha çok kullanmaları sağlanmalıdır.

Mersin, Türkiye'nin nüfus olarak 6'ncı sırasında yer alan, Türkiye'nin en büyük, dünyanın sayılı limanlarına sahip, 320 kilometrelik sahili, eşsiz doğası, tarihî ve kültürel değerleriyle dinlerin, dillerin ve medeniyetlerin kesiştiği bir noktada bulunmaktadır. Ulaşımla ilgili sorunları çözüldüğünde turizmle de şahlanacak; tarım, ticaret, turizm ve taşımacılıkla beraber Türkiye ekonomisine daha büyük katma değer katacaktır. Özellikle, seçim bölgem olan Mersin'de şehir içi ve şehirler arası yolların bir an önce tamamlanmasını talep ediyor, Mersin'in ulaştırmayla ilgili projelerine sahip çıkılmasını sizlerden bekliyorum.

Mersin-Antalya yoluyla ilgili biraz daha gayret istiyoruz Sayın Bakanım. Özellikle Anamur-Gazipaşa arasındaki tünel ve yolların bir an önce tamamlanmasını bekliyoruz. Mersin ile Antalya, Türkiye'de birbirine komşu olup en uzak olan iki ilimizdir. Bu yolun bitmesiyle beraber Mersin-Antalya arası üç saate düşecek, hem ticaret hem turizm canlanacaktır.

Bizim en önemli yollarımız Mersin-Antalya, Silifke-Mut-Karaman yollarıdır. Mersin'e ayrılan ödeneklerden en önemli payın bu iki yola, iki ana artere ayrılmasının uygun olacağını düşünüyorum. Çeşmeli-Taşucu Otoyol Projesi'ne başlanması gerekmektedir. Yazın, Çeşmeli-Taşucu arasındaki yirmi dakikalık yol üç dört saati bulabiliyor. Aynı şekilde, 30 kilometresi tamamlanan Çamlıyayla yolunun Tarsus-Ulaş ve Sarıkoyak-Çamlıyayla kısımlarının tamamlanıp hayata geçirilmesini bekliyoruz. Gülnar-Aydıncık yolunun kalan kısmının da hizmete açılmasını bekliyoruz. Silifke-Gülnar yolunun da tamamlanması Silifkeli hemşehrilerimin beklentisidir.

Sayın Bakanım, Akkuyu Santrali'yle ilgili dev bir proje devam etmektedir. Akkuyu bölgesinde, Büyükeceli bölgesinde ve yine Taşucu bölgesinde binlerce çalışan yaşamakta ve hayatlarını burada devam ettirmektedir. Bu uzun yıllar sürecektir ve belki de bu insanların birçoğu bu bölgeye yerleşecektir. Bu bölgenin yol ve altyapı çalışmalarıyla ilgili, kanalizasyon çalışmalarıyla ilgili hem Gülnar'mıza hem Akkuyu'nun, santralin bulunduğu civar beldelerimize Bakanlığınızdan destek bekliyoruz. Bu bölgedeki altyapı projelerinin tamamlanması, bölgenin kalkınmasına katkı sunacaktır.

Mersin'in içerisinden geçmekte olan 15 tane alt geçit ve köprülü kavşak projesi vardır. Bunlardan 2 tanesi Karayolları tarafından, 3 tanesi de geçtiğimiz dönem Milliyetçi Hareket Partili Büyükşehir Belediyesi tarafından yapılmıştır ama en az 10 tane daha köprülü kavşak ve alt geçit yapılması gerekmektedir.

Mersin'de en çok kullanılan yollardan bir tanesi olan Adana-Mersin arası yol mutlaka 8 şeride çıkarılarak trafik rahatlatılmalıdır.

Bu projelerin, öncelik sırasına göre, Karayolları tarafından desteklenip Mersin şehir içi trafiğinin rahatlatılmasını, gerekli adımların atılmasını bekliyoruz.

Mersin Şehir Hastanesine mutlaka otoyoldan direkt bir çıkış istiyoruz. Burada, biz yetkililerle görüştüğümüz zaman, ara mesafenin çıkışlar arası kilometreyi kurtarmadığı söyleniyor -1.800-2.000 metre civarı bir mesafe- ama burada bir esneklik gösterilebilir çünkü Mersin Şehir Hastanesi bölgenin en büyük hastanesi, çok kullanılan bir hastane. Gerek Tarsus'tan gerek diğer ilçelerden buraya mutlaka otoyoldan bir çıkış istiyoruz Sayın Bakanım.

Otoyol-Tarsus-OSB bağlantısı mutlaka bitirilmelidir. Pandemiden dolayı kapatılan Adana-Mersin tren seferlerinin tekrar başlatılmasını talep ediyoruz. Tekir-Tarsus-Damlama otoyolunda gün geçmiyor ki bir trafik kazası olmasın. Bu yolun adı bölgede "ölüm yolu" olarak adlandırılıyor, "kara nokta" olarak adlandırılıyor. Bu otoyolda bir hata varsa bu hatanın giderilerek daha sıkı tedbirler alınmasını ve bu yoldaki kazaların azaltılmasını istiyoruz.

Tarsus-Mersin arası otobanın mutlaka ücretsiz hâle getirilmesini istiyoruz. Baktığımız zaman Adana şehir içi ücretsiz, Dörtyol-İskenderun ücretsiz ama Tarsus-Mersin ücretli.

350 bin nüfuslu Tarsus'ta araç muayene istasyonu yok. Tarsus'a mutlaka bir araç muayene istasyonunun kurulması Tarsuslu hemşehrilerimizin beklentisidir. Biz bunu belirttiğimiz zaman, Tarsus-Mersin arasında Huzurkent'te bulunan araç muayene istasyonunun Tarsus'un talebini karşılayacağı söyleniyor. Orası hem otopark olarak hem trafik olarak... Hem araçlarda küçük bir arıza çıktığı zaman -sanayisi olmadığı için- insanlar yeniden Tarsus'a ya da Mersin'e gitmek zorunda kalıyorlar. Türkiye'de 54 ilden büyük olan bir ilçede mutlaka araç muayene istasyonunun bulunması gerekiyor Sayın Bakanım, bununla ilgili de adım atmanızı bekliyoruz.

Çukurova Havalimanı hem yolcu kapasitesiyle hem de Çukurova'da yetişen ürünlerin dünyaya pazarlanmasıyla ilgili kullanılacak, hem bölgeye hem de ülkeye katma değer sunacaktır. Ülkeye ekonomik katkı sunacak olan dev bir proje. Ülkemizde 300-500 bin yolcuya hitap edecek havalimanları tamamlanırken Çukurova Havalimanı'nın bir an önce tamamlanmasını heyecanla bekliyoruz Sayın Bakanım. Sayın Bakanımızdan Çukurova Havalimanı'yla ilgili bir açılış tarihi bugün istiyoruz.

Ayrıca Erdemli-Ayrancı arası yolun büyük bir kısmı tamamlanmış, kalan kısmının da hizmete açılmasını hem Erdemli hem Ayrancılı hemşehrilerimiz beklemektedir. Bu yol bittiği zaman Mut-Silifke-Karaman yolunda da trafik rahatlayacaktır.

Değerli milletvekilleri, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün "Arkadaşlar, Toros Dağlarına gidip bakınız, bir tek Yörük çadırı varsa ve dumanı tütüyorsa bu ülkeyi hiç kimse yıkamaz." dediği Yörükler, Torosların bekçiliğini yapmakta ve yaz aylarında Toros Dağlarında binlerce Yörük kardeşimiz yaşamaktadır. Burada kışın çok kar yağdığı için sabit cep telefonu sinyal istasyonu kurulamamaktır. Yaz aylarında Bakanlığımızın burada kuracağı mobil araçlarla cep telefonu vericileri kurmasını ve burada yaşayan binlerce Yörük kardeşimize bu hizmetin sunulmasını bekliyoruz.

Mersin-Adana-Konya-Aksaray-Niğde bölgesi yeni bir Marmara olmaya adaydır. İstanbul, gerek nüfus yoğunluğu gerek trafik olarak artık yaşanılamaz bir hâle gelmiştir. Yeni yapılacak olan yatırımların, yeni organize sanayi bölgelerinin bu bölgeye kaydırılması Akdeniz'den ve Anadolu'dan İstanbul'a göçü durduracaktır. Marmara, nüfus yoğunluğu olarak artık aşırı bir duruma gelmiş; ne kadar yol, ne kadar otoyol, ne kadar köprü yapsak bu göç devam ettiği süre içerisinde Marmara Bölgesi'ndeki trafik yoğunluğunu azaltamayız. Mutlaka tersine bir göçü başlatacak yatırımlar Orta Anadolu ve Akdeniz'e kaydırılarak bu problem kökünden çözülmelidir.

Ankara, Karaman, Ulukışla, Mersin, Adana hızlı tren projelerinin bir an önce hayata geçirilmesini bekliyoruz. Çukurova Havaalanı ve organize sanayi bölgelerine ve Tarsus Gıda OSB'ye demir yolu bağlantısı mutlaka yapılmalıdır; çok yakındır demir yolu güzergâhına ve buradaki ticareti canlandıracaktır. Taşımacılıkta demir yoluna daha çok önem verilmelidir.

Değerli milletvekilleri, 100 ceza puanını doldurmuş olan, hız sınırından dolayı ehliyetine el konulan ya da trafik cezaları bulunan sürücüler ehliyet affı bekliyorlar. Bu pandemi süreci içerisinde bu vatandaşlarımızın meslekleri şoförlük olduğu için iş bulamadıklarını, kalan cezalarının paraya çevrilmesini istiyorlar. Bu sebeple sadece ceza puanından dolayı ehliyetine el konulan, herhangi bir cana kastetmemiş olanlara bir defaya mahsus bir ehliyet affının çıkarılması talebimizdir.

Sayın Bakanım, benim geçtiğimiz bütçe görüşmelerinde dile getirdiğim bu yediemin depolarında haciz ve icra işlemlerinden dolayı bekletilen araçlarla ilgili bir kez daha size hatırlatmada bulunmak istiyorum. Türkiye'de binlerce, yüz binlerce araç, yüz binlerce motosiklet bürokrasiden dolayı, mahkemelerin sonuçlanamamasından dolayı on yıldır, yirmi yıldır, otuz yıldır yediemin depolarında bekletilmektedir. Burada hem millî servet yok olmakta hem de bu mallar değerini kaybetmektedir. Bununla ilgili de Adalet Bakanlığıyla ve Maliye Bakanlığıyla bir uzlaşma yapılarak yediemin depolarına değişik sebeplerden dolayı, borcundan veya trafik cezalarından dolayı çekilen araçların en az altı ay bir yıl gibi bir süre içerisinde yeniden satışının yapılabilmesi hem devletimizin buralardan olan alacağının tahsilatına hem vatandaşlarımızın borçlarının azalmasına sebebiyet verecek hem de Türkiye yıllardır milyarlarca dolarlık hurda ithalatı yapıyor, bunların bir kısmının da geri dönüşümünün sağlanarak hurda ithalatını azaltacağını düşünüyorum. Bunu mutlaka Hükûmetin gündemine almasını bekliyorum. Yapılacak olan işlem basit: Uyuşmazlık hâlinde en geç bir yıl içerisinde araç satılmalı ve paraya çevrilmelidir. Bu satış süreci hızlandırıldığında araçlar çürümekten kurtulacak, erken satılacağı için de değer kaybı olmayacaktır. Devletin alacağı varsa tahsil edilmiş olacak, vatandaşın borcu azalacak, ekonomiye katkı sunulacak. Satış da mezat salonlarında değil, e-ihaleyle internet ortamında yapılmalı ve herkese açık olmalıdır.

Değerli milletvekilleri, otoyolda geçiş ücretlerine indirim yapılmasının uygun olacağını düşünüyoruz.

EBA TV internet erişiminde sıkıntı yaşayanlara çözüm üretilmesini ve gerekirse cep telefonu vericileri üzerinden erişim sağlanmasını ve öğrencilerimizin bunun üzerinden derslerine devam etmesini bekliyoruz.

Kamuda çalışan sözleşmeli personelin tamamına kadro verilmelidir. Özellikle belediyelerde çalışanların kaderi, belediye başkanlarının ağzından çıkacak tek bir kelimeye bağlı olmamalıdır. Belediye başkanı değiştiği zaman birçok sözleşmeli personel işinden olmaktadır. Aynı şekilde, kanun hükmünde kararnameyle taşerondan kadroya geçen işçilerimiz de siyasi sebeplerden dolayı işlerinden atılmakta, yüzlercesi mahkemeden işe iade kararı olmasına rağmen belediye başkanları tarafından işlerine iade edilmemektedir. Adana'da, Mersin'de, Antalya'da, Ankara'da, İstanbul'da bunun binlerce örnekleri vardır. Türkiye Cumhuriyeti mahkemesinin vermiş olduğu bir kararı uygulamak ya da uygulamamak bir belediye başkanının inisiyatifinde olmamalıdır, mahkeme kararını bütün belediye başkanları uygulamalıdır. Pandemi süreci içerisinde bu insanlar maalesef işlerinden oldukları için evlerine ekmek götüremiyorlar. Bu konuda Bakanlığınızın ve Hükûmetimizin bir girişimde bulunmasını bekliyoruz.

Pandemi süreci içerisinde önceliğimiz insanımızın sağlığıdır. Bu bağlamda en büyük projemiz "İnsanı yaşat ki devlet yaşasın." olmalıdır. Bu süreçte özellikle canları pahasına gece gündüz demeden çalışan sağlık çalışanlarımıza, doktorlarımıza, hemşirelerimize, hasta bakıcılarımıza Türk milleti adına şükranlarımı sunuyorum. Sizler için ne yapsak azdır. Hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet diliyorum. Haklarının ödenemez olduğunu belirtiyor ve her zaman yanlarında olacağımızı önemle vurguluyorum. Sınır boylarımızda nöbet tutan askerimize, polisimize, güvenlik güçlerimize, bu ülke için çalışan her bir insanımıza, işçimize, çiftçimize, köylümüze -bir kamyoncu çocuğu olarak- direksiyon sallayan kamyoncu kardeşlerimize şükranlarımı sunuyorum. Eksiklerimiz elbette vardır, el birliğiyle tamamlamanın mücadelesini hep birlikte yapacağız.

Genel Başkanımız, liderimiz, Türkmen Beyi'miz Devlet Bahçeli'nin belirttiği gibi, hiçbir sözümüzü unutmayacak, hiçbir taahhüdümüzden sapma göstermeyeceğiz. Türkiye, düşmeyecek ve teslim olmayacaktır. Türkiye, küresel oyunları bozacak, bütün mazlumların sesi ve soluğu olacaktır.

Sayın Bakanım, değerli milletvekilleri; Ayasofya'nın ibadete açılması, Karabağ'da, Şuşa'da, Laçın'da ezan seslerinin yükselmesi, kapalı Maraş'ta piknik yapılması gönülleri fethetmiş, milletimizin yüzünü güldürmüştür. Emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Gün, birlik ve beraberlik günüdür. Bu zorlu süreçte "İnadına birlik, inadına beraberlik, inadına kardeşlik!" diyecek, sırtlanların ve çakalların dolaştığı bu coğrafyada hür ve bağımsız yaşayacak, Fırat'ın mazlumlarını çakallara yem etmeyeceğiz. Doğu Türkistan'da, Musul'da, Kerkük'te, Halep'te, Şam'da, Filistin'de ve Bosna'da, bize dair umut taşıyan her yerde zalimlerin karşısında, mazlumların yanında duracak, 84 milyon vatandaşımızın yüzünü güldüreceğiz. El birliği yapacağız, iş birliği yapacağız, güç birliği yapacağız, cumhuriyetimiz 100'üncü yılına "lider ülke Türkiye" olarak girecek ve milletimizin yüzünü güldüreceğiz.

Değerli milletvekilleri, her türlü doğa şartlarında, karda kışta, pandemide yirmi dört saat çalışan demir yolu işçilerimize, kara yolları çalışanlarımıza, Türkiye'nin ihracatta yükünü çeken Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık AŞ çalışanlarına, PTT çalışanlarına, liman ve hava yolu çalışanlarına, bu mega projeleri hazırlayan ve Türk milletinin hizmetine sunan Türk mühendislerine şükranlarımı sunuyor, başarılar diliyorum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

BAKİ ŞİMŞEK (Devamla) - Bu duygu ve düşüncelerle, Ulaştırma Bakanlığı bütçesinin hayırlara vesile olmasını temenni ediyor, saygılar sunuyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)