GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:37
Tarih:23.12.2020

MURAT ÇEPNİ (İzmir)- Teşekkürler Başkan.

Genel Kurul ve değerli halkımız; evet, bu madde, skuterlerin kullanımını ve kullanım koşullarını düzenleyen bir madde; skuterlerin bisiklet statüsünü tanımlıyor ve buna uygun olarak da yolların yapılmasını görev olarak belirliyor.

Yine, aynı zamanda, bu maddeyle, bu düzenlemeyle de karbon emisyonunun azaltılmasının hedeflendiği söyleniyor. Tabii, karbon emisyonunu azaltmaktan bahsedince doğal olarak biz bugüne kadar yaptığımız fosil yakıtların kullanımı meselesine girmek zorunda kalıyoruz, küresel iklim kriziyle mücadele meselesine girmek zorunda kalıyoruz fakat kısaca şunu söyleyip geçeceğim: Bugüne kadar gelen hiçbir yasada, AKP'nin getirdiği hiçbir yasada küresel iklim kriziyle mücadeleyle ilgili tek bir maddenin olmadığını herkes biliyor; tam tersine, termik santrallerin yapılması, HES'ler, kuraklık, su, bütün bu politikaların toplamı -hemen hemen hepsi- aslında küresel iklim krizine katkı yapan politikalardı. Dolayısıyla, böyle ifade edildiğinde, sanki torba yasa içerisinde kulağa hoş gelen bir madde gibi görülüyor. Oysa gerçek maalesef çok farklı.

2018 yılını 21,1 milyar dolarla kapatmış skuter şirketleri, arkadaşlar. 2025 yılına kadar yüzde 80 büyümeyle 386 milyar dolara çıkmayı hedefliyorlar skuter şirketleri, 2030 yılında ise hedef 42 milyar dolar; bunu hedefleyenler dünya çapındaki skuter şirketleri. Neymiş? Demek ki bu politikanın, bu düzenlemenin arkasında uluslararası şirketler ve tekeller var ve bunların yerli iş birlikçileri var.

Bakın, arkadaşlar, 21 Ağustos 2000'de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı elektrikli skutere ilişkin mevzuat düzenlemelerini oluşturmak adına, ilgili kamu kuruluşları ve skuter pazar şirketleriyle mikro hareketlilik ortak akıl toplantısı düzenliyor. Bunu ne zaman düzenliyor? 21 Ağustosta. Peki kimlerle düzenliyor? Çok daha enteresan arkadaşlar; onlarca yabancı firma, onlarca uluslararası skuter firması, TÜSİAD, MÜSİAD ve buna benzer Türkiyeli şirketler. Bunun içerisinde başka kimse yok, sadece bu şirketler var ve bu şirketler demişler ki: "Bize böyle bir düzenleme yapın." İşte bu düzenleme, işte bu şirketlerin sipariş düzenlemesidir değerli arkadaşlar.

Şimdi bu kulağa hoş gelen, sanki, sözüm ona, gençliğin fosil yakıtları kullanmasını engelleyen bir düzenleme gibi karşımıza gelen bu düzenleme aslında, doğrudan AKP mantığıyla, kâr mantığıyla, şirket mantığıyla yapılmış bir düzenlemedir. Biz, bu anlamda, bir kez daha şunu ifade ediyoruz: AKP tarzı siyasetin önümüze getireceği her türlü yasa taslağının ancak ve ancak şirketlerin onayından geçerek önümüze geldiğini burada bir kez daha görüyoruz ve AKP'yi buradan bir kez daha uyarıyoruz: Halkı kandırmaktan vazgeçin, "çevrecilik" adı altında doğayı katletmekten vazgeçin ve halkın bütçesini, halkın paralarını, kaynaklarını şirketlere aktarmaktan vazgeçin. Öyle "antiemperyalizm" adı altında ABD'ye efelenmekten, Fransa'ya efelenmekten vazgeçin. Antiemperyalistlik, işte bu uluslararası şirketlere "Hayır." demektir. Yapmak istiyorsanız şöyle yapabilirsiniz: Skuterleri ücretli değil, ücretsiz yapabilirsiniz ve bunların planlanması aşamasında da kaldırım şirketlerine, kaldırım müteahhitlerine halkın bütçesini hortumlatmazsınız. Eğer böyle yaparsanız burada oturup bunu nasıl daha iyi yapacağımızı pekâlâ konuşabiliriz.

Teşekkür ediyorum. (HDP sıralarından alkışlar)