GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:42
Tarih:27.01.2021

DURSUN ATAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 229 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 5'inci maddesi üzerine İYİ PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce Meclisi ve Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde teşvik, destek ve muafiyetlerin süreleri uzatılarak AR-GE ve ileri teknoloji yatırımlarına destekler verilmesi, teknoloji tüketen değil, üreten bir ülke hedeflendiği belirtilmiştir. İlgili kanun maddesinde ise teknoparklara yapılaşma desteğinin yanı sıra bina, atölye, makine ekipman ve yazılımlara yönelik destekler verilmekte, desteklenen programlardan mezun olanların istihdamına dönük düzenlemeler yapılmaktadır.

İlk bakışta kanunun olumlu düzenlemeler içerdiği görülse de AR-GE ve teknoloji üretme potansiyeli olmayan yerlere yeni binaların yapılması gereksiz masraflara yol açacaktır. Yeni binalar yapıp yeni israflar çıkarmak yerine, sıkıntılı kamu kaynaklarını altyapısı mevcut, belirli seviyede yatırım yapılmış teknoloji geliştirme bölgeleri içerisindeki KOBİ'lere, küçük sanayi esnaflarının projelerine kullanmak, mevcut yatırımcıların gelişmesini sağlayıp bu zor dönemde onları ayakta tutmak daha gerçekçi ve daha uygun olacaktır. Ülkemizin içinde bulunduğu ekonomik kriz düşünüldüğünde, bu zor dönemi atlatmak için sanayicimizin, çiftçimizin, esnafımızın yanında olmak gereklidir.

Değerli milletvekilleri, ekonomik kriz ve pandemiyle mücadele ettiğimiz bu sıkıntılı günlerde sanayi, ticaret, tarım ve turizm şehri Kayseri iktidardan yeterli yatırım ve desteği bir türlü görememiş, âdeta cezalandırılmaktadır. Kayseri, Erciyes Dağı, turizm potansiyeli, tarihî ve turistik değerleri, yaklaşık 80 bin öğrencili 4 üniversitesiyle, 2 bine yakın fabrikanın olduğu 3 OSB'si, 1 serbest bölgesiyle, 2,5 milyar dolarlık ihracat kapasitesiyle yapılacak her yatırımı misliyle ekonomimize iade edecek bir şehirdir. Kadim şehir Kayseri'ye ticaretin merkezi diyorsak, altı bin yıllık ticari mazisinden bahsediyorsak sebebi şehrin önemli ticaret yollarının kavşak noktasında yer almasıdır. Bu şehre yapılacak yüksek hızlı tren, otoyol bağlantısı, lojistik merkezi, havaalanının genişletilmesi, Mersin demir yolu hattının iyileştirilmesi gibi ulaşıma dönük yatırımlar şehrimizi eski ihtişamlı günlerine geri döndürecektir.

Ancak Kayseri 2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı'nda yine umduğunu bulamamış, yine dağ fare doğurmuştur. Yatırım programının toplam tutarı yaklaşık 138,3 milyar TL iken Kayseri'ye düşen yatırım tutarı 850 milyon TL'de kalmıştır. Ayrıca bu 850 milyon TL'nin içerisine Büyükşehir Belediyesini 136 milyon TL borçlandıran tramvay hattı da dahildir. Yani Kayseri'ye merkezî bütçeden yapılacak toplam yatırım 714 milyon Türk lirasıdır. Kayseri'ye yapılacak yatırım miktarı geçen seneye göre yüzde 0,59'dan yüzde 0,51'e düşmüştür. Geçen sene yüzde 1 bile değil diye eleştirirken bu sene daha da düşürülmüştür. Yaklaşık 350 sayfa olan yatırım programında Kayseri ismi doğrudan 18 defa geçiyor, bunun 7 tanesinde ise iz ödenek belirlenmiş, dalga geçer gibi bin TL ödenek ayrılmıştır.

Değerli milletvekilleri, iktidar her fırsatta kuraklık ve sulu tarımın öneminden bahsediyor, söz konusu Kayseri olunca önemli su projelerine yatırım yapmıyor. Örneğin, proje tutarı 2,2 milyar TL olan Develi 2. Merhale Barajı'na bin TL, proje tutarı 140 milyon TL olan Yeşilhisar Kovalı Sulama Projesi'ne ise 41 milyon TL ödenek ayrılmış. Kayseri'nin denizi dediğimiz Yamula Barajı'nın ismi dahi yer almamıştır. Baraj ve sulama projeleri tamamlansa binlerce hektar alan sulanacak, çiftçimiz de kazanacak, şehrimiz de kazanacak, ülkemiz de kazanacak.

Değerli milletvekilleri, Kayseri'nin olmazsa olmazı, âdeta yılan hikâyesine dönen, Cumhurbaşkanından Başbakana, Bakanından bürokratına söz vermeyen yetkilinin kalmadığı yüksek hızlı tren projesidir. 2021 yılında yapımına başlanacağı sözü verilen, 9,1 milyar TL yatırım maliyeti olan hızlı trene 2021 Yılı Yatırım Programı'nda sadece 2 bin TL ödenek ayrılmış, sözler yine tutulmamıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Bu proje kadar önemli, Kayseri ticaretine büyük katkı sağlayacak, 378 milyon TL maliyetli Boğazköprü Lojistik Merkezi'ne 5 milyon TL ödenek ayrılmış, bu proje de Kayseri'nin diğer önemli yatırımlarında olduğu gibi beklemeye alınmıştır. Kayseri Havaalanı'na ise maliyetin beşte biri oranında ödenek ayrılmıştır. Ankara-Niğde otobanına bağlanma taleplerimiz dikkate bile alınmamıştır. Söz konusu Kayseri olunca iktidar kör ve sağır oluyor, sadece söz verip gidiyor.

Değerli milletvekilleri, sonuç olarak bir tarafta 1,5 milyon nüfuslu, her seçimde iktidara sonsuz kredi veren, verdiği rekor oyların karşılığını işsizlik ve ucuz gıda kuyrukları olarak geri alan Kayserili var; diğer tarafta ise Kayseri'ye bir yılda yapacağı yatırımdan fazla parayı Ankara'daki sarayın bakımına, Marmaris'teki yazlık saraya, Ahlat'taki kışlık sarayına harcayan saray eşrafı var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Selamlayalım lütfen.

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Selamlıyorum Başkanım.

İktidarı Kayserililerin vicdanına bırakıyor, ilk seçimde Kayserili işini bilir, gereğini yapar diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)