GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:42
Tarih:27.01.2021

SEMRA GÜZEL (Diyarbakır) - Teşekkürler Sayın Başkan.

Değerli milletvekilleri, görüşülmekte olan kanun teklifinin 7'nci maddesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Kanun teklifiyle teknoparkların doluluğuna çözüm üretmek için teknopark sınırları dışında kurulan kuluçka merkezleri de girişimcilere tahsis ediliyor ve orada yapılan çalışmalara da aynı vergi avantajları sağlanıyor. Bu büyük teknoloji devlerine böylesi avantajlar sağlanıyorken maalesef milyonlarca öğrenci pandemi sürecinde eşitsizlik üzerine eşitsizlik yaşadı.

Evet, eğitim alanı da iktidarın yanlış eğitim politikalarından dolayı pandemiden en çok etkilenen alanlardan biri oldu. Pandemiyle beraber uygulamaya konulan uzaktan eğitim sistemi sadece teknolojik imkânlara ulaşabilenler için bir sistem oldu. Kırsal alanlar başta olmak üzere birçok bölgede yoksullukla beraber yaşanan elektrik kesintileri, internet altyapısının olmaması da eğitime erişimi imkânsız hâle getirdi. Millî Eğitim Bakanlığı zaman zaman dağıttığı tabletlerin reklamlarıyla gündeme gelse de 21 Aralık tarihine kadar toplamda 200 bin tablet dağıttığını bildirdi. Ancak bunun da ihtiyacı karşılamadığı ortada, hâlâ yüz binlerce öğrenci tablete ve bilgisayara erişemiyor. Örneğin, çok nüfuslu olan yoksul ailelerde okul çağındaki çocuklar, evde yeterli sayıda tablet ve bilgisayar olmadığı için maalesef sırayla derse girmek zorunda kalıyorlar.

Yine, ebeveynlerinin cep telefonundan internete girmek zorunda kalan çocuklar ebeveynleri işe gittikleri zaman derse giremiyorlar. Bir telefon dahi bulup derse giremeyen öğrenciler var. Bakın, EBA'ya erişim için çocuklar tepe tepe geziyor; burası Hakkâri Yüksekova, burası Konya Ereğli. Bu çocukların talebi ne biliyor musunuz? İnternete erişebilmek, internet sorunlarının çözülebilmesi; tablet ve bilgisayar sorunlarının çözülebilmesi.

Değerli arkadaşlar, internet şebekesini bulamayan bu öğrenciler EBA'yı nasıl bulacak? Tabii ki bulamayacak. Cezaevlerinde de bu fırsat eşitsizliği had safhada. Binlerce çocuk şu an cezaevinde. Bunun gibi daha yüzlerce örnek verebiliriz. Yani pandemi bir kez daha bize şunu gösterdi ki eğitim eşit ve parasız değil.

Değerli milletvekilleri, OECD raporuna göre, 77 ülke arasında internet bağlantısına erişimi olan öğrenciler listesinde Türkiye 70'inci sırada. EĞİTİM SEN'in raporuna göre de okullarda EBA'ya ortalama katılım yüzde 15-20 civarında. Türkiye Eğitim Derneğinin açıkladığı rapora göre de öğrencilerin yüzde 60'ı EBA'ya giriş bile yapmamış. Bakanlık ise buna dair hiçbir veri açıkladı. Örneğin, Mardin ilimizde EBA'yı aktif kullanan öğretmenlerin oranı yüzde 80 iken öğrencilerin oranı yüzde 22'de sınırlı kaldı. Seçim bölgem olan Diyarbakır'da, Bismil ilçesinde 6 mahallede internet altyapısı yok, Kulp'un birçok köyünde telefon dahi çekmiyor. Mart-Haziran 2020 tarihleri arasında Bağlar'da 24 bin, Sur'da 20 bin, Silvan'da 15 bin öğrenci EBA'ya bir saniye dahi giriş yapamamış. Fakat Diyarbakır'da 2021 Ocak ayı itibarıyla sadece toplamda 4.500 tablet dağıtılmış.

Değerli milletvekilleri, 15 Şubatta yüz yüze eğitime yeniden başlanacağını Bakanlık açıkladı. Fakat son bir yıldır yaşanan sorunlara dair ne gibi çözümler üretilecek, bu konuda Bakanlığın çizelgesi ne olacak bilmiyoruz. Bu son bir yılda derinleşerek ortaya çıkan eğitimdeki eşitsizlik nasıl giderilecek? EBA'ya erişebilen ve erişemeyen öğrenciler aynı sınıflarda, aynı müfredata mı maruz kalacaklar? İnterneti olmayan köylerdeki çocuklar ile internet sıkıntısı yaşamayan öğrencilerin aynı sınava dâhil olması adil midir? Bu yüzden, uzaktan eğitim süresi boyunca yapılan sınavların iptal edilmesi tüm toplumun talebidir. Ayrıca, her ne kadar vaka sayılarında kısmi düşüş yaşanmış olsa bile, 15 Şubatta başlatılacak olan yüz yüze eğitime okullar, öğrenciler, eğitim emekçileri hazır mı? Yüz yüze eğitim verildiği dönemde birçok emekçi arkadaşımız virüse yakalandı ve hayatını kaybedenler oldu. Eğer okullar açılana kadar aşılama olmayacaksa eğitim emekçilerinin ve öğrencilerin can sağlığı nasıl sağlanacak? Bütün bu risklerin yeniden düşünülerek eğitim emekçilerinin derhâl aşılanması gerekmekte.

Yine, uzaktan eğitimle birlikte akşam geç saatlere kadar -hafta sonları da dâhil- derse giren eğitim emekçileri maalesef yakınlarına zaman ayıramıyor ve emek sömürüsüne maruz kalıyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

SEMRA GÜZEL (Devamla) - Değerli milletvekilleri, pandemi sürecinin yanlış politikalarla yönetilmesi birçok toplumsal, sosyal, ekonomik problemi de beraberinde getirdi. Bunlara dair bütüncül, kapsamlı planlamalar, çözümler üretmek hepimizin sorumluluğunda. Geleceğimiz olan çocukların, gençlerin kaygılı bir şekilde geleceğe bakmamaları, eğitim eşitsizliği içerisinde sınavlara, derslere girmemeleri için gerekli politikalar üretilmeli. Bakanlığın bu eşitsiz durumu göz önüne alarak yeni müfredatlar ve ders programları çıkarması gerekmekte. Ancak kapsamlı ve bütünlüklü bir eğitim ve sağlık politikası bizleri başarıya ulaştırabilir.

Teşekkür ediyorum. (HDP sıralarından alkışlar)