GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:48
Tarih:17.02.2021

DURSUN ATAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 250 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 4'üncü maddesi üzerine İYİ PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Sayın milletvekilleri, teklifin 4'üncü maddesi yaş sınırı nedeniyle zorunlu olarak devlet memurluğuna geçirilen, kısa bir süre sonra da sivil memurluktan emekli edilen uzman erbaşlara, diğer uzman erbaş emeklilerine ek olarak ödenen 100 TL'lik ödemenin yapılabilmesini amaçlamaktadır. Teklifin gerekçesinde uzman erbaşların uzun yıllar zor koşullarda görev yapmasına vurgu yapılmış ve bunun karşılığında uzman erbaşların onca sorunu varken 100 TL ödeme layık görülmüştür. Şimdi değişiklik yapılmak istenen 6000 sayılı Kanun en başından birçok soruna neden olmuş, fedakârca görev yapmış olan uzman çavuşları mağdur etmiştir. 6000 sayılı Kanun'la mağdur olan uzman çavuşların temel sorunu 45 yaşında sivil memurluğa geçirilip üç beş ay sonrada sivil memur olarak zorunlu emekli edilmeleridir. Ancak 2016 yılında yaş haddi 52'ye çıkarılmış, şimdi görüşülen torba yasa teklifiyle de 55 yaşa çıkarılmaktadır. Bu hata görülmüş, yaş sınırı yükseltilmiş ancak 6000 sayılı Kanun mağdurları zorla emekli edildikleri için bu düzenlemeden faydalanamamıştır. Görüşülen kanun teklifinde de bu mağduriyet giderilememiştir, sadece 1'inci ve 2'nci dereceyi kapsayan bir iyileştirme olsa da 2'nci dereceye düşmeden emekli edilen kişilerin mağduriyeti devam edecektir yani bu teklif kanunlaşsa bile çok az sayıda insanı kapsayacaktır. Bu madde, tüm 6000 sayılı Kanun mağdurlarını kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmelidir. İktidar yine her zaman olduğu gibi sorunu tamamen çözmek yerine göstermelik bir teklif getirmiştir.

Sayın milletvekilleri, emekli uzman erbaşların sorunlarına çözüm sunmayan yasa, görevdeki uzman erbaşların da sorunlarına merhem olmamıştır. Teklif yasalaşırsa uzman erbaşların yaş haddi 55 yaşına kadar uzatılacaktır ancak düzenleme bekleyen birçok sorun bulunmaktadır. Uzman erbaşların bir yıl içerisinde doksan gün istirahat ve hava değişimi alması hâlinde TSK'yla ilişiği kesilmektedir yani bir uzman erbaşın hastalanmaya bile hakkı yoktur.

Uzman erbaşların kıdemleri rütbeden sayılmamaktadır yani bir yıllık uzman erbaş da aynı, yirmi yıllık uzman erbaş da aynıdır. Bu da kendi aralarında problem yaratmaktadır. Hiyerarşi ve düzen askerlik mesleği açısından çok önemlidir; kıdemlerinin rütbeden sayılmasıyla problem çözülmelidir.

Yine, uzman erbaşların haklarının çerçevesinin çizildiği bir yasal dayanak bulunmamaktadır. Nöbet, atama, özlük hakları konusunda genel çerçevenin yönetmeliklerle net olarak belirlenmesi gerekir. Yine, uzman erbaşların lojman ve orduevi problemleri de çözüm beklemektedir.

Sonuç olarak, görüşülen teklifte uzman erbaşlara yönelik sadece silahlarının parasız verilmesi, emeklilerinin tek dernek altında birleşmeleri ve 6000 sayılı Kanun mağdurlarının da bir kısmıyla ilgili olumlu düzenleme bulunmaktadır. Onun dışında, diğer askerî personele yönelik hiçbir düzenleme bulunmazken uzman erbaşların da asıl sorunlarına yönelik bir düzenleme yoktur ancak uzman erbaşların tüm sorunları çözülmüş gibi algı yaratılmaktadır. Kısaca, görüşülen teklifle uzman erbaşların da diğer askerî personelin de özlük hakları yansıtıldığı gibi iyileştirilmemiş, sorunları çözülememiştir.

Sayın milletvekilleri, üzücü olan bir konu da, bu teklifin yasalaşması hâlinde emekli uzman erbaşların kuracağı dernek daha şimdiden bir kısım çevrelerce siyasete alet edilmeye çalışılmaktadır. "Derneği kimler kursun?" "Kim başkanı olsun?" gibi siyasi müdahaleler konuşulmaktadır. Dernekler, özellikle de emekli askerî personelin kurduğu dernekler siyasi partilerin arka bahçesi olmamalıdır, bu doğru değildir.

Sayın milletvekilleri, son olarak, iktidar özellikle askerî personele verdiği sözleri tutmalıdır. AKP, seçimlerden önce söz verip askerî personel üzerinden oy devşirmeye çalışıp seçim geçtikten sonra verdiği sözleri tutmama alışkanlığına son vermelidir. Adı "TSK Personel Kanununda Değişiklikler" olan teklif askerî personelin sorunlarına çare olmaktan çok uzak kalmıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Bitireceğim Başkanım.

BAŞKAN - Buyurun, toparlayın.

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Bu nedenle, bir an önce tüm askerî personeli kapsayacak bir düzenleme yapılmalı, yurt içinde ve yurt dışında kahramanca görev yapan personelin motivasyonu artırılmalıdır.

Değerli milletvekilleri, bir diğer konu da uzman çavuşlardan 2015 yılında astsubay okullarını kazanıp astsubay okullarını da başarıyla bitiren öğrencilerin durumu. Ki bunlar hain darbe girişimi sonrasında tekrar görevlerine döndürülmüş, 30 Ağustosa dört gün kala bu kişiler uzman çavuşluğa devam etmektedir. Bu insanlar hainse, teröristse görevde bulunmamaları gerekiyor. Eğer değillerse bu insanlar emek verdi, o okulu bitirdi, bu insanların bir an önce astsubaylığa nasbedilmeleri gerekiyor. Sayın Bakan Yardımcım, bu önemli bir konu, bunun üzerinde durulursa 54 kişi sanırım bunu bekliyor.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - 56 kişi.

DURSUN ATAŞ (Devamla) - 56 kişi. Bu çok önemli bir konu. Eğer teröristlerse ihraç edelim, yoksa astsubaylığa nasıplarını yapalım diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)