GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:49
Tarih:18.02.2021

CENGİZ GÖKÇEL (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Gara'da kaybettiğimiz şehitlerimize Allah'tan rahmet, kederli ailesine ve milletimize başsağlığı diliyorum.

Ülkelerin dünyaya açılan kapıları limanlardır. Tedarik zincirleri geçmişte olduğu gibi bugün de çok önemli bir noktadadır. Yüzyılımızda lojistik dünya ticaretinin en önemli ayağı hâline gelmiştir. Artık birçok ülke limanlara yatırım yapıyor. Dünya ticareti konteynerler üzerinden gemi taşımacılığıyla yön buluyor. Ülkemizde konteyner taşımacılığına en uygun il Mersin'dir. Mersin ana konteyner aktarma limanı projesi on beş yıldır tüm beş yıllık kalkınma planlarında yer aldı. ÇED dosyası 2009'da kabul edildi, 1/100.000'lik çevre planına işlendi ancak Mersin ana konteyner aktarma limanı ne hikmetse On Birinci Kalkınma Planı'ndan çıkartıldı.

Bu proje, mavi vatana sahip çıkabilmemiz için, aynı zamanda ekonomimizi güçlendirmek için en önemli projelerden bir tanesidir. Projenin yüksek kapasitesiyle Türkiye'nin en büyük konteyner limanı olması beklenmekteydi. Peki, bu liman projesi neden On Birinci Kalkınma Planı'ndan çıkartıldı? Mersin bir liman kenti, sosyoekonomik gelişimini buna bağlı olarak geliştirmiş bir kent.

Bakın, 2020 yılında ülkemizde adet olarak da ton olarak da en çok işlem yapan ikinci liman Mersin Limanı'dır. Ülkemiz coğrafi olarak çok önemli bir konumda. Bu avantajımızı ana konteyner aktarma limanıyla kullanmamız lazım, eğer mavi vatanımıza da sahip çıkmak istiyorsak bu çok önemli. Hamaset nutuklarıyla mavi vatana sahip çıkamayız. Eğer biz avantajlarımızı kullanırsak, yatırımlarımızı doğru yerlere yaparsak, stratejimizi iyi kurarsak mavi vatana da sahip çıkarız, ülkenin ekonomisini de güçlendiririz, ülkemiz için hayırlı bir iş yapmış oluruz.

Değerli arkadaşlar, Mersin çok önemli bir liman kenti olduğunu bir kez daha kanıtlamış oldu. Neyle kanıtladı? Biliyorsunuz, Beyrut Limanı'nda bir patlama oldu. Limanda patlama olduktan sonra Mersin kullanılmaya başlandı ve Mersin Limanı bölgedeki konteyner ve deniz taşımacılığına ev sahipliği yaptı, bu yönde de hiçbir sıkıntı yaşamadan, yaşatmadan bu faaliyetini sürdürüyor, hem ülkemize hem bölgemize ekonomik olarak çok büyük katkılar yapıyor. Eğer bu proje hayata geçmezse Asya, Orta Doğu küresel ticareti önce Lazkiye Limanı, oradan da Pire üzerinden İtalya'ya geçecek ve ülkemiz, küresel lojistik pastasından pay alamamış olacaktır. Mavi vatanda hâkimiyet kurmak, yalnızca donanma bulundurmakla olmaz. Aynı zamanda coğrafyanın ekonomisine yön vermekle mavi vatana sahip çıkılır. (CHP sıralarından alkışlar) Lider ülke olmak da bizim sorumluluğumuzdadır. Eğer bu yatırımları yaparsak deniz taşımacılığında da lojistikte de bu bölgede, Orta Doğu, Asya ve İpek Yolu'ndan gelecek ve oralara götürülecek, taşınacak yükleri Mersin Limanı'ndan, Akdeniz üzerinden dünyaya taşıyacak bir pozisyona geliriz ki bu da deniz taşımacılığında ülkemize çok büyük kazanım sağlar, bu konuda ülkemiz lider ülke olma noktasında öne çıkar. Bunu da unutmamanızı tavsiye ediyorum.

Dokuzuncu Kalkınma Planı çerçevesinde hazırlanan komisyon raporunda Mersin Limanı, aktarma limanı şu şekilde yer almıştır: Mersin ana konteyner limanı, Orta Doğu ve Orta Asya orijinli yüklerin Akdeniz'e çıkışında önemli bir ana liman görevi yüklenecektir. Ayrıca, Türkiye Limanlar Master Planı'nda ülkemize strateji ve diğer ülkelerle rekabet gücü kazandıracaktır.

Değerli arkadaşlar, buradan bütün Mersin milletvekillerine sesleniyorum: Bu yatırım hem Mersin için hem ülkemiz için çok önemli. Burada, hepimiz birlikte bu limanın yapılmasıyla ilgili mücadele vermeliyiz.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. Sağ olun, var olun. (CHP sıralarından alkışlar)