| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 66 |
| Tarih: | 31.03.2021 |
CHP GRUBU ADINA KADİM DURMAZ (Tokat) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ülkelerin toplumsal refah odaklı sürdürülebilir bir kalkınma anlayışının vazgeçilmez parçası sağlıklı, nitelikli bir ulaşım politikasıdır. Demir yolu ağının geliştirilmesi millî gelirin artışıyla, üretim ve tarım yatırımlarıyla, sanayinin gelişmesiyle doğru orantılıdır. Firmalarımızın üretim maliyetlerinin azalması ve uluslararası rekabet için demir yolu taşımacılığı kaçınılmazdır. Ülkemizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk ve değerli arkadaşlarının genç cumhuriyetin sanayi ve kalkınma hedefinin ilk adımının demir yolu ağlarını geliştirmek olduğunu bir kez daha hatırlatırım.
Bakın, 1931'de Gazi Mustafa Kemal Atatürk: "Demir yolu bu memleketin tüfekten toptan daha emniyetli bir silahıdır." diyor. "Demir ağlarla ördük, ana yurdu dört baştan/Türk'e durmak yaraşmaz, Türk önde Türk ileri!" diye Onuncu Yıl Marşı'mızda ne güzel ifade etmiştir bunu. Demir yolu taşımacılığı demek ilerleme, gelişme, kalkınma ve üretim demektir. Ülkemizde 1950 yılında demir yoluyla taşıma oranı yolcuda yüzde 4, yükte ise yüzde 78'di. 2018 yılına geldiğimizde yolcuda yüzde 1,2; yükte ise yüzde 4,8'e gerilemiştir. Bugün bu oran ÇEK Cumhuriyeti'nde yüzde 44, Avusturya'da yüzde 43,9; Macaristan'da yüzde 41,3; Romanya'da yüzde 33,6; Polonya'da yüzde 29,7. Türkiye olarak, yüzölçümüyle kıyasladığımız zaman, bu 6 ülke arasında maalesef sonuncu durumdayız. İşte "Son yirmi yıla damga vurduk." diyen AK PARTİ iktidarının ülkemizi getirdiği nokta.
Atatürk zamanında yapılan demir yolu 4.074 kilometre. Arkadaşlar, bundan sonraki altmış beş yılda ise sadece 1.510 kilometre demir yolu yapılabilmiştir. 1923-1950 yılları arasında, savaştan çıkmış Türkiye'nin mali kaynak ve teknolojik olanakları ile günümüz Türkiyesinin olanakları ve teknolojileri karşılaştırıldığında, yarım asrı aşkın bir sürede ne acı ki ray döşeme yok gibidir.
Demir yollarının daha az enerjiyle daha fazla yolcu ve yük taşıdığını hepimiz bilmekteyiz. 1 kilometre kara yoluna yapılacak harcamayla 5 kilometre demir yolu yapılabilmektedir. Yüksek hızlı demir yolunun kilometre maliyeti 1,4 milyon dolar, ömrü ise otuz yıl; bölünmüş yolun kilometre maliyeti 1,5 milyon dolar, ömrü ise sadece on beş yıldır. Demir yollarının hava kirliliğindeki payı yüzde 5 iken, sizin özendiğiniz kara yolu taşımacılığının payı yüzde 85 düzeyindedir. Artık duble yol yapmakla övünmeyin.
Yatırım almayan, üretmeyen, tükettiğini satamayan, sanayi merkezlerinin derdine çözüm bulmayan iktidarların ülkeyi getirdiği nokta 70 sente muhtaç bir ülkedir. AK PARTİ iktidarı, kur farkıyla, garanti ödemelerle zengin ettiğiniz şirketler yerine, yönünüzü, millî ekonomiye katkısı tartışılmaz olan demir yoluna ve limanlara ulaşmak için çaba sarf eden organize sanayi bölgelerine dönmeniz için bu ülkede daha ne yapılması lazım? Ödediğiniz 61 milyar kur farkı yerine Aksaray ilimizin 86 kilometrelik ulaşımla Mersin Limanı'na ulaşmasını... Hatta bunu isteyen organize sanayi bölgesi müteşebbislerine "Biz size bu yolu yaparız ama ondan sonra da uzaya yol istersiniz." deyip alay eden anlayıştan da vazgeçmeniz lazım. Değerli arkadaşlar, bu, devam ediyor. Aksaray'a gittiğimizde gördük, önce otobanın yerini değiştirip o ile bir zarar vermişsiniz. Yetmiyor, Çorum Organize Sanayi Bölgesi 1 milyar doların üzerinde ihracat yapıyor ancak ne Samsun Limanı'na ne de Yozgat üzerinden Akdeniz'e inebiliyor. İşte, ülkenin mal varlıklarını bir bir Londra'daki tefecilere teminat olarak verip bu ülkenin kaynaklarını faize öderken bu demir yollarına önem verdiğiniz zaman bunlardan bu ülkenin kurtarılacağını hep beraber göreceğiz.
Yine, değerli arkadaşlar, Türkiye-İran D100 Transit Yolu; İstanbul'dan başlayıp Gürbulak'ta biten, Amasya, Taşova, Erbaa, Niksar, Reşadiye'den giden bu yolun da güzergâhı değişiyor. Buralar mağdur.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
KADİM DURMAZ (Devamla) - Toparlıyorum Sayın Başkan.
Ama buradaki organize sanayi bölgelerinde 5 binin üzerinde, yeni yatırımlarla çok kısa sürede 10 bine yaklaşan insan evine ekmek ve aş götürecektir. O yüzden buranın demir yolu bağlantısının da yapılması lazım.
Tokat-Turhal arası toplam 40 kilometre, Tokat Organize Sanayi Bölgesi ve Turhal'daki istasyon arası. Buranın da bir an önce dikkate alınması lazım. Hani söylediğimiz birtakım yandaş şirketlere ödediğiniz kur farkıyla arkadaşlar, Tokat'ın sorunu olan Çamlıbel Tüneli'ni, beş yıldır bağlayamadığınız Tokat-Niksar yolunu ve kuzey-güney aksında Türkiye'nin 18 yolu var; bağlanamayan 2 yolun biri İnebolu-Kastamonu, diğeri Ünye-Akkuş-Niksar yolunun da yapılacağını bilmenizi isterim. Eğer bu ülkeyi müreffeh, kendi ihracatıyla başı dik, emperyalist güçlere de boyun eğmeyen bir ülke yapmak istiyorsak demir yoluna önem vermeniz gerekiyor, bu önergeyi de ortak bir anlayışla el kaldırıp kabul etmeniz gerekiyor. (CHP sıralarından alkışlar)
Hepinizi saygıyla selamlıyor, desteklerinizi bekliyorum. (CHP sıralarından alkışlar)