GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:89
Tarih:09.06.2021

MHP GRUBU ADINA SERMET ATAY (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 266 sıra sayılı İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubum adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi, dijital dönüşüm ve iş yapma kolaylığı çerçevesinde yatırım ortamının ve hizmetlerinin iyileştirilmesi amacıyla 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu, 492 sayılı Harçlar Kanunu, 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu, 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu ve 2560 sayılı İSKİ Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun içerisinde bazı düzenlemeleri öngörmektedir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yaşadığımız çağ, dijitalleşme ve teknoloji çağıdır. Bu anlamda, vatandaşın işlerini kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıyla bazı kanunlarda değişiklik yapılması zorunlu hâle gelmiştir. İlgili kanunlarda yapılan değişiklikler, dijital dönüşümün gereklerini de kapsar şekilde, yatırım ortamının iyileştirilmesi, vatandaşa kolaylık sağlanması, iş yapma kolaylığı sağlanması amacıyla çok sayıda düzenleme içermektedir. Örneğin, yapılan düzenlemeyle izin belgesi verilmesi sırasında yapı kullanma izin harcı, cins tahsisi harcı tek seferde tahsil edilerek iş yapma kolaylığı sağlanacak ve zamandan tasarruf edilecektir. Uygulamada kolaylık açısından emlak vergi değerleri de belediyeler tarafından elektronik ortamda tapu müdürlüklerinin erişimine açılacak ve taşınmaz satışları elektronik ortamda belediyelere bildirilecektir. Bu düzenlemeyle, uygulamada fiilî olarak ortaya çıkan "Emlak vergisi borcu yoktur." şeklindeki, geçmiş dönem cezaların tahsiline yönelik, yatırım ortamının iyileştirilmesi noktasında engelleyici ve zaman kaybettiren uygulama ortadan kalkmaktadır. Yapı ruhsatına tabi yapıların yapı kullanım izin belgesi düzenlenirken yapı kullanma izin belgesi ve yapı aplikasyon projesine uygun olarak resen cins değişikliği yapılarak kat mülkiyetine geçiş işlemleri hızlı bir şekilde gerçekleştirilmiş olacaktır. Birleştirilen bazı inşaat izinlerine bağlı harç, bedel, ücretler tek seferde yapı ruhsatı başvurusuyla birlikte ödenebilecektir.

İdari para cezalarının tahsili ve uygulamasıyla ilgili olarak ise yerel yönetimlerin ve İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresinin zaten alt düzenleyici işlemleri mevcut bulunmaktadır. Düzenlemede yer alan hükümler Avrupa Birliği üyelik sürecinde yatırım ortamının iyileştirilmesi amacıyla verilen taahhütlerin de konusunu teşkil etmektedir.

Teklife eklenmesi öngörülen bazı maddeler Anayasa Mahkemesinin 17/7/2020 tarihli (2019/40) esas ve (2020/40) karar numaralı Kararı ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 90 ve 92'nci maddelerini kapsayacak şekilde vermiş olduğu kısmi iptallere yönelik düzenlemeleri içeren Anayasa Mahkemesi kararıyla uyumlu, tarafların menfaatlerini gözeten ve dengeleyen, sürdürülebilir kriterleri ortaya koyan düzenlemelerdir. Bu doğrultuda, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamındaki tazminat hesaplamalarına dair temel esaslar Anayasa Mahkemesinin kararına uygun olarak yeniden belirlenmektedir. Kanunla yapılan somut düzenlemelerle uygulamada şimdiye kadar ortaya çıkan belirsizliklerin de ortadan kaldırılması hedeflenmektedir. Tazminatları bakımından belirlenen iskonto oranı, aktüeryal ilkelere dayanarak bilimsel yöntemlerle hesaplanan bir orandır. Bu doğrultuda, hesaplanan ve uygulanan iskonto oranı hâlihazırda, genel şartlarda 1,8 olarak uygulanmaktadır. Bu oran ekonomik koşullar içerisinde parametrelere göre değişiklik gösterebilecek bir orandır ve yıllar içerisinde azalması mümkün olacağı gibi artması da söz konusu olabilecektir. Ancak yapılan bu düzenlemeyle artış miktarı yüzde 2'yi geçemeyecektir. Bu da sigortalıyı koruyan bir düzenleme olup ekonomik koşullar değiştiğinde sigortalıya ödenecek tazminat miktarının azalmasının önüne geçecektir. Yapılan düzenlemeler, Anayasa Mahkemesi kararının iptal kararı doğrultusunda temel ilkeleriyle genel bir çerçevenin oluşturulması ve kanuni eksikliğin giderilmesidir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 9'uncu maddede yapılan düzenlemeyle Harçlar Kanunu'nda değişiklik yapılarak yapı izni, halk arasındaki deyimiyle "iskan belgesi" alınması şartlarından olan vergi dairesi harcı madde metninden çıkartılmış olup harcın belediyeye ödenmesi öngörülmüştür. Bu düzenlemeyle vatandaş açısından iş ve zaman kaybının önüne geçilmiş olacaktır.

10'uncu maddede yapılan düzenlemeyle 492 sayılı Harçlar Kanunu'nda değişiklik yapılarak yapı kullanma izin belgesi verilmesi sırasında yapı kullanma izni harcı ve cins tahsisi harcının belediyelerce tek seferde alınması öngörülmektedir. Bu düzenlemeyle yapı kullanma izin belgesi talebinde yapı kullanma izni harcının, cins tahsisi harcının tek seferde, tek noktada alınarak ödemelerde kolaylık sağlanması ve vatandaşın zamandan tasarruf etmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca bu düzenlemeyle harçların vergi dairesine ödenmesi durumunda belediyenin sorumluluğu da belirlenmiştir.

11'inci maddede yapılan değişiklikle 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu'nun 10'uncu maddesinde değişikliğe gidilip yapı ruhsatına tabi yapıların yapı kullanma izin belgesi düzenlendiğinde, iş yapma kolaylığı sağlanması amacıyla, cins değişikliği işleminin resen yapılması ve izin belgelerinin yetkili idare tarafından Mekansal Adres Kayıt Sistemi aracılığıyla kadastro müdürlüğüne gönderilen yapı kullanma izin belgesinden başka bir belge aranmaksızın tescil bildirimi sağlanması öngörülmüştür.

12'nci maddede yapılan düzenlemeyle 634 sayılı Kanun'un 10'uncu maddesinin (6)'ncı fıkrasında aynı konuda düzenleme yapıldığından bu fıkra yürürlükten kaldırılmaktadır.

13'üncü maddede yapılan düzenlemeyle 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanunu'nun geçici 1'inci maddesinde yapılacak değişiklikle yapı kullanma izin belgesi düzenlenmiş tüm yapılarda Mekansal Adres Kayıt Sistemi'ne yüklenemeyen yapı kullanma izin belgesi ile yapı aplikasyon projesinin idare tarafından elektronik ortamda gönderilmesi durumunda kanunun 10'uncu maddesinin (6)'ncı fıkrası uyarınca işlem yapılması ve zorunlu deprem sigortası dâhil hiçbir belge aranmaksızın işlemlerde uygulama birliğine gidilmesi, vatandaşın işini hızlandırıp kolaylık sağlanması öngörülmektedir.

14'üncü maddede yapılan düzenlemeyle 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'nun 30'uncu maddesi sekizinci fıkrasında yapılan değişiklikle belediyenin sisteminde yer alan emlak vergi değerlerinin tapu müdürlüklerine elektronik ortamda açılması, miras, mahkeme kararı, cebri icra, kamulaştırma hâlleri ve özel kanunlardaki diğer hâller hariç emlak vergisi borcu bulunanların devir ve ferağının kendiliğinden yapılarak vatandaşın belediyeden istediği "Emlak vergisi borcu yoktur." belgesi talebi ortadan kaldırılmaktadır.

15'inci maddede yapılan değişiklikle 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'na geçici 25'inci madde eklenerek dijital altyapısı olmayan belediyelere altyapılarını hazırlayabilmeleri amacıyla 1/1/2023 tarihine kadar geçiş süreci sağlamayı öngörmektedir.

16'ncı maddede yapılan düzenlemeyle 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nda değişiklik yapılmaktadır. Mükerrer Yedinci Bölüme eklenen maddeyle, daha önce iş yapma kolaylığı reformları kapsamında birleştirilen inşaat izin prosedürlerine bağlı harç, bedel ve ücretlerin tek seferde ödenebilmesi öngörülmektedir.

17'nci maddede yapılan düzenlemeyle, önceki maddede yapılan düzenlemedeki amaç doğrultusunda 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nda yapılacak düzenlemeye uyumlu olarak 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun'da değişikliğe gidilmiştir.

Yine, 18'inci maddede yapılan düzenlemeyle, 9/10/2020 tarihli ve 31269 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 17/7/2020 tarihli, (2019/40) esas, (2020/40) karar sayılı Kararı'yla 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu 90 ve 92'nci maddelerinde kısmi iptallere hükmedilmiş olup iptallerin gerekçesi olarak Kanun'da genel bir çerçeve çizilmeksizin doğrudan genel şartlar aracılığıyla tazminat hesaplamalarına dair esasların belirlenmesinin Anayasa'ya aykırı olduğu belirtilmiştir.

Alınan iptal gerekçeleri göz önünde bulundurularak maddeyle Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamında tazminat hesaplarına dair temel bir çerçeve çizilmiştir. Bu kapsamda, değer kaybı tazminat hesaplamalarında esas alınacak temel kriterlerin kanunca açıkça sayılması, destekten yoksun kalma, sürekli sakatlık tazminatı hesaplamalarında ise ülkemizin demografik gerçeklerini en doğru biçimde yansıtan ulusal doğum ve ölüm istatistikleri kullanılarak hazırlanan hayat tablosunun kullanılması amaçlanmıştır. Ayrıca, gelecekte gerçekleşmesi muhtemel maddi kayıpların hesaplama tarihi itibarıyla peşin ödenmesi sebebiyle tazminat hesaplamalarında Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası genel şartlarında belirtilen iskonto oranının kullanılması esası getirilmesi ve kişilerin hayatta kalma olasılığı ile beklenen ömür süreleri dikkate alındığında hayat anüiteleri ve genel kabul görmüş aktüerya kurallarına uygun bir şekilde tazminat hesabı yapılması amaçlanmıştır.

19'uncu maddede yapılan düzenlemeyle 9/10/2020 tarihli 31269 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesinin 17/7/2020 gün (2019/40) ve (2020/40) Kararı'yla 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 90 ve 92'nci maddelerinde kısmi iptallere hükmedilmiş olup iptallerin gerekçesi olarak kanunda genel bir çerçeve çizilmeksizin doğrudan, genel şartlar aracılığıyla tazminat hesaplamalarına, daire esaslarının belirlenmesinin Anayasa'ya aykırı olduğuna hükmedilmiş olup yapılan yeni düzenlemeyle iptal gerekçeleri göz önünde bulundurularak Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası kapsamındaki tazminat hesaplamalarına dair temel bir çerçeve belirlenmiştir.

Önümüzdeki kanun teklifini Milliyetçi Hareket Partisi olarak desteklediğimizi bildirir, kanunun vatanımıza, milletimize, devletimize hayırlı olmasını diler, yüce Meclisi saygıyla selamlarım. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)