| Konu: | Askeri Ceza Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 95 |
| Tarih: | 23.06.2021 |
AYDIN ADNAN SEZGİN (Aydın) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hâkimlik ve sulh ceza hâkimliği kurumları birbirinden farklı olmasına rağmen, bu maddede aynı yerde kullanılmasına kanun teklifinin Komisyondaki görüşmeleri sırasında İYİ Parti olarak itiraz etmiştik. Bu maddedeki "askerî hâkim" ibaresinden sonra gelmek üzere "ilgisine göre" ibaresinin eklenmesine ilişkin teklifimiz Komisyonda reddedilmiştir. Bu hususu bir defa da Genel Kurulun dikkatine sunmak istedik.
Değerli arkadaşlar, İYİ Partinin diğer hatipleri teklifle ilgili görüşlerimizi ayrıntılı şekilde ve isabetle aktarmışlardır. Ben, memleketim Aydın'ın önemli bir sorununa değineceğim.
Aydın-Denizli Otoyolu'nun temelinin atıldığı 16 Kasım 2020 tarihinden bu yana hem otoyolun hem de bağlantı yollarının güzergâhında sıkça değişiklikler yapılmaktadır. Özellikle bağlantı yollarıyla ilgili çok önemli şikâyetler vardır. Projenin Buharkent mevkisindeki bağlantı yollarında, nedeni kamuoyuna açıklanmayan 2 değişiklik yapılmıştır. Değişiklikler sonucunda bağlantı yolu verimli tarım arazilerini yok edecek şekilde konumlandırılmıştır. Ayrıca, henüz kamulaştırma işlemi gerçekleştirilmeden, projeyi alan özel şirkete ait iş makinaları bölgede halkın özel mülkü olan arazilere girip çalışmaya başlamış veya bu yönde teşebbüslerde bulunmuştur. Bölgedeki toplam 47 köy bu değişiklikten mağdur olacaktır.
Kuyucak'taki proje de değişikliğe tabi tutulmuştur. Kuyucak Çamdibi Mahallesi'ndeki 2.500 zeytin, incir ve muhtelif meyve ağaçları, 150 dönüm arazi, 5 ev, 5 ahır otoyolun altında kalacaktır. Yamalak Mahallesi'nde 20 bin ağaç, 450 dönüm arazi kaybı olacaktır. Bunlar sadece birkaç örnektir.
Aydın'da faaliyet gösteren çeşitli kurum ve STK'lerin açıklamalarına göre, benim de yaptığım tespitlere göre, Aydın-Denizli Otoyolu için 25 bin dönüm meyve bahçesi ve tarım arazisi yok edilecektir. Otoyolun Büyük Menderes havzasını ikiye bölecek olması nedeniyle ekosistemin de zarar göreceği aşikârdır. Sayın Çevre ve Şehircilik Bakanına bu konuda sorduğum yazılı suallere süresi dolmasına rağmen henüz yanıt verilmemiştir. Proje revize edilmezse otoyol Aydın'ın ve Büyük Menderes havzasının tam kalbine bir kılıç yarası açacaktır. Kamulaştırma maliyetleri de kamu tarafından üstlenileceği için devlet ağır bir zarara uğratılacaktır.
Bakanlığa sorduğum soruların bazılarını burada da tekrar etmek istiyorum: Aydın-Denizli Otoyolu Projesi'nin ihale şartnamesinde belirtilen güzergâh neden sürekli olarak değiştirilmektedir? Güzergâh değişikliklerinin müteahhit firmaya ya da üçüncü kişilere ilave avantajlar sağlanması amacıyla yapıldığı iddiaları doğru mudur?
Otoyol projesinde yapılan ve müteahhit firma dışında herkes için zarar getiren değişiklikler iptal edilmelidir. Otoyoldan birtakım kişi ve firmalar değil, tüm vatandaşlar faydalanabilmelidir. Günlük 35 bin araç geçiş garantisi verilen ve kilometre başına 5 sent/avro geçiş ücreti alınacak olan otoyolun maliyetinin toplam 700 milyon avroyu bulacağı hususuna ise hiç girmiyorum. Bu konu çok tartışıldı ve tenkit edildi.
İktidar sadece tarlaları, evleri ve ağılları değil, tüm Aydın'ı ve Aydınlıları otoyolun altında bırakacak olan, ayrıca Denizli ve Denizlililer için de ciddi sakıncalar yaratacak bu projeyi bir an önce bölgedeki vatandaşların taleplerine ve yararına göre revize etmelidir.
Konuşmamı Sayın Genel Başkanımızın bugünkü grup toplantımızdaki şu sözleriyle bitirmek istiyorum: "Biz, milliyetçi, demokrat ve kalkınmacı bir partiyiz. Milliyetçi bir parti olarak, çevreyle, doğayla dost olmayan bir büyüme ve kalkınma modelini reddediyoruz."
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
AYDIN ADNAN SEZGİN (Devamla) - Teşekkürler Sayın Başkan.
"Çünkü milliyetçiliği topraklarımızın, suyumuzun bereketinden ayrı düşünemiyoruz."
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)