| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/728) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 28 .06.2016 |
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Sayın Başkanım, teşekkür ediyorum.
Çok kıymetli kurum üyelerine ve bürokrat arkadaşlarımıza hoş geldiniz diyorum.
Bu Kamu İhale Kanunu'yla ilgili Bülent Bey'in söylediği söze geçmeden önce, yine tekrar olmaması açısından ana başlık itibarıyla bu torba yasaya, 75 maddeden oluşan bu torba yasaya aslında yapılan eleştirilerin de çok yerinde olmadığını, bir haksızlık olduğunu düşünüyorum. Şöyle ki: Zaten genel gerekçeye başlık itibarıyla baktığımızda evet, burada yatırım ortamına ilişkin işlem maliyetlerinin azaltılmasına ilişkin çok detaylı, maddelerde açıklama var gerek Damga Vergisi Kanunu'nda gerekse Harçlar Kanunu'nda. Bu özellikle şirketler açısından daha gelir elde etmeden, kafadan işin başında oluşan maliyet açısından bunun çok önemli olduğunu, şirketleri iş yapmaya teşvik edecek düzenlemeler getirildiğini çok açık bir şekilde gerekçede görüyoruz. Yine finans kurumları arasındaki farklı uygulamaların ortadan kaldırılması ekonominin sıcak bir iklimde sağlıklı yürüyebilmesi açısından çok önemli değişiklikler olarak görüyoruz. Yine, AR-GE'ye yönelik teşvikleri gözden geçirerek yasal düzenlemelerin yapılmasının önemli bir gelişme olduğunu, yine faizsiz finans ürünlerini teşvik edecek düzenlemeyi bu ana başlık itibarıyla bu torba yasada görüyoruz. Burada şirketlerin kurulmasına ilişkin kolaylığı görüyoruz. Bu hisselerin devrine ilişkin süreci hızlandıracak ve maliyeti azaltacak çalışmalar burada çok detaylı. Daha fazla uzatmak istemiyorum. Yine Çek Yasası'yla ilgili yıllardır kangren olmuş hususun düzenlendiğini ve iflas ertelemenin çok detaylı olarak burada yapıldığını görüyoruz. Sayın Bakanımız çalışmaları çok detaylı açıkladıkları için ana başlık itibarıyla...
Burada eski Sayın Bakanımız Zekeriya Temizel Bey'in ifade ettiği bir husus vardı. Burada görünmeyen aslında gerekçenin ana kalemlerinden bir tanesi yasal olmayan düzenlemelerle ilgili uygulamadaki ihtilafların yargıya taşınması ve idari yargıdaki kararlar idareyi geciktiriyor, tarafları, işlemleri geciktiriyor. Dolayısıyla, tebliğle olan düzenleme idari yargıda, yargı alanında ciddi anlamda iptaller ve işin uzamasına neden oluyor. Bunun yasaya konması ihtiyacından kaynaklı tebliğde olan düzenlemeleri yasalaştırma şeklinde süreci hızlandıracak bir gelişme olarak... Sayın Bakanımız Zekeriya Bey'in ifade ettiği "Çok kazuistik bir düzenleme olmuş." anlamındaki eleştiriyi evet, Türkiye'de genel anlamda buna ilişkin bir yaklaşımdan söz edebiliriz. Sayın Bakanımız ve Maliye Bakanlığı da bunu tabii ki dikkate alacaktır.
Burada Bülent Bey'in -aslında üzüldüm, üzüldüm derken- Kamu İhale Yasası'yla ilgili aslında kendisinin hem bu alana hem de içeriğe ilişkin vukufiyeti de var ama bunu düzelterek böylece gidelim bugün. Şöyle: Ben hemen verileri aldım. Çok ölçüsüzce bir değerlendirme oldu. 2015 yılında Kamu İhale Kanunu'nda belirtilen ihale usulleriyle ilgili kanun kapsamında yüzde 86'yı gösteriyor rakamlar. 2015 rakamları yüzde 86,40. Doğrudan temin yüzde 5 gözüküyor ki Kamu İhale Kurumunda uzun yıllar çalışmış...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ergün Bey, neyin yüzde 86'sı?
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Kamu alımlarının yüzde 86'sı...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Zaten kapsam daraltıldı, 160'a yakın istisna maddesiyle daraltıldı. Kamu alımları o kadar daraldı ki bunun sonucu olarak da istatistikler yanlış ortaya çıkıyor. Yani siz tutuyorsunuz, 10 milyarın yüzde 86'sı diyorsunuz. Kamu alımlarının tümü değil aslında.
BAŞKAN - Yani Kamu İhale Kurumuna tabi olan şirketlerin yapmış oldukları alımların yüzde 86'sı demek istiyorsunuz galiba.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Bülent Bey'in söylediğine şöyle bir açıklık getirelim. Şimdi, biliyorsunuz, 4734 sayılı Yasa'da istisna kapsamı belki madde sayısı itibarıyla çok fazla, (i)'ye kadar gittik ama bunun alımlar nezdinde hem adedi hem bedeli çok yüksek değil yani rakam itibarıyla çok fazla büyük bir rakama tekabül etmiyor. Söylediğiniz husus, özel düzenlenmiş kanunlarda Kamu İhale Kanunu'ndan istisna olarak kendini muaf tutan alımlarla ilgili söylemiyorum, Kamu İhale Kanunu kapsamında...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ergün Bey, rakamları yüzde olarak değil de rakam olarak verin, benim dediğim noktaya geleceksiniz.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Rakam olarak da veriyorum. Şöyle veriyorum...
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Kamu alımları toplam nedir, Kamu İhale Kanunu kapsamındaki alımlar ne kadardır, rakam olarak verin, yüzde olarak değil.
BAŞKAN - Bülent Bey, bu kanunda size ayrı bir seans yapacağım Sayın Bakanla.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - 2015 yılı rakamlarından bahsediyorum. 148 milyar olarak gözüküyor. Bunun 128 milyarı kanun kapsamında, 8'i doğrudan temin ve 11'i istisna olarak gözüküyor.
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Kanun kapsamında değil. Bütün istisnayı 3'üncü madde (i) değildir, (t)'ye gitti de o. Başka kanunlarda istisnayı koyarsanız 4 alfabe daha ediyor. O istisnaların tamamı da kanun kapsamında sayılıyor. Öyle, öyle; iftar öncesi yormak istemediğim için...
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Şimdi, bizim tabii ki Kamu İhale Kanunu'nun resmî istatistiklerinin sonucunu ben sizinle paylaşıyorum. Bunun aynı zamanda buna ilişkin, ihale kanunuyla ilgili yasal düzenlemeye ilişkin Bülent Bey'in önerisini zaten Kamu İhale Kanunu anlamında kurum bakanlıklar ile görüş alışverişi ile süreci...
AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Avrupa Birliği raporunda zaten o konuda en büyük değişiklik oldu, istisnalara ilişkin en büyük değişiklik.
BAŞKAN - Bence zaten Kamu İhale Kurumunu lağvetmeyi düşünmeniz lazım yani.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Fiilen öyle zaten.
ERGÜN TAŞCI (Ordu) - Burada istisna adet itibarıyla belki çok küçük olmasına rağmen harf sayısı itibarıyla çok büyük gözüküyor. Bu algıyı biz rakamlarla izah etmeye çalışıyoruz. Ben bu vesileyle bu bilgiyi paylaşmak istedim.
Teşekkür ediyorum.