| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Kanun Teklifi(2/1310) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 27 .07.2016 |
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Daha önce de söylediğimiz gibi, biz, yurt dışındaki varlıkların Türkiye'ye getirilip ekonomimize kazandırılmasını çok önemli buluyoruz. Bu yönde geçmişte de 3 kez kanun çıkarılmıştı "varlık barışı" adı altında ve buna benzer bir düzenlemenin o dönem çıkarılanlarla aynı kontrol mekanizmaları olmak şartıyla getirilmesinden yanayız. Ancak maalesef önümüzdeki bu metinde bu tür önlemler, kontrol mekanizmaları bulunmuyor, önceki varlık barışlarında az da olsa Türkiye'ye getirilen tutarlar üzerinden vergi alınmıştı, bu defa tek kuruş vergi alınmıyor.
Ayrıca, gerçek ve tüzel kişilere para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçlarını diğer kişilerin nam ve hesabına bildirme ve beyanda bulunma hakkı veriliyor. Beyanda bulunanlara bu paralarda yurt dışından kullandıkları kredilerini ödeme olanağı tanınıyor. Getirilen bu para ve varlıklarını bu yolla Türkiye'ye getireceklere çok büyük dokunulmazlıklar sağlanıyor.
Bildirim veya beyanda bulunan kişiler ile varlıklar nam ve hesabına getirilen gerçek ve tüzel kişilerle ilgili olarak hiçbir şekilde vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılamayacak, vergi cezası verilemeyecek. Nam ve hesabına bildirimde bulunulanlar veraset ve intikal vergisine konu edilemeyecek. Bu varlıklarla ilgili olarak herhangi bir inceleme, araştırma, soruşturma veya kovuşturma yapılamayacak olmasını biz son derece sakıncalı buluyoruz. Bu nedenle de bu düzenlemenin Türkiye'yi kara para soruşturmalarında şaibeli bir ülke hâline getireceğini, bu tür para transferlerinin şüpheli transfer olarak nitelendirilebileceği kaygısını taşıyoruz. Türkiye'yi bir kara para cennetine çevireceği gibi, rüşvet, yolsuzluk, kaçakçılık ve benzeri yasa dışı yollardan elde edilerek yurt dışına çıkarılan para ve diğer değerli varlıkların cezasız bir şekilde Türkiye'ye getirilerek aklanmasına yol açacağını düşünüyoruz. Daha önceki varlık barışı uygulamalarında, parasını ya da değerli varlıklarını yurda getireceklerden bu para ya da varlıkların kendilerine ait olduğunu gösteren kanaat verici belge isteniyordu. Bu tasarıda böyle bir belge istenmiyor. Dolayısıyla, herhangi bir kişi, örneğin bir suç örgütü lideri yurt dışındaki varlıklarını başkasının adıyla Türkiye'ye getirebilir hâldedir. Belge istenmeyeceği için bu yasa, suçtan elde edilmiş ve Türkiye'de kayıt dışı tutulan para ve benzeri varlıkların da sisteme sokularak aklanmasına yol açabilecektir.
BAŞKAN - Sistem öyle işlemiyor.
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Yani uygulamadan sadece yurt dışında tutulan para ve varlıklar değil, Türkiye'dekiler de yararlanabilecektir. Biz bu yolla sisteme sokulacak paraların yatırıma yöneleceğinin garantisi olmadığını düşünüyoruz çünkü bu paranın kalmasını sağlayacak koşullar getirilmemektedir başka ülkelerde olduğu gibi. O yüzden, bu hâliyle bu maddenin geri çıkarılmasının uygun olacağını düşünüyoruz. Eğer uluslararası hukuk sisteminde bizi zor duruma sokmayacak bir düzenleme isteniyorsa daha önce hem partimizden hem diğer partilerden arkadaşlarımızın söylediği gibi beyanı mutlaka esas alan, yine 3'üncü kişiler namına getirilmesini zorlaştıran bir düzenlemenin ve bir de bu her türlü araştırma, soruşturma ve kovuşturmanın yapılamayacağı güvencesini veren düzenlemenin de kaldırılmasını istiyoruz.
Saygıyla selamlıyorum.