KOMİSYON KONUŞMASI

UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.

Sayın Bakan, değerli milletvekilleri, değerli bürokratlar, değerli basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Öncelikle birkaç hususu sormak istiyorum. Belki Sayın Bakan konuşmasında açıklık getirir. O da şu: Biz burada neredeyse her torba yasada mutlaka bir teşvik düzenlemesi yapıyoruz yatırımı teşvik eden. Kaç farklı teşvik mekanizması var şu anda sistemimizde? Bunun bir istihdam-fayda-maliyet analizi yapılıyor mu? Çünkü bakanlıkların verdikleri var, kurumların verdikleri var. Az önce de söyledim, her torbada biz yatırım ortamını iyileştirelim diye teşvik veriyoruz. Şimdi teşvike ilişkin bir madde geldi. Çok dağınık bir şekilde mevzuatımız ve sağlıklı bir şekilde izlenebildiği kanısında değilim. Az önce sayın mevkidaşlarımızın da söylediği gibi, dışarıdan bakanın anlaması kolay olmayacak bir sistem var. Bunun belki doğrusunun kapsamlı bir strateji ve sistem içinde çerçevesinin derli toplu yapılmasına ihtiyaç var diye düşünüyorum.

İkinci olarak da az önce vurgulandı; ben de bir kez daha üzerinden geçeceğim. Özellikle 4'üncü maddesi konusunda çok büyük kaygılar var. Gerekçesi ne olursa olsun hiçbir kanun maddesi yasalar üstü bir imtiyazı hiçbir yatırıma sağlayamaz, sağlamamalıdır. Bakanlar Kuruluna yasalar üstü bir yetki verilemez ya da bir istisna verilecekse bu ancak kanunla konulur ama burada bu ilkenin dışına çıkıldığını görüyoruz. Çok sayıda çevreci sivil toplum örgütünden, dernekten hem telefonlar hem mesajlar yağıyor bu tasarıyı görüşmeye başladığımızdan bu yana. Hele hele bugün görüşüleceği netleştiği için bugün daha da yoğunlaşmış durumda. Az önce Sayın Bekaroğlu da vurgu yaptı ve çok açık bir şekilde, bu maddeyle, izin alamayan, lisans şartlarını yerine getiremeyen yatırımlara bu kılıfla yasaları aşma hakkı verileceği kaygısını, dediğim gibi çevre dostu dernekler, sivil toplum örgütleri dikkatimize getirmekte. Bunun bu konuda bir izahata muhtaç olduğunu düşünüyorum ve özellikle 4'üncü maddenin doğaya, kente, topluma karşı suçları işleyen projelere çok büyük bir imtiyaz sağlayacağı ve geri dönülemeyecek kayıplar, mağlubiyetler yaratabileceği kaygısıyla çıkartılmasını ve doğayı, toplumu gözeten adımlara yer verilmesini sivil toplum örgütleri bizden, vekillerinden istiyor. Biz de burada paylaşıyoruz.

Bir de yine madde kapsamındaki bu bedelsiz devir konusunda ve nitelikli personel için "beş yıla kadar asgari ücretin brüt tutarının 20 katı kadar" deniyor. Yanılmıyorsam -biz hesap ettiğimizde- yaklaşık 34 bin liraya denk düşüyor ama bunun kriteri nedir, kaç kişiye ne kadar oranda ve sınırları nelerdir, gayet belirsiz gözüküyor. O yüzden bunların da ya açığa kavuşturulması lazım.

Tabii ki bu eleştirilerimizden teşvike karşı olduğumuz anlamının çıkmasını istemeyiz. Tabii ki yatırımların teşviki önemli ama bir kere daha başta belirttiğim hususu dikkatinize getirmek istiyorum. Bunun derli toplu bir strateji, bir sistem içinde yapılması lazım. Darmadağınık, gerçekten burada her ele aldığımız torbada biz bir şeyi mutlaka teşvik ediyoruz. Bu teşvikler belki de bazen birbiriyle çelişiyorlar, çatışıyorlar. Bunun analiz edilip edilmediği konusunda da tereddütlerimiz var.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum.