| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Vergi Kanunları ile Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/884) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 11 .10.2017 |
UTKU ÇAKIRÖZER (Eskişehir) - O zaman şöyle, kendi temsilcileri yok ama burada dikkatinize sunacağımız, bize aktardıkları bir görüş var, onu paylaşacağım.
Yayıncılar Birliği bu maddeye itiraz ediyor ve buna ilişkin bazı önemli hususları dikkatimize getiriyorlar. İlim ve edebiyat eserlerinin korunması, yaratımının ve yayımının teşvik edilmesi insan hayatını yaşamaya değer kılan bir güvencedir. Kültürel yaşam, toplumsal adalet, ulusal saygınlık, ekonomik katkı bu güvencenin sağlanmasıyla orantılı büyür ve gelişir. Gelişmişlik hedefinin temelinde bu güvence vardır. Düşünce ürünlerinin yeterince korunmadığı bir toplumda ilerleme kaydedilmesi mümkün değildir. Bu korumanın temelinde de telif hakkı ilkesi vardır. Telif hakkı, kişinin, her türlü fikri, emeğiyle meydana getirdiği ürünler üzerinde hukuken sağlanan haklardır. Telif hakları, ulusal mevzuatımızda 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'yla koruma altına alınmıştır. Bern, Roma, Trips, Wipo uluslararası sözleşmelerine de imzayla beraber taraf olarak telif hakları sistemimizi uluslararası standartlara yükselteceğimizi taahhüt etmiş bulunmaktayız. Bu hedefimiz aynı zamanda 2017 Ulusal Fikri Haklar Strateji Belgesi ve Eylem Planında yer almaktadır. Bu eylem planının bir adımı olarak, Kültür ve Turizm Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürlüğü, 5846 sayılı Kanun'da değişiklikler içeren yeni kanun taslağı hazırlamış ve kamuoyunun görüşüne 3 Mayıs 2017 tarihinde sunmuştur." AB müktesebatına uyum amacıyla hazırlanan kanun taslağının hâlâ Meclise gönderilmediği burada kaydedilmekte. "Belirtilen tüm bu hedeflerle çelişen bu kanun taslağının TBMM'ye gönderildiğini öğrenmiş bulunmaktayız. " diyorlar. "Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanan torba tasarıdaki 7'nci maddeyle bu Kanun'un 44'üncü maddesinde değişiklik yapılmaktadır. Bu değişiklikle hak sahiplerine dağıtılması gereken telif tazmin bedellerinin tamamı genel bütçe gelirine dönüştürülmektedir. Uzun fikrî emekler sonucu eser meydana getirene ait bir telif tazmin bedelinin bütçe geliri olarak düzenlenmesi kabul edilemez. Bu düzenleme telif hukukunun temelinde yatan tüm kamusal yarar hedeflerini ortadan kaldırmakta, tarafı bulunduğumuz uluslararası sözleşmelere aykırılık teşkil etmekte ve sağlamayı hedef koyduğumuz telif koruma güvencesini ortadan kaldırmaktadır. Uzun fikrî emekler sonucu eser meydana getirene ait bir telif tazmin bedelinin bütçe geliri olarak düzenlenmesi ve hakkın sahiplerine dağıtılmaması kabul edilemez." diyorlar. Biz de bu görüşe katılarak... Bu gerekçelerle uluslararası mevzuata uygun bir şekilde özel çoğaltma istisnası tazminatı bedellerinin hak sahiplerine dağıtılması şeklinde düzenlenerek Meclise gönderilmesini yani değiştirilerek Meclise getirilmesini talep ediyorlar. Biz de buna destek oluyoruz.
Sanatçıların, yazarların telif haklarını almalarının önüne geçtiğini anlıyoruz bu görüşten. Bu konuda sanatçıların arzu ettiği şekilde, yazarların arzu ettiği şekilde bir düzenleme yapılması hususunu dikkatinize getirmek istiyorum.
Teşekkür ederim.