| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2018 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı (1/887) ile 2016 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/861) ve Sayıştay tezkereleri a) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı b) Rekabet Kurumu c) Gençlik ve Spor Bakanlığı ç) Spor Genel Müdürlüğü d) Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu e) Spor Toto Teşkilat Başkanlığı |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 08 .11.2017 |
KAZIM ARSLAN (Denizli) - Sayın Bakan, Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, değerli hazırun; hepinizi öncelikle sevgiyle saygıyla selamlıyorum.
2008 küresel krizinden bu yana en yüksek enflasyon oranına ulaşıldığı bir dönemi yaşıyoruz. Çekirdek enflasyon on üç yılın zirvesinde, üretici enflasyonu ise yüzde 17'yi bulmuş durumda. Enflasyon sepetindeki 414 mal ve hizmetin 298'i arttı. Enflasyon, hedeflediğiniz yüzde 5'in neredeyse 2,5 katına yaklaşmış durumda. Ekim ayında yüzde 1,7'lik imalat sanayi fiyat artışı ile yüzde 2,2'Iik ara malı fiyat artışı yaşandı. Yıllık bazda imalat sanayi fiyatları yüzde 18,9'a ve ara malı fiyat artışı ise yüzde 24,3'e dayandı. 2004 Ekimindeki yıllık yüzde 20,69'Iuk artıştan bu yana hiçbir dönemde Üretici Fiyatları Endeksi'nde ana unsur olan imalat fiyat artışı, ekim ayındaki yüzde 18,86 kadar yüksek olmadı.
En fazla ihraç ettiğimiz 4 kalemden 3'ünde ihracat gelirimizin 2 katı tutarında ithalat giderimiz var. Bunu halletmek için özellikle ithalata dönük olan malların yerli üretim şeklinde gerçekleşmesi için bir çalışma yapıyor musunuz? Ara malı ithal ediyor ve motorlu taşıt, traktör, makine parçası üretiyor, kazan ve kazak satıyoruz. Bunun karşılığında yükte hafif pahada ağır olan yakıt, yağ, markalı elektronik cihaz, makine alıyoruz.
Bugün 25 bin firmamızın döviz açık pozisyonu var. Özel sektörün yurtdışından aldığı uzun vadeli kredi borcu 216 milyar dolar, ticari krediler hariç, kısa vadeli döviz borcu ise 17 milyar dolardır. Ülkemizdeki bankaların kredi dağıtmak için başvurduğu yabancı kuruluşların sağladığı krediler de dövizdeki aşırı dalgalanmalar nedeniyle son derece riskli hâle gelmiştir.
Esnafımız perişandır, kirasını ve borcunu zorla ödeyebilmektedir, vergilerini ve BAĞ-KUR primlerini ödeyememektedir. Birçok dükkân kapanmıştır, çarşıda birçok kiralık dükkânlar vardır. Onun için esnaf üzerindeki vergi yükünün azaltılması gerekmektedir.
Ayrıca, AVM'lerin şehir dışında açılmasına olanak sağlayacak bir düzenlemenin bir an önce yapılması esnafımızı rahatlatacaktır.
Sayın Bakan, Sayıştay raporuna baktığımızda, Sayıştay tespitine göre, Bakanlık makamına ilişkin temsil ve ağırlama giderlerinin ödeneği Bakanlık bütçesinde olmasına rağmen, bu harcamaların 1 milyon 585 bin Türk liralık kısmının mevzuata aykırı biçimde iç ticaret hizmetlerini geliştirme payından karşılandığı görülmektedir. Sayıştay bu harcamaların mevzuata aykırı yapıldığını açıkça belgelemiştir. Bununla ilgili ne yapmayı düşünüyorsunuz?
İç Ticaret Hizmetlerini Geliştirme Payının Kullanılması Hakkında Yönetmelik hükümlerine aykırı olan bu harcama karşısında Bakanlığınız Sayıştaya
somut bir belge maalesef sunamamıştır. Mevzuatta yer almadığı hâlde 1 milyon 585 bin 776 Türk liralık Bakanlık makamı temsil ve ağırlama masrafının yapılmasını nasıl açıklayacaksınız? Bu harcamalar iç ticareti geliştirme amacıyla mı yapıldı yoksa başka işler için mi kullanıldı?
Mesleki Yeterlilik Kurumu Genel Kurulunca belirlenen ve Bakanlığınızın da dâhil olduğu 17 kamu kurumunca ödenen 390 bin Türk liralık yıllık aidatının genel kurul tarafından yanlış hesaplandığı ve bu kurumlardan 124 bin 862 Türk lirası aidat alınması gerekirken yasal düzenlemede belirtilmeyen bir hesapla fazladan tahsil edildiği anlaşılmıştır. Kurumun fazla tahsilatı üzerine Bakanlığınız bir çalışma yapacak mıdır?
Sayın Bakan, son günlerde iplik ithalatının sınırlandırılmasıyla ilgili bir tartışma başlamıştır. Ekonomi Bakanı "Sınırlama gelecek." dedi. Bu konuda uygulamaya çok dikkat etmek gerektiğini düşünüyorum. Ülkemizde open-end iplik yatırımı ve üretimi yeterli düzeydedir, zaten bu konuda da fazla ithalat yoktur. Ancak ring ipliklerde piyasayı doyuracak bir üretim maalesef yoktur. Bu konuda yapılacak bir kısıtlama ve konulacak antidamping vergisi tekstildeki maliyetleri inanılmaz bir şekilde olumsuz etkileyecek, iç piyasada iplik fiyatı yükselecek...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Lütfen son cümlenizi alayım.
KAZIM ARSLAN (Denizli) - ...satışları ve rekabeti olumsuz yönde etkiyecektir. Bunun için, ihracat yapan, aynı zamanda iplik ithalatı yapan bir işletme sahibi olarak ürettiğimiz kumaşın yüzde 80'ini yurt dışına satan bir firma olarak bizimle aynı piyasada olan, Çin, Pakistan, Mısır gibi maliyetleri düşük olan ülkelerle rekabet etme şansımız maalesef bu durumda kalmayacaktır. Bu nedenle 30 no.lu ipliğin üstündeki ipliklerin aylık girişinin 4 bin ton miktarıyla sınırlanması uygun olur. Antidamping vergisinin konulması yanlış olur. Konulacak bu vergi kesinlikle maliyetleri artıracak, rekabet şansımızı yok edecektir diyorum, hepinize teşekkür ediyorum.
BAŞKAN - Teşekkür ederim.