KOMİSYON KONUŞMASI

MURAT EMİR (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Öncelikle bu maddenin bütünü hakkında çok kısaca daha önceki maddelerle ilgili görüşümüzü belirtirken de ifade etmiştik. Yine, burada, başkana geniş yetkiler veren bir maddeyle karşı karşıyayız. Bakın, üçüncü fıkrasında, yine, başkan tarafından atamadan bahsediyoruz. Yani bütün yetkileri o başkana veriyoruz. O başkana niye bu kadar güvendiğimizin ise cevabı yok doğrusu. Buranın mutlaka kurul olması gerekir çünkü biraz önce de söylediğimiz gibi, ortak aklı çalıştırmak, biraz daha katılımcılığı artırmak, olabilecek hataları ve kadrolaşma eğilimlerinin önüne geçecektir.

Bunun ötesinde, 6'ncı maddede bir düzenleme ihtiyacı olduğu zaten apaçık ortadaydı. Yalnız, burada şu anda görev yapan müdürler açısından, bunların değerlendirilmesi, bunlara bir öncelik verilmiş olması isabetlidir çünkü bunlar, bu kurumun bilen, çalışan, şimdiye kadar da bu seçimleri hakkıyla götüren kişilerdir. Dolayısıyla bunlara öncelik verilmesi yerindedir. Ancak bu "üç kat" oranının fazla olduğunu düşünüyoruz. Çünkü özellikle buradaki personelin görevde yükselmelerinin önünün açılması gerekir. Bunlar yılladır bekleyen personeller ve 2006 yılından beri de bir yükseltme sınavı yapılmadığı düşünülürse bunlar açısından bir hak kaybı ve haksızlık olacağı ortada.

Ama asıl bizim üstünde duracağımız nokta, 8'inci madde. Orada da biliyorsunuz, bütün bu kanunun başlamasından itibaren, yürürlüğe girmesinden itibaren bu seçim müdürlerinin rotasyona tabi olması durumu, altı yılı geçirmiş olanlar. Ama pratiğe baktığımız zaman, zaten bu seçim müdürlerinin büyük bir kısmının altı yıldan fazla süredir görev yaptığı düşünülürse, bunların da belirli bir kıdemde olduğu düşünülürse, aslında bu, fiilî olarak emekliliğe zorlama sonucunu doğuracak ve yepyeni kadrolaşmaların önü açılacak. İşte burada da tam biraz önce söylediğimiz, başkanın geniş yetkilerle donatılması riskiyle bunu üste koyduğunuz zaman, kendine göre seçim müdürlerini atayan ve bir şekliyle Yüksek Seçim Kurulu Başkanını siyasetin emrine vermeyi başarmış bir hükûmet açısından bütün Yüksek Seçim Kurulunun ve onun taşradaki uzantılarını da atama olanağına kavuşmuş olacak. Bu, bizce, bu yasa tasarısının en tehlikeli noktalarından birisidir ve gerçekten de ihtiyaç duyduğumuz sağlıklı bir Yüksek Seçim Kurulu yapısına ters düşen bir uygulamadır. Bunun mutlaka değişmesi gerektiğini düşünüyoruz.

Teşekkür ederim.