KOMİSYON KONUŞMASI

MURAT EMİR (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Geneli hakkında yaptığım konuşmada da kısaca değinmiştim ama burada bize göre asıl bu yasa teklifinin içerdiği iki temel sakatlık bu maddede yer alıyor. Birincisi, (5)'inci fıkrada yazılan, adaylık teklifi için kayıtlı oldukları ilçe seçim kuruluna bizzat başvuru ihtiyacı. Çünkü bizzat başvuru normaldir ama mutlaka kayıtlı olduğu seçim kuruluna gönderilmesi vatandaşın, önüne engel çıkarılması anlamına gelir. Bu, planlama için yapılıyorsa, böyle bir gerekçe var ise bu, eğer orada bir sıkışma var ise yedek personelin oraya davet edilmesi -çünkü o da var maddelerin içerisinde- bu böyle de olamıyorsa yandaki ilçelerdeki seçim kurullarına yönlendirilmesi şeklinde halledilebilecek basit bir şeydir. Oysa büyük bir coğrafyada yer alan ülkemizde illa kayıtlı olduğu ilçeye göndermek o kişiyi, bir sıkıntı kaynağıdır. Hele hele burada bizim yine bu maddede, (6)'ncı fıkrada "belirlenen süre içinde" diyor, asgari süre de koymaz isek eğer, tamamen sıkıştırılmış bir takvimde Yüksek Seçim Kurulunun inisiyatifine bırakılmış bir imza toplama sürecine dönüşecektir bu. Tabii, buradaki AKP ve MHP'li arkadaşlar için söylüyorum: Bu, sizin için şu anda çok sıkıntı kaynağı olmayabilir ama biz bu YSK'ye güvenmiyoruz ve YSK'nin tamamen siyasi iradenin emrinde karar aldığını o mühürsüz seçimden beri açıkça biliyoruz ve bu sürecin böyle sürme ihtimali de her siyasi parti açısından söz konusu olabilecektir. Dolayısıyla biz bu yasayı yaparken mutlaka yasal güvenceleri koymamız gerekiyor. Yasal güvencelerden birincisi buraya bir asgari süre koymaktır çünkü biraz önce de ifade etmiştim; yasa koyucu, bu teklifi hazırlayanlar, sırasında "beş günlük süre", "üç günlük süre" diyerek oradaki süreleri zaten bildirebiliyorlar. Demek ki böyle bir asgari süre konulabilir. Böylece yasal bir teminat altına alınmış olur. Bir de kişilerin başka ilçelerde de yani o anda neredeyse oradaki ilçe seçim kuruluna başvurarak birinin aday olmasına gerekli imzayı verebilmesinin önünün açılması gerekir.

Çok önemli diğer bir konu da... Burada ben bilgi de isteyeceğim sizden çünkü belki de bu düşünülmüştür, konulacaktır çünkü böyle bir hata yapılacağını düşünmüyorum. Bakınız, (5)'inci fıkrada diyor ki: "Başvuran seçmene, aday teklifinde bulunduğuna dair belge verilir." Belge veriyorsunuz vatandaşa. Niye veriyorsunuz bunu? Bir anı olsun diye mi veriyorsunuz? Bu belgenin bir anlamı olması lazım. Bu belgeyi nerede kullanacak vatandaş? Bir yerde kullanması lazım değil mi? Diyecek ki: "Ben bu kişiye imza verdim, 100 bin imzadan 1'i benim imzam." Bunu nereden kontrol edilecek? Bunun mutlaka bu yasada da olması lazım.

Dolayısıyla bu madde bu teklifin püf noktasıdır, kalbidir ve buradaki bu temel eksikliklerin mutlaka burada giderilmesi gerekmektedir.

Teşekkür ederim.