KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Değerli Başkanım, değerli Komisyon üyelerimiz; önce, bu açılış, aslında sunumda yapılan bir hatayla ilgili konuşacaktım ama aynı zamanda bir bilgilendirme de yaparsak, geçtiğimiz Komisyon sürecinde bir önceki dönem genel müdürümüz zaten EÜAŞ'la kurulan bu yabancı, Jersey Adası'nda kurulan firmanın bir illiyet bağının olmadığını, zaten bir noktada da olmaması gerektiği için orada kurulduğunu söylemişti. Bunun tutanaklara geçmesi açısından söylüyorum. Sunumda "9/7/2018 tarih ve 703 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Türkiye Elektrik, Ticaret ve Taahhüt Anonim Şirketi TETAŞ ile EÜAŞ şirketimiz bünyesinde birleştirilmiştir. Bu tarihten itibaren şirketimiz elektrik enerjisinin toplam satışını da gerçekleştirmektedir." demektedir. Burada Cumhurbaşkanlığı kararnamesi değil, kanun hükmünde kararname olması gerekir. Bu daha önceki döneme ilişkin süreçte 703 sayılı olarak çıkmıştır, bunu ayrıca ifade etmek istiyorum.

Yine sunumda geneli üzerine söz alacağız. Yalnız usulde şöyle bir nokta var, onu ifade etmek istiyorum. Genel Müdürümüze öncelikle hayırlı olsun diyorum.

EÜAŞ GENEL MÜDÜRÜ İZZET ALAGÖZ - Teşekkür ederim.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kendisinin yine üst komisyon raporu CV'sinde 1997 ve 2018 arası yine bir boşluk var. Bu boşlukla ilgili olarak şöyle bir sıkıntı var, onu ifade etmek istiyorum. Kendileri daha önce TEMSAN yani yine bir kamu iktisadi teşebbüsü olan kurumumuzla ortak bir firma kurmak suretiyle, kendisinin yönetim kurulu başkanı olduğu, Nice Mühendislik Ticaret Anonim Şirketi bir ortaklık kurmuş ve çeşitli faaliyetlerde bulunmuştur. Kendisi her ne kadar 3 Ekim tarihinde veya 2 Ekim tarihinde istifa etmek suretiyle bu görevi bıraktıysa da yine de firmanın ortak projeleri devam etmektedir. Bir anonim şirketi ortaklığından ayrılsa bile bu noktadaki sorumluluğu belirli bir süre devam edecektir. Bu sorumluluk gerek o dönem imzaladıkları sözleşmeler, kendisinin imzası olan sözleşmeler, gerek o noktada kâr ve zarar endişesini de doğuracaktır, bu noktada da sorumluluk taşıyacaktır. Bu bağlamda, KİT Komisyonuyla ilgili temel kanun metinlerinde "Teşebbüs yönetim kurulu üyelerinin nitelik ve şartları madde 7/(2) Teşebbüs yönetim kurulu başkan ve üyeleri başka bir teşebbüste yönetim kurulu üyesi olamaz, rakip kuruluşlar ile menfaat ilişkisi içinde bulunamazlar." Enerji sektörü dâhil olmak üzere tüm sektörlerde eğer ki piyasa koşullarını belirleme noktasında bulunduğunuz şirketin dışındaki tüm yapıları tanımlamayı seçtiğinizde, ticaret anlayışı içinde, her biri rakip firmadır. Dolayısıyla bu madde de "rakip kuruluşlar ile" diyor dolayısıyla bir bağlamda her ne kadar bir iş noktasında ortaklık kurulmuş olsa bile rakip bir firmanın yönetim kurulu başkanıydı dolayısıyla sorumluluğu da, bu firmaya karşı olan sorumluluğu da devam etmektedir. Bu bağlamda, buradaki ifade maddede sert bir ifade "Menfaat ilişkisi içinde bulunamazlar." diyor. Ben itham etmiyorum ancak böyle bir vaka var, böyle bir durum var; dolayısıyla bu bağlamda ilgili Sayıştaydan... Çünkü denetimi her ne kadar bilançolar, tablolar üzerinden yapsa da bu da esas niteliğindedir yani usulün dışında. Bu bağlamda da onun görüşünü ve kurumun hukuk müşavirinin görüşünü rica edeceğiz.

Teşekkürler.