KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - 20'nci öneride, "Enerji iletim hatlarının helikopterle denetlenmesi ve raporlanması işinden istenilen verimin alınması, tespit edilen arızaların giderilip giderilmediğinin sorgulanması ve raporlanması için..." diyor. Bu helikopter adetleri de verilmiş zaten detayında. Bu helikopterlerin ağırlıklı olarak hangi bölgelerde çalıştıkları bilgisini rica ediyorum.

Bir de helikopter konusunun şöyle bir boyutu da var TEİAŞ'ı ilgilendiren: Biliyorsunuz 1 Haziran 2017 yılında Şırnak Uludere'ye bağlı Şenova beldesinde 23. Sınır Tümen Komutanı Tümgeneral Aydoğan Aydın ile ekibinin içerisinde olduğu helikopter, kalkıştan üç dakika sonra yüksek gerilim hattına takılarak düşmüştü. Bu noktada iki tespit yapılmıştı: Bir tanesi, helikopterler için tasarlanan bir pasif koruma sisteminin helikopterde henüz tamamlanmadığına ilişkin. Bir diğeri de tellere takılan ışıldak özellikli ikaz kürelerinin takılı olmadığı, bir yandan da bir boyutu itibarıyla bu ikaz küreleri -Ankara'da da öyle, yurdumuzun çeşitli yerlerinde de zaman zaman görüyoruz- böyle yuvarlak bir küre, birkaç tane renk oluyor. Bunların gündüz görüldüğü ama gece görülemediği. Dolayısıyla, helikopterler açısından ciddi bir tehlike arz ettiği konusu gündemde. Bu bağlamda, bildiğimiz kadarıyla Amerika ve Fransa'da bu noktada gece de görüşü sağlayabilen özellikteki küreler kullanılıyor. Bu doğrultuda, benim sorum Türkiye'de bu anlamda sizler iletim hattı uzunluğu verdiniz açılış konuşmanızda, raporlarınızda da var ama bu yüksek gerilim hatlarında Türkiye'de kaç adet ikaz küresi bulunmaktadır? Helikopterlerin aynı zamanda da Türk Silahlı Kuvvetlerimizin de daha geniş kapsamlı, inisiyatifli, farklı hava koşullarında gece gündüz rahatlıkla helikopterleri kullanabilmesine imkân verecek tarzda bu kürelerin gece de kullanımını sağlayacak bir değişikliğe gidecek misiniz? Bu doğrultuda şu ana kadar bir analiz ve çalışma yaptınız mı? Yaptığınız boyutunu yazılı, kalan şu anda yanıt vermek isterseniz de sözlü olarak dinlemek isterim.