KOMİSYON KONUŞMASI

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Sayın Başkanım, Değerli Bakanım, beraber çalışmaktan onur duyduğum Komisyon üyeleri ve milletvekili arkadaşlarım, basınımızın seçkin temsilcileri, çok kıymetli bürokratlar; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.

Sayın Bakanım ve Bakan yardımcılarım; öncelikle hayırlı uğurlu olsun. Cumhurbaşkanı hükûmet sisteminde, yeni yönetim şeklimizdeki ilk bütçe toplantısına katıldınız; hayırlı uğurlu olsun, bütçelerimiz de hayırlı uğurlu olsun inşallah.

Karayolları Genel Müdürlüğümüz, otoyollar, devlet ve il yolları ağına giren güzergâhları tayin ve tespit etmek; plan ve programlar gereğince bu ağlar üzerindeki yol, köprü ve sanat yapılarını inşa etmek, onarmak; teknik esasları tespit etmek, yolların sürekli açık tutulmasıyla ilgili bakım ve onarımı ile kar mücadelesini yapmak ve tarif edilen işlerle ilgili diğer tamamlayıcı işleri yapmakla görevlidir.

Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda 2018 yılı Ekim ayı itibarıyla, 2.742 kilometre yani yüzde 4'ü otoyol, 31.035 kilometre yani yüzde 45,7'si devlet yolu ve 34.156 kilometre yani yüzde 50'si il yolu olmak üzere toplam 67.933 kilometre yol ağı bulunmaktadır. Bu yol ağının 39.319 kilometresi sathi kaplamalı, 25.103 kilometresi bitümlü sıcak karışım kaplamalı olup 3.511 kilometresi ise diğer yollardır.

2003 yılı öncesi mevcut 6.101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızla sadece 6 ilimiz birbirine bağlıyken 2003 yılından itibaren 20.371 kilometre yol yapılarak bölünmüş yol ağımız toplamda 26.472 kilometreye ulaşmış ve 76 ilimizin bağlantısı sağlanmıştır.

2003 yılı öncesi 1.714 kilometre olan otoyol ağımız son on altı yılda yapılan 1.028 kilometreyle birlikte 2.742 kilometreye ulaşmıştır. Söz konusu otoyol ağı bölünmüş yol ağımızın yüzde 10'unu teşkil etmektedir.

Kamu-özel sektör iş birliği ve yap-işlet-devret finansman modeliyle gerçekleştirmeyi hedeflediğimiz 2.240 metin kilometre -418 kilometresi tamamlandı- uzunluğundaki otoyol projelerinin hayata geçirilmesiyle Türkiye'nin otoyol ağının 2023 yılında 4.509 kilometre uzunluğa erişmesi planlanmıştır.

Son on altı yılda toplam 12.780 kilometre tek platformlu yolun fiziki ve geometrik standardı yükseltilmiştir. 2018 yılında 714 kilometre tek platformlu yolun onarım ve yenilemesi tamamlanmıştır.

2003 yılı öncesi yıllık ortalama 7 bin kilometre asfalt çalışmaları ve onarımı yapılmakta iken 2003-2017 yılları arasında yıllık ortalama 16.501 kilometre çalışma yapılmıştır.

2018 yılında 1.370 kilometre bitümlü sıcak karışım kaplama yapım ve onarımı, 8.506 kilometre sathi kaplama, yenileme ve onarım çalışması tamamlanmıştır.

Köprü yapım çalışmaları kapsamında 2003-2018 yılları arasında 269 kilometre uzunluğunda 2.636 adet köprünün yapımı tamamlandı. Ayrıca, 997 adet köprünün onarımı ile 237 adet tarihî köprünün restorasyonu tamamlandı. Böylece, ülkemizdeki trafiğe hizmet veren toplam 8.603 adet köprünün uzunluğu 581 kilometreye ulaşmıştır. Kısacası, 2003 öncesi 311 kilometre olan toplam köprü ve viyadük uzunluğu, 2003-2018 yılları arasında yapılan 269 kilometreyle birlikte yüzde 86 artış göstermiştir. 2018 yılında 162 adet yani 24,4 kilometre

köprünün de yapımı tamamlanmıştır.

Tünel yapım çalışmaları kapsamında 2003-2018 yılları arasında 413 kilometre uzunluğunda 275 adet tünel yapılmış olup bugün itibarıyla tüm yollarımızda toplam 463 kilometre uzunluğunda 358 adet tünel hizmet vermektedir.

Kısaca, gidiş ve dönüş yönleri ayrı ayrı uzunluğa dâhil edilmiş olup; 2003 öncesi 50 kilometre olan toplam tünel uzunluğu, 2003-2018 tarihleri arasında yapılan 413 kilometreyle birlikte yüzde 826 artış göstererek 463 kilometre uzunluğa ulaşmıştır. 2018 yılında 30,3 kilometre uzunluğunda 17 adet tünel yapılmıştır.

Trafik güvenliği çalışmaları kapsamında 2003 yılı öncesi yılda ortalama 8 milyon 289 bin 615 metrekare yatay işaretleme, 91.922 metrekare düşey işaretleme, 245 kilometre oto korkuluk yapılmışken son on altı yılda yıllık ortalama 20 milyon 779 bin metrekare yatay işaretleme, 136 bin metrekare düşey işaretleme, 1.673 kilometre oto korkuluk çalışması yapılarak 17 adet kavşak sinyalizasyon kontrollü kavşak hâline getirilmiştir. 2018 yılında 23 milyon 804 bin 003 metrekare yatay işaretleme, 122.352 metrekare düşey işaretleme, 1.912 kilometre oto korkuluk çalışması yapılarak 139 adet kavşak sinyalizasyon kontrollü kavşak hâline getirilmiştir. Ayrıca 28 adet kaza kara noktası ve kaza potansiyeli yüksek kesimde iyileştirme çalışmaları tamamlanmıştır.

Son on altı yılda Karayolları Genel Müdürlüğümüzce ve diğer kuruluşlarla yapılan protokollerle dikilen fidan sayısı toplam 60 milyon 686 bin 278 adettir. 2018 yılında 10 milyon 248 bin 586 adet fidan dikimi gerçekleştirilmiştir. Amacımız, gelecek nesillerimize yaşanabilir temiz bir dünya, yaşanabilir çevre sunmaktır.

Otuz yıl devlet memurluğum süresince orman mühendisi olarak çok güzel ağaçlandırma yaptık hem ikinci kurum olarak da Karayolları Genel Müdürlüğünü takdir ediyorum, beraber yaptık zaten geçmiş yıllarda da bu işleri, çalışmaları.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - "Onlar ağacı kesti, biz de yolu yaptık." diyorsunuz.

BAŞKAN - Hatibe müdahale etmeyelim.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Seçim bölgem olan Antalya'yla ilgili çalışmalardan da bahsedecek olursak, biliyorsunuz, Antalya'mız Türkiye'nin 5'inci büyük şehri, araç sayısı bakımından 4'üncü büyük şehri. Şu anda turizm eğer bu seviyeye geldiyse Karayolları Genel Müdürlüğünün ve Ulaştırma Bakanlığının yaptığı çalışmalarla, altyapıların bitmesiyle güzel çalışmalar yapıldı. Şimdi, şöyle, Antalya'yı doğudan batıya alırken öncelikle D-400 yolunda yani sahil yolumuzda hızlı bir şekilde çalışmalar devam ediyor. Yine, İç Anadolu'yu güneye bağlayan yollarımız, özellikle Konya Taşkent-Alanya yolu iki saate inecek, çok güzel tüneller yapıldı. Yine aynı şekilde Konya Seydişehir-Alacabey tüneli 1.825 rakımdan geçiyordu yolumuz, kışları ulaşım çok zordu; şimdi ise 7.500 metre gidiş, 7.500 metre geliş tünel inşaatı devam ediyor. Yine, aynı şekilde, Konya Beyşehir-Kesikbeli Tüneli 5.100 metre duble yol şeklinde yapıldı, Taşağıl'dan Antalya'ya inen yol. Yine, aynı şekilde, Beşkonak Vadisi'ndeki yol var ve yine aynı şekilde Isparta'dan Aksu'ya inen yolumuzun çalışmaları devam ediyor. Yine, Çubukbeli Tüneli bitmek üzere. Yine, batı ilçelerimize baktığımız zaman Elmalı-Korkuteli yolumuz son aşamaya geldi, güzel çalışmalar yapılıyor. Özellikle Turunçova-Kumluca yolunda geçen yıl bir yol çökmüştü, yani yoğun bir çalışmayla, titiz bir çalışmayla trafiğe hızlı bir şekilde açıldı. Bu çalışmalar için de teşekkür ediyoruz.

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - O çöken yolu kim yaptı, onu da söyle bari.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Efendim...

ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Çöken yolu kim yaptı? Karayolları yapmadı mı? Sağlam yol yapsa çökmezdi.

İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Bir doğal afetti tabii, orayı görmenizi istiyorum.

Bizim Antalya'daki yapılan çalışmalarla ilgili özellikle köprülü kavşakları yaptı Genel Müdürlüğümüz hatta muhalefet belediye başkanları bile "Karayolları Genel Müdürlüğüne teşekkür ediyoruz." diye billboardlara yazdılar yani açıklama yaptılar. Yani muhalefet belediye başkanlarımız bile Karayollarının bu yaptığı çalışmaları, Ulaştırma Bakanlığının yaptığı çalışmalarla ilgili teşekkür billboardları astılar yani onun için Antalya'da güzel çalışmalar oldu. Ben bu çalışmalar için çok teşekkür ediyorum.

Bütçemiz hayırlı uğurlu olsun. İnşallah önümüzdeki yıllarda da güzel işler yapmaya devam edeceğiz.

Saygılar sunuyorum. Hayırlı uğurlu olsun bütçemiz.