KOMİSYON KONUŞMASI

ATİLA SERTEL (İzmir) - Diğer önerilerden 8'inci öneride, sayfa 15'te "Kamu İhale Kanunu'na uygun olarak ihalesi yapılan işlerin denetiminin yürürlükte olan mevzuatlar doğrultusunda fen ve sanat kurallarına uygun olarak yapılabilmesini teminen, yapı denetim görevlisi heyetinin teşkilinde işlerin niteliğine bağlı olarak kurum tarafından onaylanan görev tanımları ile yürürlükteki mevzuatta tanımlı olan görev, yetki ve sorumlulukların dikkate alınması" diyor. Şimdi, bu konuda -118 ve 119'uncu sayfalarda ve 120'nci sayfaya da sarkıyor- BOTAŞ olarak toplamda 13 büyük projedeki denetim eksikliğiniz vurgulanıyor Sayıştay tarafından. Her biri milyon dolarlık olan bu projelerde ne yazık ki trajikomik bir durumda imza atılmış. 3 bine yakın

3 bine yakın çalışan olan BOTAŞ, hak edişleri vermek ve projeleri denetlemek üzere inşaat, mekanik, elektrik gibi ilgili alanlarda en az 5 mühendis görevlendirmesi gerekirken, bütün bu büyük projelerde birer mühendis belirlemiş. Örneğin, görevlendirilen makine mühendisi, milyon dolarlık projelerin elektrik ve inşaat kısımlarını incelemek zorunda kalmış veya hiç incelemeden bu kısımlarla ilgili de imza atmış. Yani böyle bir duruma herhâlde dünyanın hiçbir yerinde rastlanmaz.

Örneğin, sözleşme bedeli olan 6 milyon 800 bin ABD doları olan Emirdağ, Şuhut ve Sandıklı ilçeleri doğal gaz boru hattını denetlemek ve onay vermek üzere BOTAŞ tarafından bir kimya mühendisini görevlendirmişsiniz. Bu da sayfa 119'da yazılıyor. Emirdağ, Şuhut ve Sandıklı ilçeleri doğal gaz boru hattı yapım işinde sizden 1 şantiye şefi istenmiş, inşaat veya makine mühendisi; 1 saha mühendisi istenmiş, inşaat veya makine mühendisi; 1 saha mühendisinin projede bulundurulması istenmiş, yine saha mühendisi harita mühendisi, "En az iki yıl meslek deneyimli olabilir." denmiş; kalite ve çevre iş sağlığı ve güvenliği uzmanı da istenmiş, C sınıfı iş güvenliği uzmanı. Burada bütün bu yapım işinde 5 mühendis olması gerekirken, siz 1 kimya mühendisiyle iş görmüşsünüz ve bu kimya mühendisi 36 trilyonluk projenin hem makine mühendisi hem inşaat mühendisi hem elektrik mühendisi olmuş ve bu projeye onay vermiş. "Bu durum hem mevzuata aykırı hem de işin doğasına aykırı." diyor Sayıştay. Yani ben sizlerden bunun gerekçelerini açıklamanızı bekliyorum. Yeni binlerce genç işsiz mühendis var; elektrik mühendisi, inşaat mühendisi, makine mühendisi; bu çocuklar iş arıyor. Siz kaç mühendisle çalışıyorsunuz ki koskoca bir ihalenin 5 mühendisle kontrol edilmesi gerekirken 1 kimya mühendisine dayanıyorsunuz?

Yine, sizinle ilgili diğer önerilerdeki bir başka öneriye geçmek istiyorum, o konuda da bilginizi almak istiyorum. 2016 yılının bu 134 ve 135'inci sayfalardaki...

BAŞKAN - 2015 yılındayız Sayın Sertel.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Pardon, evet, 2015 doğru. Onu da o zaman konuşalım.

BAŞKAN - Peki. Bitti herhâlde, sanırım.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Tamam.

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.

Sayın Genel Müdürüm, buyurun, cevaplarınızı alalım...

ATİLA SERTEL (İzmir) - Pardon, çok özür dilerim, şeker fabrikalarıyla ilgili bir şey var Başkanım, o da 2015'te, onu da sorayım da.

BAŞKAN - Buyurun Sayın Sertel.

ATİLA SERTEL (İzmir) - 2015, sayfa 19, diğer öneri; sizin alacaklarınızın içerisinde, bir şeker fabrikasıyla ilgili yaşadığınız bir durum var, onu da sormak isterim. Kurumun diğer alacakları kısmında şeker fabrikalarından 884 bin liralık bir alacağı olduğu dikkatimi çekti. Bu, Sayıştayın raporunda var. 884 bin liralık alacak hangi şeker fabrikalarından kaynaklanıyor? Şeker fabrikalarının özelleştirilmesi sonucunda BOTAŞ bu alacağını tahsil etti mi, tahsil etmediyse bu ne zaman tahsil edilir? Yani bununla ilgili...

BOTAŞ GENEL MÜDÜRÜ BURHAN ÖZCAN - Öneri numarasını tekrar alabilir miyim, affedersiniz?

ATİLA SERTEL (İzmir) - Diğer öneri 12.

BOTAŞ GENEL MÜDÜRÜ BURHAN ÖZCAN - Aynı metin bizde yok, o yüzden tam şey yapamadım.

BAŞKAN - Sayın Sertel, 2016 mı acaba o da?

ATİLA SERTEL (İzmir) - O da 2016'da, doğru.

BAŞKAN - Şeker fabrikaları da 2016.

ATİLA SERTEL (İzmir) - Neyse, bunu da sormuş olalım. 2015'te yok, evet.