| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | TÜBİTAK Marmara Teknokent Anonim Şirketinin 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 08 .11.2018 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şöyle: Şimdi, 2016 yılının önerilerinin içinde alt komisyon raporunda da vardı. Burada genel müdürün maaşı konusunda bir konu var. Şöyle: Genel müdürle ilgili ücret tespitlerinin ülkenin ekonomik gerçekleri ve şirketin mali yapısı dikkate alınarak, Yüksek Planlama Kurulu kararları kıyas alınarak düzenlenmesinin uygun olacağı ve üst yöneticilere ödenen ücret ve mali hakların faaliyet raporunda gösterilmesi diye bir konu var. Burada bir önceki dönem Genel Müdür Orhan Çömlek. Kendisini aslında bugün burada görmek isterdik. Genelde usulen bir önceki dönem görev almış genel müdürler de aslında üst komisyon toplantılarına geliyorlar ama ben de merak ediyordum acaba gelecek mi diye ama kendisi burada değil. 32 bin TL'lik bir ücret söz konusu, şöyle tespit edilmiş Sayıştay tarafından: 2016 yılı için ikramiyeler dâhil toplam brüt ücretin 384.994,33 TL olduğu ve bunun da aylık 32.082,86 TL'ye tekabül ettiği anlaşılmaktadır, Genel Müdürün maaşı. Aynı tarihlerde 527 sayılı Kanun kapsamında olan BOTAŞ, TOKİ, Makine Kimya Endüstrisi gibi stratejik önemi haiz ve binlerce personeli bulunan kamu şirketlerinde yaklaşık her şey dâhil 13 bin TL olduğu görülmektedir. Ayrıca, Şirketlerin Yıllık Faaliyet Raporunun Asgari İçeriğinin Belirlenmesi Hakkında Yönetmelik'in 9'uncu maddesi uyarınca genel müdüre ödenen ücret ve haklar yıllık faaliyet raporunda gösterilmesi zorunlu olduğu hâlde yönetmeliğin bu maddesine uyulmamıştır. "Genel müdürle ilgili ücret tespitlerinin ülkenin ekonomik gerçekleri ve şirketin mali yapısı dikkate alınarak" deniyor, biraz önce o kısmı zaten size belirttim. Daha sonra, bu noktada hiç mevzuata uyulmadığı tespit edilmiş ve deniyor ki: "Karar eki olan ek 2 toplantıya katılan yönetim kurulu üyelerinin tümü tarafından imzalanmadığı, sadece yönetim kurulu başkanı tarafından imzalandığı -tek imza- bu nedenle ek 2'nin karara katılan yönetim kurulu üyelerince imzalanmamış olması ek 2 yönetim kurulu kararı olması hüviyetini sakatlamaktadır ve buna dayanarak yapılan tüm ödemeleri yasal dayanaktan yoksun kılmaktadır. Bununla birlikte bu işlem doğru kabul edilse bile genel müdürle ilgili uygulama bu kararla da uyumsuzluk teşkil etmektedir çünkü kararla yaklaşık yüzde 61 zam getirmektedir ve uygulamanın sözleşme sonunda başlatılması ve performans değerlendirmelerine göre yapılması belirtilmiştir. Oysaki belirtilmiş bir performans kriteri olmadığı gibi, iş sözleşmesi..." diyor, bu şekilde Sayıştay devam ediyor. O kadar net ifade etmişler ki bunun üzerine benim koyabileceğim tek şey şu kaldı: Şimdi, biz özellikle emeklilerin ve memurların talep ettikleri, geçinmek için talep ettikleri o küçücük maaş zamlarını düşündüğümüzde, Cumhurbaşkanının kendi maaşına yaptığı zammı eleştirirken bir noktada bir devlet kurumunun genel müdürünün yüzde 60 gibi bir kendi maaşına zam getirmiş olmasını gerçekten anlamak çok zor, çok fantastik bir durum. Bu konuyla ilgili sizden mutlaka bir açıklama bekliyoruz, şu anda sözlü ve aynı zamanda yazılı.
Teşekkür ediyorum.