| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2019 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/276) ile 2017 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı (1/275) ve Sayıştay tezkereleri a)Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı b)Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı c)Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı d)Mesleki Yeterlilik Kurumu e)Devlet Personel Başkanlığı f)Türkiye İş Kurumu g)Sosyal Güvenlik Kurumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 08 .11.2018 |
SEFER AYCAN (Kahramanmaraş) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, sayın milletvekilleri, Sayın Bakan ve bürokratlar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Sayın Bakan, sunumunuzda yüzde 95 bu zamana kadar Bakanlığınızın yaptığı işleri anlattınız, bunları dinledik. Tabii, bunun yanında, 2019 bütçesini görüşüyoruz. 2019 yılında 103 milyar bütçeniz var. Bununla ne yapacaksınız? Hedeflerinizi, stratejilerinizi, programlarınızı da görmek isterdik.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak, Genel Başkanımızın belirlediği şekilde, devletimize, milletimize söz verdiğimiz için Cumhur İttifakı kapsamında bütçenizi destekleyeceğiz. Yalnız, 103 milyar liranın nelere harcanacağını da görmek isterdik.
Çok geniş bir bakanlık tabii ki. Özellikle, mesela, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı, başlı başına 462 milyar bütçesi olan bir yer. Ben daha önceden de Çalışma Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı iken de Sosyal Güvenlik Kurumunun ayrı olması gerektiğini düşünürdüm çünkü Çalışma Bakanlığının içerisinde benim açımdan çok önemli bir genel müdürlük var, İş Sağlığı ve İş Güvenliği Genel Müdürlüğü. Bir halk sağlıkçı olarak, bir iş sağlıkçı, iş yeri hekimi olarak bu Genel Müdürlüğün çok gölgede kaldığını düşünüyorum.
Türkiye'de iş sağlığı çok ciddi bir sorun. İş kazaları, maalesef, dünyada birinci olduğumuz konulardan biri. Üzülerek söylüyoruz, maden kazalarını çok ciddi boyutlarda görüyoruz yani felaket boyutunda Soma'yı, Karaman'ı unutmak mümkün değil. Geçen hafta kendi memleketim Kahramanmaraş'ta da madende yine kazalar oldu. Maden kazalarında birinciyiz, yeteri kadar önlem almıyoruz, yanlış bir kadercilik anlayışıyla olaya bakıyoruz. Bununla ilgili önlemler alınması lazım. İş kazaları konusunda bir ciddiyetsizlik var.
Biraz evvel de konu gündeme geldi, meslek hastalıkları konusu. Meslek hastalıklarına tanı koyamıyoruz. Bir hekim olarak söylüyorum, meslek hastalıklarına tanı koymayı da bilmiyoruz. Eskiden meslek hastalıkları hastanesi vardı 3 tane. Şu an o hastaneler kapanmış durumda, genel hastaneye dönüşmüş durumda. Bu yüzden meslek hastalığı tanısı koyacak doktor yok yani istatistiklerde görülmemesi, olmadığına işaret etmiyor, tanı koyamıyoruz. Bununla ilgili de duyarlılığımızı artırmamız lazım. Görmezden gelemeyiz, bu çok ciddi bir sorun. Bu kadar iş kazasının olduğu bir yerde meslek hastalıkları da çok ciddi bir şekilde görülecektir.
İş sağlığı ve güvenliği konusunda, evet, yasa çıkarttık, çok olumlu bir şey fakat bu yasa hâlâ kamuda uygulanmıyor, bu da çok ciddi bir sorun, kamuda ne zaman uygulanmaya başlanacak? Sahada uygulanıyor gibi gözüküyor ama ciddi bir ciddiyetsizlik var. İş yeri hekimliği eğiticisi olarak geçen sene çok sahada gezdim, birçok yeri gördüm. İşverenlerin duyarsızlığı hatta çalışanların duyarsızlığı var, genel bir duyarsızlık var, yasak savıyoruz, baştan sağma işler yapıyoruz, gereği gibi iş sağlığına yansımıyor bu konular.
Bir diğer konu, tabii, Sosyal Güvenlik Kurumunda özellikle genel sağlık sigortasını yakından takip ediyorum. Sağlık harcamaları çok artıyor. Tabii, hakikaten çok büyük iş yapıyorsunuz, tüm millete hizmet ediyorsunuz ama bu da geleceğimiz açısından sıkıntılı bir konu. Sağlık harcamalarının geçen seneki rakamları 120 milyar lira. Bunu karşılayabilmek, döndürebilmek lazım. bunun için de önlem almak, gelir-gider dengesini sağlamamız lazım, yoksa ciddi sıkıntılara girebiliriz.
Asla kabul etmiyorum, tamamlayıcı sigorta, özel sigorta gibi uygulamalar genel sağlık sigortasının yerini almamalıdır. Fakat bu dengeyi sağlayamazsak sağlık harcamalarını karşılayamadığımız için kısıntılara gittiğimizde, katkı paylarını artırdığımızda sağlık hizmetlerinden yararlanmada eşitsizliklere sebep olacaktır. Bunun da önünü geçmek, bununla ilgili önlem almak gerekir.
Bir diğer konu, tabii ki, aile. Aile çok önemli. Aile toplumumuzun temeli. Fakat tüm özenmelere rağmen maalesef Türkiye'de evlilikler azalıyor. 2017 yılında bir önceki yıla göre Türkiye'de evlilikler yüzde 4 azalmış.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
SEFER AYCAN (Kahramanmaraş) - Bitiriyorum.
Evlilikler yüzde 4 azalmış, buna karşın boşanmalar yüzde 2 artmış gözüküyor. Bu da çok ciddi bir sorun. Özellikle çocuklu evliliklerde boşanmayla ortaya çıkan çok ciddi sorunlar var. Bununla ilgili bir yasa teklifi verdik. Özellikle çocuk velayeti, çocuk icrası konusunda önlem alınması ve nafaka konularındaki düşüncelerinizi de, programlarınızı da bekliyoruz. Bununla ilgili de kanuna de desteğinizi bekliyoruz.
Son olarak evde bakım konusuna değinmek istiyorum. Bununla ilgili üniversitede de proje yürütüyorduk Halk Sağlığı Ana Bilim Dalı olarak Gazi Üniversitesi olarak proje yürütüyoruz. Yaklaşımı doğru buluyorum. Evde bakıma önem vermemiz lazım. Hastaların, yaşlıların, engellilerin evde bakımı çok önemli bir konu. Bununla ilgili anlayışımızı değiştirmemiz lazım. Geriatri klinikleri doğru bir yaklaşım değil. Yaşlıyı mahallesinden, evinden, sosyal çevresinden koparmadan bakım yapmamız lazım. Buradaki sorun da farklı farklı birimler bu işi yapıyor, bunun da bir organizasyonu ve koordinasyonu lazım. Burada da çok ciddi bir koordinasyon eksikliği var.
Teşekkür ediyorum. Bütçeniz hayırlı olsun.