| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1369) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 05 .12.2018 |
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Üzerinden çok geçtiği için ben sorumu tekrarlıyorum: Şimdi, "375 milyon lira ilave vergi alacağız." demek bu yıl dâhil geçmiş yıllarda bu verginin alınmadığını gösteriyor. Yani muvazaalı bir durum var ve Vergi İdaremiz belli ki davalık durumda, muvazaalı durumda, belli ki belli cezalar kesmiş. Bu cezaların da... Sayın Gelir İdaresi Başkanım 2008 yılından bahsetti yani on yıllık bir muvazaaya baksak burada milyar liranın üzerinde belki bir muvazaa söz konusu demektir.
Sayın Gelir İdaresi Başkanım, bu davalar ne durumda? Davaları idare kazanmış mıdır, kayıp mı etmiştir, tahsilatlar yapılmış mıdır, ne kadarlık bir vergi alacağı söz konusudur, ne kadarı davalıktır ve bu davaların durumunu merak ediyorum.
Diğer bir konu Sayın Başkan, bu maddeyle bütün ihtilafların çözüleceğini düşünüyor musunuz? Şu çerçevede sorum: Ya bir pilotun kaç saat havada olduğunu, kaç saat yerde olduğunu idareniz tespit edebilecek mi? 30 bin pilot var, bunun Türk Hava Yolları ayağı var, diğer özel şirket ayakları var. Ya, bir şirket diyecek ki: "Arkadaş, benim pilotum üç yüz saat uçtu." Siz bunu nasıl tespit edeceksiniz, nasıl inceleyeceksiniz? Üç yüz değil de yüz saat uçtuğunu nasıl inceleyebileceksiniz, tespit edebileceksiniz? Yani bununla ilgili nasıl bir denetim mekanizması söz konusu olabilecek? Diyelim ki başka türlü bildirdi, haksız rekabetler söz konusu olmayacak mı? Daha çok uçtuğunu bir tanesi bildirecek, bir tanesi daha çok uçtuğunu belirtecek.
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - İşte ondan kurtuluyoruz zaten.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır ama bunu belirlemekte bakın burada suistimaller söz konusu olabilir. Çünkü "Yalnızca uçağın saatine ben istisna veriyorum." dediğiniz anda özellikle dara giren bir şirket -geçmişte örnekleri var- burada "Daha çok uçtu pilotum." diye yazabilir, muvazaalar söz konusu olabilir, bu da sorunu çözmez diye düşünüyorum.
Son olarak da şunu söyleyeyim arkadaşlar: Sıfır ila 100 arası istisna yetkisini Cumhurbaşkanına vermek demek, Meclisin iradesini yok saymak demektir. Şundan dolayı: Bakın "havacılık lobisi" diye bir lobi vardır, havacılık lobisi. Bütün dünyada da bu vardır. Baskı grubudur bunlar. Giderler yürütmeye baskı yaparlar. Yürütme bu baskıya maruz kalabilir, mağlup da olabilir, kandırılabilir ama Meclis kandırılmaz, bu sınırı daraltmamız gerekir diye düşünüyorum. Yani düşürme ve yükseltme sınırını Sıfır ile 100 arası koymayalım, çok daha küçük bir aralık olarak oynatalım ki Cumhurbaşkanı da "Benim yetkim buraya kadar." desin. Atıyorum 60 ile 80 arasında oynayabilsin. Sıfır ile 100 arası yetki vermek demek, Meclisin vergi koyma yetkisini Cumhurbaşkanına vermek ve Cumhurbaşkanının da baskı grupları altında ezilmesi demek.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bakanlar Kuruluna veriyoruz yetkiyi.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama bakın, Sıfır ila 100 arası çok geniş bir aralık. Bakın, özel bir şirketler var burada, baskı grupları baskı yapabilir ve kandırabilirler bir kişiyi ama Meclisin iradesini kandıramazlar. Bu aralığı son derece kısıtlı bir alana koymamız gerekir diye düşünüyorum.
Saygılar sunuyorum.