| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (TCDD) ve bağlı ortaklıklarının (TÜLOMSAŞ, TÜVASAŞ, TÜDEMSAŞ) 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 06 .12.2018 |
AHMET VEHBİ BAKIRLIOĞLU (Manisa) - Teşekkür ederim.
Sayın Genel Müdürüm, dünyada bütün gelişmiş şehirlerde ve ülkemizde tren istasyonlarının, garların şehir içinde olması istenilen bir özellik. Daha düne kadar Manisa Akhisar'da da tren garı şehrin içindeydi. Özellikle öğrencilerimizin ve dar gelirli yurttaşlarımızın tercih ettiği bir seyahat şekliydi trenle seyahat. Ayda ortalama 25 bin yolcu taşınıyordu, 25 bin Akhisarlı trenle seyahat etmekteydi. Ancak bu sene içerisinde şehrin yaklaşık 5 kilometre dışına taşındı hat ve oraya bir tane baraka yapıldı, geçici bir çözüm olarak bir baraka yapıldı, şu anda Akhisarlılara hizmet etmeye çalışıyor, prefabrik bir bina. Şunu gözlemledik, ben kendim de gittim, orada incelemelerde bulundum: Yapmış olduğumuz incelemelerde 25 bin olan aylık yolcu sayısının 4 bine düştüğünü tespit ettik. İnsanlar özellikle yağmurlu ve soğuk havalarda çok ciddi sıkıntılar çekmekte. Oraya yeni bir gar binası, hizmet binası kurulacak. Ben Devlet Demiryolları 3'üncü Bölge Müdürüyle görüştüm, o müjdeyi verdi bize. Fakat şöyle bir tehlikeyle karşı karşıyayız: Buradaki problem sayının düşmesi. Yolcu sayısının düşmesindeki en büyük problem; Akhisar ile İzmir arasında 5 lira bilet fakat istasyona gelmek 7 lira yani böyle bir sıkıntımız var. Yani oraya büyük ihtimalle 10 milyon lira değerinde bir maliyetle bir tren istasyonu yapılacak belki ama bu yapılacak olan tren istasyonunun da kadük kalması, atıl kalması... Yolcuyla buluşması biraz zor gibi gözüküyor, böyle bir sıkıntımız var. Yani işlevsiz hâle gelmeye aday bir yatırım olacak gibi gözüküyor.
Bir de şöyle bir durum oldu: Bir taraftan yeni hat döşendi, şehrin dışından bir hat döşendi yani tren yolunun şehrin dışına çıkacağı belliyken mevcut eski hatların üzerine de elektrik tesisatı döşendi. Şimdi, yeni hat faaliyete geçti, şimdi o elektrik tesisatı da kaldırılmaya başlandı yani burada bize göre çok ciddi bir -takması, çıkarması- maliyet söz konusu. Bize göre burada bir kamu zararı söz konusu. O kamu zararı ne kadardır, onu bilemiyoruz. Bu hat yani şehrin içinde herkesin ulaşabildiği tren istasyonumuz Akhisar'da neden şehrin dışına taşındı? Bu konuda Akhisar Belediyesinin, Akhisar'daki yöneticilerin özellikle bir telkinde, ısrarda bulunduğu söyleniyor, bu doğru mudur? Elektrik hatları söküleceği bilinirken neden döşendi? Yeni gar binamız ne zaman yapılacak ve ne kadara mal olacak? Önce gar binası yapılsaydı, daha iyi olmaz mıydı? Benim sorularım bunlar, cevaplarını da verirseniz seviniriz.