| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1369) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 06 .12.2018 |
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim.
Değerli arkadaşlar, ifade edildiği gibi Kurumlar Vergisi Kanunu'nun geçici 9'uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan "2017 ve 2018" ibaresi "2017, 2018, 2019" şeklinde değiştiriliyor ve maddeye de her maddede olduğu gibi Cumhurbaşkanına beş yıl bunu, isterse bir seferde, isterse taksit taksit beş yıl uzatma hakkı veriliyor. İki tane sorun var burada. Bunlardan bir tanesi, bakın, değerli arkadaşlar, yıllardan beri zaten bütün yasalara baktığınız zaman, istisnalara bak... Vergiler, sorumlulukla ilgili yasalarda, işte Kamu İhale Yasası'nda, bütün böyle, istisnalarla dolu. Bunlar teşvik amacıyla getiriliyor ama yani artık bohça yama tutmuyor. Bir tane teşvik getiriyoruz, o bilmem şöyle oldu. Tamam, teşvikler sürelidir filan, konuyla ilgilidir, kabul ediyorum ama hani bir sistematik bir şey olması gerekiyor. Ya, bir sıkıntı çıktı, teşvik. Ama yani belli bir sistem içinde olması lazım. Yoksa nerede duracaksınız, ne olacak, bilemiyorsunuz. Nitekim, anlatıyorsun, ne kadar etki analizi, ne kadar şey olur, ya tahmin edemiyoruz filan yani. İşte şimdi 900 milyon yılda herhâlde değil mi? 2019'da 900 milyon. Öyle mi, değil mi, neye dayanarak yapılmıştır, önceki yıllarda ne kadardı, kaç tane şirket girmişti; bunlar da belli değil.
Aslında yasa çalışmaları belli bir sistem içinde yapılması gerekiyor. Orta, uzun vadede neyi murat ediyoruz, neyi amaçlıyoruz ülke olarak, hangi teşviklerle neyi amaçlıyoruz, istihdamı ne kadar, üretimi ne kadar artıracak, kalkınmaya, büyümeye, gelişmeye ne katkı sağlayacak? Bir defa böyle bir problem var. O problem burada da çok açık bir şekilde görülüyor.
Değerli arkadaşlarım, burada yani 44'üncü maddeyle aslında 2017 ve 2018'de yürürlükte olan, mükelleflerin imalat sanayisine yönelik yatırım teşvik belgesi kapsamındaki yatırımlarda yatırıma katkı oranının yüzde 55 yerine yüzde 70, 50 milyon liranın üzerindeki büyük ölçekli yatırımlarda yüzde 65 yerine yüzde 80, yatırım indirimi oranı da yüzde 90 yerine yüzde 100 olarak uygulanmasına ilişkin geçici düzenlemenin süresi 2019 yılına uzatılıyor. Bir şey yapılmış, burada rakamları yukarı aşağı çıkarma, yüzde 100'e çıkarma, yüzde 0'a indirme yetkisi verilmemiş Cumhurbaşkanı başkanlığına ama beş yıl.
Değerli arkadaşlarım, yani gerçekten böyle bir ihtiyaç varsa bu ihtiyaç ilgili kanunda bir genel çerçeve içinde, bütün teşviklerin konuşulduğu bir çerçeve içinde getirilmesi herkes için daha uygun olmaz mı? Hem anlama hem kanunu uygulayacak olanlar için son derece verimli olacak ama biz öyle yapmıyoruz. Ne yapıyoruz? İşte biz sıkıştık, bunu bu şekilde uyguluyoruz. Ya da yani bizim demokrasi artık lobi demokrasisine doğru evriliyor, bilgi artıyor, daha sofistike hâle geliyor. Geniş kitleler bu artan ve sofistike olan bilgilere ulaşamıyor. Bunun yerine imkanları daha fazla olan, daha önde olan, uzman çalıştırabilen kuruluşlar, gruplar, toplum kesimleri bunları işliyor, getiriyor, işte kanun için madde toplayan arkadaşa ya da başka, neyse birisine getiriyor ve burada yasallaştırıyor. Nitekim burada bu kanunu görüşürken bile bu lobilerden birisi geldi, birisi rica etti iktidar partisi milletvekiline, anında değişiklik yapıldı değerli arkadaşlar. Bu yanlıştır.
Eğer gerçekten bir yasa çıkarıyorsak ve bu yasa herkesi ilgilendirecekse herkesin anlayacağı dili kullanmak mecburiyetindeyiz Sayın Altunyaldız kardeşim.
Bak, ismini en doğru olarak ben söylüyorum, bunu da söyleyeyim.
Teşekkür ederim.
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Bekaroğlu. Ses tonunuz böyle daha güzel.
MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Ya, milletin, tüyü bitmemiş yetimin hakkı yenince duramıyorum, tüyü bitmemiş yetim hakkı; böyle öğretti büyükannem bana.