KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet, Sayın Genel Müdür, değerli yönetim kurulu üyeleri; Komisyonumuza hoş geldiniz.

Önce İstanbul Havalimanı'yla ilgili birkaç noktaya değinmek istiyorum, daha sonra sunumdaki eksiklerle ilgili kısma geleceğim. Ben diğer Sayın Genel Başkan Yardımcımızın değindiği konuların etrafında ama bir başka boyutuyla ilgili bir noktaya dikkat çekmek istiyorum. Sunumunuzda, sayfa 15'te, dolaylı olarak ifadesini de kullanarak şantiyelerde çalışan personel sayısının 32.764 olarak ifade ettiniz. Şimdi, sözleşme aşamasında İstanbul Havalimanı'yla ilgili belirlediğiniz işçilik tutarı neydi? İş uzadıktan sonra ve gelinen bu noktada yapılan işçilik harcaması resmî olarak nedir? Ve bir kontrollük teşkilatı oluşturduğunuzu ifade ediyorsunuz yanıtınızda, bu kontrollük teşkilatı aynı zamanda burada çalışan personelin yüzde kaçının asgari ücretle çalıştığını, daha doğrusu asgari ücretten çalışıyor şeklinde gösterildiğini size rapor etti mi? Bir de havaalanı şantiyesinde de günlük bir veya iki saat kadar zorunlu bir mesai olduğunu da hesap edersek bunun da resmî olarak bordrolara yansımış olması gerekiyor. Emsal bir firma seçerek aynı işi yapan, ustasına ve yardımcısına ne kadar ücret ödediğini resmî olarak tespit edip daha sonra havaalanı şantiyesindeki diğer firmaların da bu bilimsel emsale uygun olarak işçilerinin maaşlarını resmî olarak yatırıp yatırmadıklarının tespitini yaptınız mı? Bu konuda çünkü ciddi soru işaretleri var.

Bir diğer konu, yine yanıtınızdan atıf yaparak söyleyeceğim, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü konusu. Bu konuyla ilgili Devlet Hava Meydanları İşletmesinin çok ciddi bir koordinasyon problemi olduğu görülüyor. Çünkü bazı yerlerde sorumluluğu Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğüne atfediyorsunuz. Bunlardan bir tanesi, özellikle bu genel müdürlüğün avan projeyle sözleşmeye çıkması. Bunu da ben bir elektrik mühendisi olarak anlamakta gerçekten güçlük çekiyorum, dünyanın çeşitli yerlerinde de bu mesleğimi icra etme fırsatım oldu. Yani Türkiye'deki bizlerin yaptığı projelerdeki kadar avanla uygulama arasında fark olan gerçekten gelişmiş ülkeler nezdinde proje bulmak çok zor. Bu noktada avan proje hazırlanırken aynı zamanda da bu proje üzerinde belirtilen zemin kotlarının da arazi kotuna uymadığı noktasında da Sayıştayın tespitleri var. Sayıştay diyor ki, özet olarak söylüyorum tüm bunları çünkü üst Komisyon raporunda, sayfa 60 ve 67'de detaylı olarak aslında açıklamış. "Yeterli zaman ayrılmayarak projelendirilmesi." Yani bu mühendislik biliminin katledilmesi anlamına geliyor. Bu şekilde proje oluşturursanız netice itibarıyla da çok büyük problemlerle de karşılaşmak mümkün. Bu bakımdan Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü ile aranızda bir yetki problemi mi, bir koordinasyonsuzluk mu var? Yetkiyi siz kendi üzerinize talep ediyorsunuz, Devlet Hava Meydanları İşletmesi olarak, bu konuyla ilgili ne tip girişimlerde bulundunuz? Ve bu zemin kotlarının proje üzerindeki zemin kotlarının arazi kotuna uymadığı projelerinizi sizden liste olarak talep ediyorum. Bu aynı problemi biz TOKİ'de de yaşadık, TOKİ'de de aynı sıkıntı var. avan projeyle uygulama projesi arasında çok ciddi bir fark var. Aslında temelinde proje firmasının yani projeyi yapan firmanın bir kontrollük firması gibi yapılabilecek tüm değişikliklerin de sorumluluğunun hesabının sorulacağı bir merci olarak değerlendirilerek sürecin içine direkt dâhil edilmesi gerekiyor ama ben İstanbul Havaalanı Projesi'nde Devlet Hava Meydanları İşletmesinin kontrollerinin maalesef sürecin içindeymiş gibi göründüklerini düşünüyorum, bunu ifade etmek isterim.

Sunumla ilgili birkaç eksiklik var, hemen o noktada sorularım olacak. Sayfa 21'de, sunumunuzda Ordu-Giresun Havalimanı yatırım tutarını belirtmemişsiniz. Hakkâri Yüksekova Selahaddin Eyyubı Havalimanı yatırım tutarını da belirtmemişsiniz, diğer havalimanlarını belirttiğiniz için bu iki havalimanında eksiklik var, onu sizden istiyorum.

Sayfa 30'da yatırım tutarları tüm üst Komisyon raporunda, sunumunuzda TL olarak belirtilmişken Çeşme Alaçatı Ekrem Pakdemirli Havaalanı işi proje tutarı euro olarak verilmiş, 18 milyon 990 bin euro. Neden euro olarak verdiniz? Özellikle de bizim bu geçtiğimiz yakın periyotta ve içinde bulunduğumuz ekonomik darboğazda TL'ye dönme eğilimini tüm devlet kurumlarından beklerken burada bir euro ifadesi çok, gerçekten bunla çelişki içeren bir durumu gösterdi.

Sayfa 31'de, Çukurova Havalimanı'yla ilgili, siz açıklamanızda ve milletvekilimiz Alpay Antmen'in verdiği bir soru önergesine yanıtta işlerin bitim tarihi olarak 7/11/2019 tarihi belirlenmiş ancak sunumunuzda, planlanan havalimanı hizmete veriliş tarihi 2021. Yani acaba dedim hani kesin kabul, geçici kabul, ondan dolayı mı ama iş tamamlandıktan sonra bu kadar arada uzun bir süre olamayacağına göre çok ciddi bir zarara yol açacağı için sizin verdiğiniz tarihle Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının verdiği yanıt arasında bir fark var.

Aynı zamanda yeri gelmişken tekrar bu konuyla ilgili olmak üzere yine bu soru önergesinde sorulan Çukurova Havalimanı'yla ilgili diyor ki: "İnşaata daha sonra müdahil olan kaç firma bulunmaktadır? Şu anda kaç ana firma, kaç taşeron firma havalimanı inşaatını üstlenmiştir? Bu firmalar kimlerdir, ne şekillerde ihaleye dâhil edilmişlerdir? Bugüne kadar toplamda tüm firmalar sırasıyla belirtilmek üzere ne kadar ödeme almışlardır?" demiş, yanıt şu, ilgili kısmını söylüyorum: "Çukurova Havalimanı altyapı tesisleri yapımı işinin sözleşmesinin 15/1 maddesinde ihale konusunda idarenin onayıyla alt yüklenici çalıştırılabilir." Alt yüklenici denilmektedir. "Bu maddeye istinaden yüklenicinin başvurusu üzerine Bayburt Grup İnşaat Nakliye Ticaret Anonim Şirketi alt yüklenici olarak çalışmaktadır." Şimdi, bu firmanın internet sitesine girdiğimizde...

BAŞKAN - Şimdi, biz sunumla mı ilgili konuşuyoruz?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet, evet.

BAŞKAN - Bu öneriyle ilgili mi konuşuyoruz? Sayın Yavuzyılmaz, geneli üzerinde konuşalım dedik ama siz sunumun dışına da çıkıyorsunuz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şöyle yapalım, bağlayayım, tamamlayayım.

BAŞKAN - Lütfen.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Evet, "Çukurova Bölgesel Havalimanı altyapı tesisleri yapım işi Bayburt Grubun -resmî internet sitesi- ana yüklenici Bayburt Grup durumu devam ediyor." demiş, "Kurum, Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü, başlangıç tarihi 16/5/2016." Bu firma ana yüklenici midir, alt yüklenici midir? Bu konuda da bilgi istiyoruz.

Teşekkür ederim.