| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 12 .12.2018 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Üst komisyon raporu, Sayıştay raporuna atıf yapılan sayfa 29-31'de "Kuruluşun mal ve hizmet alımlarıyla yapım işleri ihaleleriyle ilgili olarak 4734 sayılı Kanun'un amir hükmünün yerine getirilerek yüzde 10 barajının aşılmaması amacıyla kuruluşun öncelikle bütçe sisteminin değiştirilmesi ve alım programının mal, hizmet ve yapım işleri için ayrılan ödeneklere ayrı ayrı gösterecek, böylece yüzde 10 oranını tespit edebilecek duruma getirilmesi, sonrasında da yıl içinde yapılan alımların yüzde 10 oranı açısından da takip edilmesi. Kuruluşun ihale takip sisteminin merkez ve taşra birimleri tarafından gerçekleştirilen tüm ihalelerin konu, mevzuat, miktar ve benzeri hususlar açısından takibini sağlayacak istatistiki bilgileri doğru ve güvenilir şekilde sunacak bir sistem hâline getirilmesi." Bir cevabınız var "Öneri doğrultusunda gereği yapılmıştır." diye ama Sayıştayın atıf yaptığı sayfa 29 ve 32 sadece sizin "Önerinin gereği yapılmıştır." dediğiniz noktadan daha geniş. Yani birkaç boyutu var. Oradan Sayıştay raporu sayfa 31'de diyor ki: "Kuruluşun 2016 yılı ihaleleriyle ilgili yapılan incelemelerde kuruluş ihale takip sisteminin düzgün çalışmadığı, ihalelerin tür, sayı ve benzeri özelliklerine göre gruplandırma işlemlerinde güvenilirlik arz etmediği görülmüştür. Ayrıca, taşra birimleri tarafından yapılan ihalelerin konu miktar, mevzuat ve benzeri hususlarda merkez tarafından takip edilmediği, sadece doğrudan temin yöntemiyle yapılan alımların takip edilebildiği tespit edilmiştir. Taşra birimlerine parasal yetki limitleri dâhilinde yetki verilmesine rağmen söz konusu ihalelerin kuruluş adına gerçekleştirilmesi sebebiyle konu, mevzuat, miktar ve benzeri hususlarda merkez tarafından bilgi edinilmesi gerekmektedir." diyor. Kuruluşun satın alma yöntemiyle ilgili bir tespiti var. Bunu tabii burada yazdığından daha açık Sayıştayın da yazması zor. Komisyon üyelerine burada aslında belirtmek istediği şeyi işaret etmiş. "Kuruluşun satın alma faaliyetlerinin incelenmesinde yaklaşık maliyet tespiti hususunda kuruluş ihale yönetmeliğinin 12'nci maddesinde belirlenen usullerden çoğunlukla firmalardan proforma teklif alma ve bu tekliflerin aritmetik ortalamasının alınması yöntemiyle yaklaşık maliyet hesaplarında görülmektedir." diyor. Sonra teklif alma maddelerini yazmış, çeşitlerini belirtmiş. Şu kısım önemli, diyor ki: "Her ne kadar söz konusu maddenin 4'üncü maddesinde bunlardan birinin, birkaçının veya tamamının herhangi bir öncelik sırası olmaksızın kullanılması serbesttir.' ifadesi yer alsa da sadece proforma faturayla yaklaşık maliyet belirlenmesinin sakıncaları aşikârdır. Tek bir veriyle yaklaşık maliyet tespiti istekli firmaların aralarında oluşturabilecekleri zımni bir anlaşma sonucunda kuruluşun ihtiyacı mal ve hizmetlerin yaklaşık maliyetini yönlendirme ve kontrol etme imkânını oluşturabilecek bir uygulama riskini taşımaktadır." Bunu belirtmiş. Tabii bu arada şunu da vurgulamakta fayda var: Siz genel müdür olduğunuzdan itibaren 2016 yılının iki ayı aslında genel müdürsünüz. Daha evveliyatı genel müdür yardımcısı olarak vazifeniz vardı. Bu noktada Sayıştayın bu uyarısını dikkate alarak sürekli proforma fatura yöntemiyle bedel tespit eden taşra veya sizin kurumunuz dâhilindeki alımlarda bir denetleme gerçekleştirdiniz mi? Bunlarla ilgili sonuçları bizimle paylaşır mısınız?
Teşekkür ediyorum.