| Komisyon Adı | : | KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğünün (DHMİ) 2015 ve 2016 yıllarına ait bilanço ve netice hesaplarının görüşmeleri |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 12 .12.2018 |
SEVDA ERDAN KILIÇ (İzmir) - Teşekkür ederim Başkanım.
Öncelikle Sayın Genel Müdürüm, yönetim kurulu üyeleri; hoş geldiniz.
Ülkemizde şu anda 56 havalimanı bulunmaktadır. Yeni açılan İstanbul Havalimanı tam kapasiteyle hizmete açılmadığından bu sayıya dâhil değildir. Bu havalimanlarından 49 adedi Devlet Hava Meydanları tarafından işletilmektedir. Bunların 37'si 2000 yılından önce yapılmış, 12 adediyse AKP iktidarı döneminde yapılmıştır ve bu dönemde yapılan 12 adet havalimanının toplam kapasitesi 205.860'tır. Oysa daha önce yapılan Esenboğa kapasitesinin 350 bin, İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın ise 262 bin olduğunu dikkatlerinize sunuyorum.
Değinmek istediğim bir diğer konu ise Devlet Hava Meydanları İşletmesine ait kiralanan bazı tesislerle ilgili alacaklar Bakanlar Kurulu kararıyla 2018 yılına ötelenmiştir. Bu kapsamda Dalaman Havalimanı'yla ilgili 2016 yılı Ekim ayında tahsil edilmesi gereken 28 milyon 680 bin avro, Milas Bodrum Havalimanı'yla ilgili 25 milyon 380 bin avro ve Antalya Havalimanı'yla ilgili 105 milyon 500 bin avro kira alacaklarının 2018 yılı Haziran ayı son iş günü itibariyla tahakkuk edilmiş olması gerekiyordu. Bu alacaklar tahakkuk edilmiş midir? Edilmediyse gerekçesi nedir ya da yeni bir öteleme programı var mıdır?
Yine Sayıştay raporlarına göre "Muhtelif havalimanlarında yüklenici işçi olarak görev yapan bir kısım işçilerin sözleşmelerinin yüklenici firma tarafından feshedilmesi sonucu kuruluş ve yüklenici firma aleyhine kıdem tazminatı, ihbar tazminatı, yıllık izin, hafta tatili, fazla mesai alacaklarıyla ilgili çok sayıda davanın açıldığı, söz konusu davaların büyük çoğunluğunun kuruluş aleyhine sonuçlandığı ve kuruluşa da maddi külfet getirdiği görülmektedir." denmektedir. Bu bağlamda açılan davalar ve bu davalar sonucunda oluşan maddi külfetin yıllara göre sayısı kaçtır?
Bu konuda benzer davalarla karşılaşmamak adına önlemler alınmakta mıdır?
Hukuk müşavirliğinin davalarının incelenmesi sonucunda, düşük sicil ve disiplin cezaları nedeniyle kuruluş aleyhine idare mahkemelerinde açılan çok sayıda davanın olduğu ve davalara konu olan somut bilgi ve belgelerin çoğunlukla ortaya konulmadığı belirtilmektedir. Bu durumda bir keyfiyet mi vardır yoksa personele düşük sicil ve disiplin cezalarının verilmesinde düşünce ya da yaşam tarzlarının bir etkisi var mıdır?
Bir diğer konu ise seçim bölgem olan İzmir ve çevresine hizmet veren Adnan Menderes Havalimanı'yla ilgili. İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın yap-işlet-devret modeliyle TAV konsorsiyumu tarafından inşa edilen İç Hatlar Terminali 23/3/2014 tarihinde açılmış olup 20 milyon yolcu/yıl kapasitelidir.
Yine yap-işlet-devret modeliyle TAV konsorsiyumu tarafından inşa edilen Dış Hatlar Terminali ise 9/9/2006 tarihinde hizmete açılmış olup 10 milyon yolcu/yıl kapasitelidir. Diğer bir ifadeyle, İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın toplam kapasitesi 30 milyon yolcu/yıldır. Bir yıl içerisinde gelen toplam yolcu sayısı ise yaklaşık 12 milyon yolcu arasında olup bu durumda havalimanı kapasitesinin 1/3'ü oranında çalışmaktadır. 2017 yıl sonu rakamlarına baktığımızda bu sayı 12 milyon 824 bin 330'dur. Yani yıllık 30 milyon yolcu kapasitesine sahip havalimanı, yapılan onca yatırıma ve verilen söze rağmen hâlen atıl durumda çalışmaktadır. Bu konuda 2012 yılında zamanın Başbakanı ve Türk Havayolları Genel Müdürü tarafından verilmiş olan doğrudan sefer sayısının arttırılacağı ve İzmir'in ikinci bir aktarma merkezi olacağı yönündeki sözleri İzmirliler unutmamıştır.
Öte yandan, İzmir, gerek coğrafi yapısı gerekse altyapı uygunluğuyla havayolları için "hub" olmaya son derece elverişlidir.
Havalimanının sahip olduğu kapasite nedeniyle İstanbul'dan yapılan bazı aktarmaların İzmir'den yapılması, yurt içi ve yurt dışı doğrudan seferlerin arttırılması ve aktarma merkezine uygun lojistik depolama tesislerinin yapılmasıyla sadece İzmir değil, tüm Ege Bölgesi ve ülkemiz de kazanacaktır. Bunun için verilen sözler tutulmalı, işletme müdürlüğü olarak havalimanının tam kapasite çalışabilmesi ve aktarma merkezi yapılmasına yönelik gerek Türk Hava Yolları gerekse diğer uçuş şirketleriyle çalışma yapılmalıdır.
Bu bağlamda, İzmir Adnan Menderes Havalimanı'nın mevcut kapasitesinin üçte 1'i oranında kullanıldığı göz önüne alındığında, atıl durumdan kurtarılması ve tam kapasiteyle çalışmasına yönelik havayolu şirketleriyle görüşmeler yapılmakta mıdır? İzmir'den Avrupa'nın bir çok kentine ve diğer kıtaların da önde gelen önemli ekonomik ve turistik destinasyon ülkelerinin başkentlerine direkt uçuşların artırılması konusunda herhangi bir girişiminiz var mıdır?
Ve son olarak, yine İzmir'le ilgili. Birçoğunuzun da bildiği gibi, İzmir ili Urla ilçesine bağlı Zeytineli kıyısındaki Devlet Hava Meydanları İşletmesine ait olan kamp ve sosyal tesisler 2014 yılında 5 milyon TL'lik bir tadilatla onarıldı ve adı maalesef çocuklara cinsel taciz skandalına karışan Ensar Vakfına kiralandı. Bu ihaleye kaç dernek ve vakıf girdi ve hangi teklifler verildi? En önemlisi de hâlen burası Ensar Vakfı Gençlik Kampı olarak mı kullanılıyor?
Çok teşekkür ediyorum, sağ olun Başkanım.