KOMİSYON KONUŞMASI

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teşekkür ederim.

49'uncu maddeyle ilgili ceza hükümleri ve idari yaptırımlar var. Bu konuyla ilgili, tabii, nükleer tesis, radyasyon tesisi veya radyoaktif atık tesisiyle ilgili bu Akkuyu Nükleer Santralini de dolayısıyla bağlayacak olan bir konu. Bunun alt komisyonda değerlendirilip değerlendirilmediğiyle ilgili... Çünkü bu kanun hükmü bizim yaptığımız uluslararası anlaşmalara uygun olmak durumunda. Bu uluslararası anlaşmalar neler? Türkiye Cumhuriyeti'nin katılım sürecinde olduğu, Rusya Federasyonu'nun da taraf olduğu 5 Eylül 1997 tarihli Kullanılmış Yakıt İdaresinin ve Radyoaktif Atık İdaresinin Güvenliği Üzerine Birleşik Sözleşme'dir bir tanesi. Bu kanun teklifi oluşturulurken, bu, dikkate alınmış mıdır? Türkiye Cumhuriyeti'nin nükleer enerji alanında 3'üncü taraf sorumluluğuna ilişkin 29 Temmuz 1960 tarihli Paris Sözleşmesi ile Viyana Sözleşmesi ve Paris Sözleşmesi'nin Uygulanmasına İlişkin 21 Eylül 1988 tarihli Ortak Protokol'e taraf ve Rusya Federasyonu'nun 21 Mayıs 1963 tarihli Nükleer Zararlar İçin Sivil Sorumluluğa İlişkin Viyana Sözleşmesi'ne taraf olmuş. Dolayısıyla burada zaten Akkuyu Nükleer Santralinde ortak bir proje şirketi kuruluyor. Nükleer güç santralini bu proje şirketi yapıyor. Proje şirketinin de hiçbir şekilde, yüzde... Ortaklarının bir tarafı Rosatom -öyle söyleyeyim- bir tarafı Türkiye, TETAŞ. TETAŞ mülga oldu, EÜAŞ'a bağlandı. Burada diyor ki: "Rus yetkili kuruluşlarının proje şirketindeki toplam payları hiçbir zaman yüzde 51'den az olamaz." Bu net. Bu yapılan anlaşma bunu gerektiriyor.

Şimdi, buradan hareketle, bu atık sisteminde "proje şirketi" dediği yani yüzde 51'i, en az yüzde 51'i Rusya'ya ait olan proje şirketi, bu atıkları belirli bir ücret karşılığında alıyor. Daha doğrusu, fona yatırıyor, bir fon var. 0,15 Amerikan sent/kilovatsaat olarak. Ve anlaşmadaki "yakıt, atık yönetimi ve söküm" üst başlığında "Taraflar, devletlerinin yürürlükteki kanunları ve düzenlemeleri izin verdiği ölçüde nükleer yakıt, kullanılmış nükleer yakıt veya herhangi bir radyoaktif materyalin sınır ötesi hareketi dâhil olmak üzere, ancak bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla nükleer materyallerin sınır ötesi hareketlerine ilişkin gerekli tüm ilgili onay, lisans, kayıt ve rızalarının alınmasında Proje Şirketi'ne yardım eder." Nedir proje şirketi? Her halükârda yüzde 51'i Rusya'ya ait olan firma. "Proje Şirketi nükleer güç santralinin sökümü ve atık yönetiminden sorumludur. Bu çerçevede proje şirketi yürürlükteki Türk kanunu ve düzenlemeleriyle öngörülen ilgili fonlara gerekli ödemeleri yapacaktır."

Sorum şu: Madde 49, bu ilgili kanun teklifinde eğer buradaki cezai durumları oluşturanlar eğer Rosatom'da yani bu proje firmasının Rusya tarafında çalışan kişiler olursa kendi sınırlarımız içindeki Akkuyu Nükleer Santralinde bunu uygulayabilir miyiz? Bu kanun teklifi oluşurken bu değerlendirilmiş midir?

BAŞKAN - Sayın milletvekilimize teşekkür ediyoruz.

Arkadaşlar, soru-cevap işlemlerinde maddeyle ilgili soru-cevap kısmı komisyonlarda olmuyor.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Kabahatler Kanunu'na atıf yapıyor da tanımsız şeyde Başkanım.