KOMİSYON KONUŞMASI

BAŞKAN - Evet, şimdi şu okuduğunuz bölümle ilgili bile benim biraz da eski bir Millî Eğitim Bakanı olmaktan kaynaklanan bir iki ihtirazi kaydım var, onları sizinle paylaşayım, doğrudan Komisyonumuzun konusuyla ilgisi yokmuş gibi görünüyor ama özellikle 1'incisinin var. Daha 1'inci maddede, Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programı'nın Özel Amaçlarının 1'inci maddesinde "Dijital vatandaş olarak teknolojik kavramları" diye giriyorsunuz. Şimdi, "dijital vatandaş" dediğiniz anda zaten Komisyonumuzla ters bir şeye gelmiş oluyorsunuz. Bizim derdimiz de çocuklarımızı, gençlerimizi özellikle dijital vatandaş olmaktan korumak için...

ALİ KENANOĞLU (İstanbul) - Organik vatandaş...

BAŞKAN - Yani vatandaş, önüne herhangi başka bir sıfat, hele hele böyle "dijital" filan gibi sıfat getirmeden biz vatandaş olarak çocuklarımızın, gençlerimizin ve yaşlılarımızın da yetişkinlerimizin de... Şimdi, "dijital vatandaş" dediğiniz zaman tam korktuğumuz bu zaten bizim. Çocuklarımızın, özellikle gençlerimizin bu bağımlılıkla dijital varlıklar hâline gelmeleri yani dijitalize olmaları, Allah muhafaza. Onun için, şimdi Millî Eğitim Bakanlığına Komisyon olarak hemen birinci önerimizi yapıyoruz Talim ve Terbiye Kuruluna.

TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKAN YARDIMCISI DR. MEHMET SÜRMELİ - Not aldım Başkanım.

BAŞKAN - Lütfen bunu, "dijital vatandaş" tabirini kullanımdan tamamen kaldıralım. Bunu, bu tabiri ancak bir tehlikeye işaret ederken kullanabiliriz yani "Çocuklarımızı dijital vatandaş olmaktan kurtarmak için şunları yapacağız, şunları yapıyoruz." demek için bir ikaz, bir tehlike kavramı olarak "dijital vatandaş"ı kullanabiliriz. Burada öngörüldüğü gibi bir idealizasyon, bir ideal, ulaşılması gereken bir şey olarak değil, tam tersine kaçınılması gereken bir olgu olarak bunu şey yapıyoruz.

Bir de -yine Millî Eğitim Bakanlığı şeyimiz tutuyor, onu da söylemem lazım- özel amaçların 12'nci maddesine geldik "Programlara dillerinden en az birini kullanabilmeleri." dediniz, sonra birden "Ürün tasarımı ve yönetimi konusunda çalışmalar..." Şimdi, bu bambaşka bir alanın konusu, "Ürün tasarımı ve yönetimi." Hem de çok iddialı bir başlık yani hem çocuklar ürün tasarımı konusunda bir şeyler öğrenecekler bu derste ayrıca. O 12 şeyi yaptıktan sonra, 12'sini yaptıktan sonra 13'üncüye geliyor "Ürün tasarımı ve yönetimi..." Yapmayın.

14) "Günlük hayatta karşılaşılan sorunların -örnek vermiş- (yaşlı ve engelli bireylerin karşılaştığı sorunlar vb.) çözümüne ilişkin yenilikçi ve özgün projeler geliştirmelerini." Ne zaman, nerede yapacaklar bunu? Bilişim teknolojileri ve yazılım dersinde. Yapmayın, yapmayın.

15) "Yaşam boyu öğrenme konusunda bilinç kazanmaları..." Bu da böyle hani fiyakalı görünen kof cümlelerden biri. "Yaşam boyu öğrenme konusunda bilinç kazanmaları..."

Şimdi, Talim ve Terbiye benim öteden beri çok önemsediğim bir kurum. Aslında Talim ve Terbiye derin millî eğitim demektir, geçmişte de öyle kullanılmıştır. O bakımdan Talim ve Terbiyenin kullandığı her tabir, her kavram, her yaklaşım eğitim sürecinde çok akla gelmeyecek alanlarda etkili olur olumlusuyla olumsuzuyla.

EROL KAVUNCU (Çorum) - Son nokta olmalıdır yani.

BAŞKAN - Onun için bunları yaparken çok dikkat etmek gerekir.

Şimdi ben söylediklerimi özetliyorum Mehmet Bey. Bu "dijital vatandaş" kavramını katiyen kullanmayın.

TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKAN YARDIMCISI DR. MEHMET SÜRMELİ - Not aldım Başkanım.

BAŞKAN - Çok tehlikeli, kullanacaksanız da bir tehlikeye işaret etmek için kullanın.

EROL KAVUNCU (Çorum) - Kaldı ki bazı şeyler reklam olur diye kullanmıyoruz değil mi?

BAŞKAN - Ama "dijital vatandaş" ne demek? Yani insanın dijitalleşmesi. Böyle bir şeyi Talim ve Terbiye nasıl öngörmüş olabilir?

Ve ders programında da 13, 14, ve 15'inci amaçlar tamamen bu dersin şeyinden kopuk. Yani tasarım dersi diye bir dersimiz var ayrıca bizim bildiğim kadarıyla. Tasarım yönetimi; biz onu üniversitelerde ders, hatta bölüm olarak okutuyoruz. Şimdi yapmayın, ortaokul 5'inci, 6'ncı sınıftaki çocuklara tasarım yönetimi dersi verilmez. Hele böyle bir dersin içinde alt başlık gibi hiç verilmez filan.

Biz demek ki şimdi Komisyon olarak Talim ve Terbiyeden şunu bekliyoruz: Burada var ama bütün bu derslerin hazırlık aşamalarında bu tehlikelere dikkat çekiyor muyuz, çekmiyor muyuz, çekmiyorsak nasıl çekebiliriz diye bu öğretim programı girişlerindeki özel amaçlar, genel amaçlar, kazanım ve açıklamalar başlıklarını bu perspektiften bir daha gözden geçirmesi gerektiğini söylemiş oluyoruz. Biz de Komisyon olarak notumuzu alalım, Talim ve Terbiyenin bundan sonra yapacağı çalışmaları bu açıdan denetleyecek bir mekanizma nasıl kurulabilir, biz de onu raporumuzu yazarken tartışalım derim.