KOMİSYON KONUŞMASI

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Kapsamın daraltılması tabii ki olumlu ancak Sayın Başkan, bakın, hani suimisal emsal olabiliyor biliyorsunuz. Siz oturumu başlatırken biz "Kalkınma planı görüşmelerini bu şekilde yapmayalım." demiştik. Siz hemen döndünüz "2013 yılında da böyle yapılmıştı, o yüzden ben de şimdi yine aynısını uygulayacağım." dediniz yani suimisali emsal yaptınız.

BAŞKAN - Yasayı da gerekçe gösterdim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Yok yok, yasa değil efendim, o suimisaldir yani olmaması gereken bir şeyi emsal gösterdiniz.

BAŞKAN - Peki.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Şimdi, bakın, dar bir kapsam olarak bakılabilir ancak emin olun -bu kayıtlar burada dursun- altı ay sonra başka sektörlerden de benzer talepler gelecek, "Arkadaş, şehir içi taşımacılığa vermişsiniz bu hakkı, bak, bize de verin." diye talepler gelecek, bürokrasiye gelecek, bizlere gelecek. "Hadi buna da uygulayın, bak burada bir misal var, bunu emsal yapalım." diyecekler ve bir yol olacak arkadaşlar, buna emin olun.

Ve yanlış bir adım atıyoruz, bakın, buna da emin olun. Sebebi şu: Biz şehir içi taşımacılarla görüştük. Bakın, şehir içi taşımacılığı çok iyi bilirsiniz, her şehirde var. Kimi hatlar çok kârlıdır arkadaşlar, full çeker, dolu dolu gider, hatta ayakta yolcu alır ve son derece yoğun bir şekilde taşıma yapar ve ciddi kâr eder kimi hatlar; kimi hatlar orta kârlılıktadır; kimi hatlar da zarar bile edebiliyor, biliyorsunuz, hatta destek veriyor yerel yönetimler ki o hatlar tutulsun diye çünkü kâr etmeyen hatlar yani daha kırsal kesime doğru giden hatlar.

Şimdi, düşünün ki 900 firma, bu 900 firmanın diyelim ki çeşitli hatları olabilir, çeşitli kârlılıkları söz konusu olabilir. Paraya para basan hatlar var bakın burada, emin olun, göreceksiniz; bunlara diyoruz ki: "Yüzde 10 vereceksin."

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ya, talep etmeleri hâlinde.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkanım, kâr eden talep eder zaten. Diyelim ki çok kâr ediyor, normalde kurumlar vergisinde yüzde 22 vereceğine çok kâr ediyorsa o firma gelecek, yüzde 10 verecek devlete, ne âlâ iş.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Kâr üzerinden veriyor ama.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır hayır, şunu söylüyorum: Tabii ki o kâr üzerinden veriyor ama hasılat üzerinden hesabını yapacak, hasılatına göre daha az vergi verecekse ona göre hesabını yapıp buna başvuracak. Ya, hepsine bir yüzde 10 getirmemiz... Yani çok kârlı hatlar var, diyorum ya Vekilim, çok kârlı hatlar bu anlamda buna başvuru yapacaklar. Burada bu yolu açtığımız anda Sayın Başkanım emin olun başka sektörlerden de bu haklı talepler olacak. Yapmamız gereken bu yolu açmamaktır.

BAŞKAN - Hatırladığım kadarıyla daraltılması önerisini yapan sizdiniz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Başkanım, o daraltılması önerisi, ölümü gösteriyorsunuz, o ölümdü, sıtmaya razı oluyoruz, ne yapalım, ölümdü.

İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Bir tanesi değildi, hepsi, sadece o değildi.

BAŞKAN - Hepsi, değil mi? Neyse.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Hayır, ölümü gösteriyorsunuz. Ya, biz bunun da yanlış olduğunu düşünüyoruz. Bu anlamda, bu yolun açılmasını yanlış... Herkes kayıtlarını alsın. Kestiği rakam belli, sonuç olarak aldığı bilet ücreti belli, benzin masrafı, leasing masrafı belli; ona göre giderin düşsün gelirinden, vergisini versin. Niye bu yolu açıyoruz? Yanlış yol arkadaşlar. Bu yolun açılmasına karşıyız.