| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Türkiye Büyük Millet Meclisi, Cumhurbaşkanlığı, Sayıştay Başkanlığı ile Kamu Denetçiliği Kurumu bütçe ve kesin hesapları nedeniyle |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 04 .11.2014 |
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Peki.
Ben teşekkür ederim.
Plan ve Bütçe Komisyonunun sayın üyeleri, ve sayın milletvekilleri; Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçesiyle ilgili olarak önerilerinizi, eleştirilerinizi elbette ki dinledim ve notlarımı aldım.
Bildiğiniz gibi, bu dönem 24'üncü Dönemin son bütçe görüşmelerinde -maalesef diyebilirim çünkü öyle eleştiriler de geldi- Meclis Başkanımız adına ben yaptım.
Evet, burada siyaset yapma gibi bir durumum söz konusu değil. Bunu bütün milletvekili arkadaşlarım biliyor. Biz Başkan veya Başkan Vekilleri olarak, Başkanlık Divanı olarak Anayasa'nın 94'üncü ve İç Tüzük'ün 14'üncü maddesinin içeriğine göre görev yapmaktayız. Cevaplarımı da -ki Sayın Sarı ve Sayın Türeli bu konuya değindi ama bana inanmalarını isterim, kendi konuşmalarından önce ben notumu almıştım, onu da belirteyim- kuvvetler ayrılığı ilkesine göre yapacağımı söylemek zorundayım. Evet, milletvekili arkadaşlarımın söylemleri soru olarak gelmedi ama söylemlerini birkaç başlık altında toplamamız mümkün. Bunlar İç Tüzük, etik kurulu, soru önergeleri, Meclis TV başlıkları altında toplanıyor. Ben de sürenin bana verdiği olanağa dayanarak cevap vermek istiyorum.
Evet, Meclisin yasa yapma sürecinde olsun, diğer ilişkiler bakımından olsun hepimizin şikâyet ettiği bir İç Tüzük meselesi var. Ben 2007 yılından beri milletvekiliyim, milletvekilliğini yapmaktayım, çeşitli görevlerde de bulundum, bundan önceki görevim nedeniyle içinde bulunduğum ortamlarda bu İç Tüzük çalışması, İç Tüzük uğraşıları sürekli yapıldı ama maalesef, o veya bu nedenden dolayı, burada söylemek istemediğim nedenlerden dolayı akamete uğradı. Bu sene de yine ciddi bir İç Tüzük çalışması yapıldı ancak kurulan komisyonlarla oluşturulan metin, maalesef, doğal olarak da belki, gruplarda alınan kararlarla örtüşemeyebiliyor. Yarın bu konuda Sayın Başkan, Tüzük Komisyonunda yer alan üyeler ve grup başkan vekilleriyle bir konuşma yapacak, bir toplantı yapacak. Umarım ve dilerim ki hepimizin arzuladığı İç Tüzük değişikliğine kavuşabiliriz. Belki de 25'inci Dönemde geçerli olmak üzere bir değişiklik yapabiliriz, zaman darlığı neticesinde.
BAŞKAN - 25'inci Dönem daha şanslı olabilir demek istiyorsunuz Sayın Başkanım.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Bilemem artık onu, belki de. Herkes aynı ihtiyaçtan bahsettiğine göre, aynı itirazlarda bulunduğuna göre, olabilir.
MEHMET GÜNAL (Antalya) - İnşallah daha demokratik de olur.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Dileriz, hepimiz aynı düşüncedeyiz.
BAŞKAN - Elbette, daha ileri noktaya varacak.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Diğer başlık, etik komisyonu çalışmalarıyla ilgiliydi. Meclis Başkanımızın bu konuda ne kadar titiz bir çalışma yaptığını izlemek mümkün. Siyasi etik komisyonunun çalışmaları da yine ilgili kurum tarafından görüşülmüş ve sonuç bütün parti gruplarına gönderilmiştir. Bunu burada tarihleriyle birlikte bildirmem mümkün ama zamandan tasarruf yaptığım için bildirmeden geçeceğim.
O toplantılarda, siyasi etik toplantılarında siyasi etik komisyonu kurulması yönünde bir karar alınmış ancak bu hazırlanan metin, yine biraz önce söylediğim gibi, grup başkanlıklarına gönderilmiş, cevaplar da gelmiş ama siyasi etik komisyonu şeklinde değil de ayrı bir kanun yaparak böyle bir kurulun oluşturulması şeklinde görüş bildirmeler de olduğu için maalesef bu da bir bekleme süresi içinde.
Tabii ki hep İç Tüzük değişiminden bahsediyoruz ama önemli olan bir şey tabii ki Anayasa'nın değiştirilmesidir. Hemen hemen bütün partilerimiz Anayasa'nın çeşitli noktalarında eleştirisini yapmakta ve yeni bir anayasa taleplerini bildirmişlerdir seçim meydanlarında da hâlihazırda Meclis çalışmalarında da. Bu konuda da 24'üncü Dönemin hemen başında bütün siyasi partilerin eşit oranda milletvekili verdiği bir Anayasa Uzlaşma Komisyonu kuruldu. Ancak, maalesef, bir masayı devirme şeklinde tırnak içinde nitelendirebileceğim bir şeyden bahsetmek mümkün değil ama bir uzlaşmazlık sonucuyla bu çalışmalar da yarım kaldı. Ama, hazırlanan metinler ve hazırlanan maddeler üzerinden de bir görüşme, Genel Kurulda bir görüşme, bir karar yapma önerisi de var idi ama bu da gerçekleşemedi. Bu konuyla ilgili Sayın Başkanımızın açıklama metni burada.
Soru önergeleri diğer bir önemli konu. Sayın üyeler, sayın milletvekilleri; soru önergeleri sayısında bu dönemde çok ciddi bir artış olduğunu söylemek zorundayım. 21'inci Dönemde 10.220, 22'nci Dönemde 25.584, 23'üncü Dönemde 23.404 fakat şu ana kadar 24'üncü Dönemde soru önergesi 63.668 sayısına ulaşmıştır. Meclis Başkanlığına sorulan 484 sorunun tamamı süresi içinde cevaplandırılmıştır.
Diğer, işte, Hükûmetin bakanlarına sorulan sorular ise geç veriliyor veya verilmiyor şeklinde bir eleştiri oldu. Sayın Başkanımızın 25/01/2012, 25/09/2012, 24/05/2013, 2/01/2014, 29/04/2014, 2/06/2014, 18/07/2014, 12/08/2014 ve 30/09/2014 tarihlerinde ilgili kurumlara yazılar yazılarak soru önergelerine cevap verilmesi talep edilmiştir, süresi içinde talep edilmesi isteği bildirilmiştir. Soru önergeleriyle ilgili her türlü detay bilgiyi İnternet sayfamızda da bulabilmeniz mümkündür. Hangi bakanlığa kaç soru soruldu, kaç tanesinin süresi içinde cevaplandırıldığına ilişkin bilgiyi İnternet ortamında bulabilirsiniz.
Tabii, can alıcı bir nokta da Meclis televizyonu çalışmaları. Şöylesine kısa bir tekrar yapabilirim. Bu konudaki protokol TRT ile Türkiye Büyük Millet Meclisi arasındaki yapılan ilk protokol 1995 tarihini taşıyor. Buna göre, salı, çarşamba, perşembe günleri Meclis yayınlarının 14.00-19.00 arası yapılmasını içeriyor bu protokol. Ancak, İnternet ortamlarında tabii ki bu konuda yayın kısıtlaması yok.
MUSA ÇAM (İzmir) - Uzatamıyor musunuz Sayın Başkan?
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Müsaade eder misiniz.
Bu protokolün geçmiş zamanlarda ihlal edilmiş bazı noktaları ama TRT'nin talebi doğrultusunda, TRT 3'teki program aksamaları doğrultusunda Meclis Başkanlığımıza protokol hükümlerine uyma konusunda bir istem geldiği için tekrar protokol kurallarına dönme zorunluluğu hasıl olmuştur. Ama, özel günlerde, örneğin bütçe görüşmeleri gibi, örneğin 23 Nisan gibi, örneğin yabancı ülkelerin devlet başkanlarının konuşmalı istemlerinin olduğu günler gibi özel gündemlerde Meclis TV programın başından sonuna kadar çözümlenmektedir. Ben de dilemekteyim elbette. Halkın haber alma özgürlüğü, bilgi edinme özgürlüğü vardır. Her ne kadar İnternet'ten veya cep telefonlarımızdan bu konuda yayın yapıldıysa da yeni tüzükte buna bir çözüm getirilmesini de ben de şahsen arzu etmekteyim.
Diğer bireysel sorular ise; bir arkadaşımız Cumhurbaşkanı yemini döneminde veya Meclis açılması gününde -Sayın Kuşoğlu, siz söylemiştiniz galiba, yanlış hatırlamıyorsam- Genel Kurula sivil polislerin girdiğini söylemiştiniz ama korumalar sadece kürsünün arkasındaki bölümde yer aldı. Fotoğrafçı dışında ve tabii ki görevliler ve milletvekilleri dışında Genel Kurula kimsenin girmesi mümkün değildir ve bu da gerçekleşmemiştir.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ama, kürsüde de olmaması lazımdı değil mi Sayın Başkan? Sizin arkanızda korumalar duruyordu.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Arka odada.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Hayır, hayır.
İZZET ÇETİN (Ankara) - Önde, önde.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Yok, yok, orada bir yanlışlık var, mümkün değil çünkü öyle bir şey. Çünkü, ben Cumhurbaşkanımızın yanındaydım, yanımda da koruma görevlisi yoktu.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sizin arkanız dönüktü, hemen Sayın Çiçek'in arkasında duruyordu.
BAŞKAN - Sayın Kuşoğlu, kayıtlarda vardır, öyle bir şey varsa kayıtlara bakılabilir orada.
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Ben genel bilgiyi sunayım size. Tabii, yine hizmet alımlarıyla ve yeni binayla ilgili olarak da arkadaşlarımız sorular sordular. Ben bir kere şunu özellikle söylemek zorundayım ki Türkiye Büyük Millet Meclisinde yapılan her işlem maksimum hassasiyet çerçevesinde yapılmıştır. Türkiye Büyük Millet Meclisinin yaptığı her işlem, attığı her adım soru önergeleriyle zaten sorulmaktadır, her şey şeffaftır. Şöyle bir şey de yapılabilir, bu konuda herhangi bir tereddüt var ise Plan ve Bütçe Komisyonundan da üye alabiliriz, bunu arkadaşlarımla değerlendirdim ve böyle bir öneri de getirdim. Muhalefetten veya iktidardan kim olursa olsun, bir komisyon kurularak bütün belgeleri kendilerine sunabiliriz, böyle bir olanağımız var. Bu talep edildiği zaman da yerine getirilir. Ben bu konuda tabii ki Cemil Başkanın veya diğer yönetici arkadaşlarımın olduğu gibi son derece rahatsız oluyorum. Çünkü, elbette ki her şeyin, bütün hizmet alımlarının, bütün bina yapımlarının son derece titiz ve usulüne göre olması gerekiyor. Ama, bu konuda bir soru işaretli olarak soru sorulması, daha doğrusu belgeye dayanmadan soruların sorulması, biraz önce bahsettiğimiz, Meclisin itibarının sarsılmasına da ayrı bir gedik açmakta diye düşünüyorum. İsteyen her şeyi belgeleriyle inceleyebilme olanağına sahip çünkü.
Yine, halkla ilişkiler binasının müteahhidi hakkında da Sayın Erdoğdu'nun sorusu var. Belirtmek isterim ki -Sayın Erdoğdu burada yok- binanın ihalesi ve kontrolü Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yapılmıştır. Binanın yapım bedeli ise KDV hariç 132 milyon 42 bin 376 lira 20 kuruştur. Bu konuyla ilgili herhangi bir şüpheniz varsa, dediğim gibi, her türlü belgeyi istediğiniz zaman inceleme durumunda kalabilirsiniz. Bu konudaki bütün kapılarımız sizlere açıktır.
Millî Saraylar kafeteryalarına geldiğimiz zaman ise ben de bir Başkanlık Divanı üyesi olarak bu konuda elbette gidip gördüğümüz zaman, bir de İstanbul Milletvekili olduğum için bazı şikâyetler elbette oldu ama biz bu konuda bir komisyon kurduk Başkanlık Divanında. Bu konuda kafeteryaların işleyişi hakkında bilgi edinmek üzere bir rapor hazırlama konusunda Başkanlık Divanı bilgisine sunulmasıyla ilgili olarak bir komisyon kurduk. Komisyon çalışmalarına devam ediyor. Ayrıca, bu tesislerin başka kurum veya kurumlara, kamu kurumlarına devri veya kiralanması konusunda da 2013 yılında bir çalışma başlattık. Maliye Bakanlığı, Vakıflar Genel Müdürlüğü veya Kültür Bakanlığı tesislerinin nasıl kiraya verileceği konusunda da örnek alarak incelemeler yaptık, bu raporu komisyon üyesi olan arkadaşlarımızın...
VAHAP SEÇER (Mersin) - Sayın Başkan, sözünüzü böleceğim ama bu konuda bir soru yönelttim, bilgi edinme çerçevesinde bu bilgi alınmış. Böyle bir satışın ya da tahsisin, kiranın olmadığı söylenmiş ama bizim Bartın Milletvekilimiz Rıza Bey, Divan üyesi, bunu belgeleriyle ortaya koyuyor. Onun için Genel Sekreter ona ne cevap verdiğini söylesin bize. Hangi sistemle bu kiralama...
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - Onu da size söyleyeyim, ben vaktim geçiyor diye ve genel bir açıklama yaparak...
VAHAP SEÇER (Mersin) - Ama çok anlamsız cevap veriyorlar...
TBMM BAŞKAN VEKİLİ AYŞE NUR BAHÇEKAPILI - ...isteyen arkadaşlarımızın istediği zaman bu belgelere ve bilgilere ulaşılabilirliği yolunu açık tutarak onu da söyleyebilirim size.
Bu hizmetlerin verildiği mekânlar 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nda belirtilen ihale yöntemleriyle yani kapalı teklif usulü, belli istekliler arasında kapalı teklif usulü, açık teklif usulü, pazarlık usulü, yarışma usulü ile kiraya verilecek, böyle bir düşüncemiz var. Ve 6253 sayılı Kanun'un 35'inci maddesine göre de özel gelir ve özel ödenek olarak da genel bütçeye kaydedilecektir.
Evet, torba yasa sorunlu ama bu da sonunda bir İç Tüzük değişikliği içeriyor.
Bir soru da şöyle geldi, Sayın Cemil Çiçek Başkanın komisyonlara müdahale etme yetkisinden bahsedildi ama İç Tüzük'ün 14'üncü maddesi Başkanlığın görevleri hakkında bilgi vermekte. Bu maddenin 6'ncı fıkrasına göre de Sayın Başkanın komisyonları sadece denetlemek, uyarmak gibi bir sorumluluğu söz konusu. Komisyonlarda herhangi bir görev değişikliği yapması veya görevden alması diye bir şey söz konusu değil.
Sayın Akçay soruşturma ile ilgili olarak bir soru sordu. Bu konudaki bütün çalışmalar Sayın Başkanın riyasetinde kendi mecrasında sürmektedir ama benim Başkan Vekili olarak Başkanımıza yüklediğiniz bu sıfatları kabul edebilmem mümkün değildir, bunu bildirmek isterim.
Bir de, son olarak şunu söylemek isterim. Sayın Ekşi'nin bir sorusuydu. İç Tüzük'ün 59'uncu ve 66'ıncı maddesini iyi biliyoruz. 66'ncı maddesinde Başkanın söz kesme hakkı var sadece ve onu da uyguluyoruz. Bağlantılı olarak da, son söz olarak şunu söyleyebilirim: Anayasa'ya aykırılık önergelerini Başkanın kabul etme veya kabul etmeme yetkisi yok. Bu yetki tamamen Genel Kurulun yetkisindedir.
Sayın Başkan, sayın üyeler, sayın milletvekilleri; ben bütçemizin herkese hayırlı olmasını diliyorum. Soru soran, öneride bulunan arkadaşlarıma teşekkür ediyorum. Hep birlikte güzel bir son dönemimizin son yasama yılında hatıralarımızda kalacak güzel bir yıl olmasını diliyorum.
Hepinize saygılarımı sunuyorum.