KOMİSYON KONUŞMASI

ONURSAL ADIGÜZEL (İstanbul) - Birkaç başlık var, mühendislik mezunu bir arkadaşınız olarak, ben de endüstri mühendisiyim. Yani mühendislik daha çok -hocamın da vurguladığı gibi- analitik düşünmeyi ön plana taşıyor. Neden-sonuç ilişkisi kurabilmesi önemli özellikle öğrencilerin ve temel bilimleri var. Fakat bence planlama eksiklerimiz var. Yani yanlış bilmiyorsam şu an bilgisayar mühendisliği 10 bine yakın mezun veriyor yılda, böyle bir bilgiye sahibim, bu da çok inanılmaz bir sayı. Tabii, bunun özel sektörle ya da başka bir şeyle eşlemesi gibi bir durum da söz konusu bile değil. Tabii, dediğiniz diğer nokta daha farklı, bu her bilim için ve her mühendislik için bence geçerli. Artık dünyada bilginin ömrü çok kısa yani bilginin ömrü iki yıl. Dört yıllık bir eğitim süreci geliştiriyorsunuz ama onun iki yılda tüketilebildiğini görüyoruz ki bunun bir öngörüye göre altmış güne düşeceği söyleniyor önümüzdeki süreçte yani birçok BTK'da ya da diğer noktalarda yapılan toplantılarda -katılırım ben- böyle bir noktaya geldiğini görüyoruz. Bizim doğru planlama yapabilmemiz ve asıl insan kaynağımıza sahip çıkmamız, hocamın aslında vurguladığı önemli bir nokta da habitatın doğru çalışması yoksa çok yetenekli arkadaşlarımız var ama birçok denemesinde Türkiye'de başarısız olup gidip Silikon Vadisi'nde inanılmaz projelere imza atan arkadaşlarımız var, böyle hayatın içinden. Benim bile bir çocukluk arkadaşım şu an dev projelerin başında ama ODTÜ Teknokentte habitatın uygun olmaması sebebiyle batan bir şirketi vardı, şu an Silikon Vadisi'nde. Bu açıdan da bakmak gerektiğini düşünüyorum. Birçok etkenin, özellikle eğitim tarafının, tabii ki sivil toplumun öğrencilere bu ortamı hazırlaması gerektiğini düşünüyorum. Bir de tabii bunun en başında bir hayal etme süreci var. Eğer bir genç, bir öğrenci özgürce hayal edemiyorsa, hayallerini ifade edemiyorsa bunu hayata geçirecek ortamları da yaşayamıyorsa ya da yakalamıyorsa zaten oradan mucit de çıkmıyor, ne yazık ki o işten icat da çıkmıyor, iyi bir bilim adamı, sanatçı da çıkmıyor. Onun için onun asıl bir demokrasi sorunu ve habitat sorunu olduğunu düşünüyorum.

Burayı geride bırakır konumuza dönersek de şimdi, biz bir FATİH Projesi uyguladık biliyorsunuz, sizinle katkınızla, şu anda rafa kalktı. İşte konumuzla direkt alakalı bir mesele. FATİH Projesi uygulandı, hem bunu Odaya sormak istiyorum, sıkı da çalışmalarımız var birlikte hem de aslında Bakanlıktan gelen arkadaşlarımız var. Bu uygulanan projenin geri dönüşlerine baktınız mı? Biz aslında öğrencileri bilişim bağımlılığına ittik mi? Yani bir grup çalışması, geri bildirim yapıldı mı? Ben burayı çok önemli buluyorum. Bu koordinasyon da önemli. Millî Eğitim böyle bir ölçüm yaptı mı ya da siz böyle bir ölçüm yaptınız mı? Böyle bir adım attık, biraz da yarım kaldı ama nereye kadar gelebildik; burasının önemli olduğunu düşünüyorum, birinci sorum. Bunların tabii ki kendi arasında bir koordinasyonu da çok önemli.

İkincisi: Şimdi, mesela YouTube'un bile Kids diye bir uygulaması var aslında ama Türkiye'de bunlar daha sık kullanılan ürünler hâline dönüşmemiş durumda. Tabii, Telekom da kendine göre böyle çalışmaları yapıyor. Velilerin özellikle güvenli internet başlığı da vardı. Bu kullanımlarda işte kısıtlamaları yapabilmesi noktasında bir ortak çalışma ve hem bilişim şirketleriyle hem de diğer taraftan işte verilerle, daha doğrusu sadece verilerle değil, benim de 28 aylık bir kızım var, o da telefonu eline almadan çok bir şey yapmıyor, bazen yemek yemiyor yani böyle bir sorunla hepimiz de karşı karşıyayız ama elinde parmağıyla basarsa bütün içeriklere girebiliyor. Yani ben bunu kısıtlamaya çalıştım ama bizim bütün kamuoyunu böyle çalışmalarla bilgilendirebilme gibi bir şansımız oluyor mu ya da böyle bir çalışma oldu mu?

Bir de son bir soru: Birçok şey gördüm orada, sizin sunumunuzda çalışma atölyeleri gördüm. Kusura bakmayın, sunumun yarısını Genel Kuruldaki bir yoklama meselesi yüzünden -gidip gelmek zorunda kaldığımız için- izleyemedik. Orada okulları seçerken nasıl bir sistematik izlediniz? Yaklaşık 3 bin okulda olduğunuzu söylediniz? Burada nasıl bir seçim var, hani Türkiye'ye dağılımı nedir bunun yani bir bilişim atölyesinin? Türkiye'nin Malatya'da da bir merkezi var mı, bir de onu merak ettim.

Teşekkür ediyorum.