| Komisyon Adı | : | (10 / 102, 461, 682, 977, 981, 982) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Hayvanların Haklarının Korunması ile Hayvanlara Eziyet ve Kötü Muamelelerin Önlenmesi İçin Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonunun taslak raporu üzerinde görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 02 .10.2019 |
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Genel Müdürüm, aslında bu kombine bir problem, şöyle: Şimdi, fayton sayısı belirli bir sayıya düştü, bunun karşılığında mevcut olan -işte Büyükada'yı örnek alalım- 777 adet kayıtlı at var, bunların yerine de -veya onun karşılığı olan faytonların yerine de- elektrikli fayton geldi. Eğer aynı sayıda gelirse zaten çok ciddi bir problem, o olmaz. Yani buradan çıkan sonuç şu: Ulaşımın nasıl çözüleceğinin belirlenmesi gerekli.
BAŞKAN - Elektrikli araçla yapılması lazım kesinlikle.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Diğer taraftan, burada sembolik olarak belirlenen 30-40 adet faytonun temel amacı insanların faytona binip de iki tur, üç tur... Onun da ne kadar, kaç kilometre ve hangi aralıkta olacağının iyi tespit edilmesi gerekli.
BAŞKAN - Rotasının iyi belirlenmesi gerekli.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Belki kilometre değil, 500 metre ama bunun da temel noktasının insanların...
DOĞA KORUMA VE MİLLİ PARKLAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ERDEM İSMETOĞLU - Sefer sayısı da önemli.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - ...acaba faytona binmesi mi olmalı yani atın çektiği faytona binmesi mi olmalı, onun üzerine çıkıp fotoğraf çektirmesi mi olmalı? Yani gerçekten faytona binip de bir 100 metre, 200 metre gidip gelmek mi olmalı? Burada biraz bence bizlerin de yönlendirici olması gerekli çünkü saat sınırlaması da gelse, 30-40 sayısında da sınırlı tutsak sayıyı bu belli ki oraya gelen toplam turistlerin aslında talebini karşılayamayacak, şu anki hâliyle bile karşılamıyor.
BAŞKAN - Bir de hayvan cinslerinin değiştirilmesi... Bakın, bizdekiler çok küçük hayvanlar. Yani yurt dışında gördüklerimiz bizimkilerin yaklaşık yarısından daha büyük, devasa atlar var. Şimdi bizimkiler güçsüz hayvanlar, zaten o sıcak altında, bir de bayırda mahvoluyor hayvanlar.
GÜLİZAR BİÇER KARACA (Denizli) - Ama bu bahsedilen "Lunapark, büyük tur" dediğiniz yerde bayır yok, gezinti amaçlı düz bir alanda...
BAŞKAN - O güzergâh olabilir, tamam.
DOĞA KORUMA VE MİLLİ PARKLAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI ERDEM İSMETOĞLU - Ama kaç sefer?
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Şöyle bir şey var: Faytonların orada bulunmasının temel amacı gerçekten oraya turist çekmek mi yoksa gerçekten Adalar'a gelen turistin oraya gelmişken de faytonlara binmesi mi? Ve faytonlara bindiğinde, temelinde şu anda atların olduğu faytonlara bindiğinde verdiği para nereye gidiyor?
GÜLİZAR BİÇER KARACA (Denizli) - Faytonculara gidiyor.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Bütün bu faytonlara sahip olan 10-15 tane veya 100 tane faytoncuya mı gidiyor, Adalar'ın içinde mi kalıyor, bunun iyi anlaşılıp onun üzerine de şunu sormak gerekli: 10-15 tane faytoncuya gidecek olan bu toplam paranın temelinde atların koşturulmaması ve bu fayton anlayışının 30-40 tane ayrılan faytonun dışında aslında kapatılması ve 30-40 faytonun da belirtildiği gibi yüksek atlardan yani daha ırkı tanımlanmış atlardan, böyle çeşit çeşit değil de ırkı, belki rengi de tanımlanmış... Belki de Adalar açısından böyle bir geleneğin başlamasına bizler sebep olacağız Komisyon olarak ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi sebep olacak. Bu noktada öyle bir tercih olabilir. Yani burada demek istediğim bizim peşinde olduğumuz faytonculuktan gelen bir para yok, halka dönen şu anda bir para olmadığı için...