KOMİSYON KONUŞMASI

ATİLA SERTEL (İzmir) - Sayın Başkan, kıymetli arkadaşlarım; Samsun Milletvekilleri Kemal Zeybek ve Bedri Yaşar arkadaşlarımız uzunca konuyu gündeme getirdiler ve orada özellikle Bursa Milletvekilimiz de Demiryollarına yönelik bir kent talebini dikkate alarak kurumun çalışmalarının memnuniyetine teşekkür edeceklerini, ettiklerini ama aksaklıkları da söylemek gerektiğini vurguladılar.

Şimdi, biz itiraz ederken bazı konuları çok önemsedik ve onları gündeme taşıdık. Örneğin, ihale edilen yapım işlerinin yüzde 20 ila 40 ilave iş artışları kararları içerisinde tamamlanamadığı ve yeniden ihale edildiği Devlet Demiryollarında görülüyor, yeni işlerde de ilave iş artışı ve süre uzatmaları veriliyor; bu da yatırım maliyetlerini 2 ya da 4 katına çıkarıyor. Bu çok önemli bir konu diye düşünüyoruz. Yani Devlet Demiryollarının yapım işlerine özgü kendi birim fiyat tarif ve analizlerinin yapılması konusunda ilgili Bakanlıkla çalışması, doğru tercihlerle bu sorunun üstesinden gelinebileceğini işaret ediyor. İhalelere daha fazla firmanın katılmasının sağlanması amacıyla da idari ve teknik şartnamelerin açık ve net hazırlanması gerektiğinin altını çizdik. Buna sanıyorum siz de katılıyorsunuz. Bunu da eleştirel bir konu olarak gündeme getirdik. Sözleşmesinde yer almayan birim fiyatlarının tespitinde, yüklenici kârı ve genel giderler oranının bütün işlerde ihale dokümanlarında belirtilmesinin de çok önemli olduğunun altını çiziyoruz. Bunlara katılmayan olmaz diye düşünüyorum, hele hesap uzmanı arkadaşlarımız, Maliyede, mali anlamda görev gören arkadaşlarımız bunu önemserler diye düşünüyorum.

Şimdi, burada arkadaşlarımız gündeme getirdi, mesela İzmir-Ankara tren hattının da durduğunu biliyorum ben. Soru önergelerine ne yazık ki tatmin edici bir cevap alamıyorum ama çok önemli bir hat o. Yani bizi en azından belki uçaktan kurtaracak, belki seyahat açısından, Aydın'dan da geçtiği için Başkanımız da binip geliverecek. Oradan geçiyor mu bilmiyorum ama geçiririz herhâlde Başkanın hatırına.

Orada, demir yolu yapım işlerinin programlarında sözleşme hükümlerine göre yapılanların cinsi, uzunluğu, yapım kademelerinin zaman dilimi ve harcama durumuna bağlı olarak detaylı şekilde gösterilmesi, çalışmaların da iş programına uygun yürütülmesini söylemişiz. Yani tünel, viyadük gibi yapıların yarım bırakılmaksızın, can ve mal kaybına sebebiyet vermeyecek ve hukuki ihtilaflara neden olmayacak seviyede tasfiye işlerinin geliştirilmesi noktasında bizim öngörülerimiz var. Yani tamamen, arkadaşlarımızın dile getirdiği gibi, Kemal Bey'in, Bedri Bey'in dile getirdiği gibi kurumun geçmiş dönemde yaşadığı kazaları asgariye indirecek, olmayacak değil ama ölümleri önleyecek, can kayıplarını önleyecek önlemlerin çok hassasiyetle alınmasını, demir yolu taşımacılığı açısından çok önemli olduğunu belirtmek açısından da söylüyorum. Çünkü dünyada en çok taşımacılığın olduğu alan demir yolu olduğu gibi demir yolu da güvenilir bir taşımacılıktır. Eğer bunu sarsarsak bu kötü bir noktaya doğru götürür bizi. Onun için ben Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından hizmet alımı yoluyla yapılan projelerin, Devlet Demiryolları tarafından da yine hizmet alımı yoluyla revize edilerek projelerin koordinasyon içerisinde tek elden yürütülmesinin sağlanması hususu üzerinde durulmasını da söylemiştik.

Bütün bunları söylerken, yapım işlerinde, ihalelerde, projelerde, hak edişlerde, düzenleyenlerde, inceleyenlerde, onaylayanlarda çok önemli bir hassasiyetin kurum açısından çok lehte olacağı düşüncelerimizi de ifade ediyorum.

Teşekkür ediyorum.