| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278 ) ile 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ve Sayıştay tezkereleri a)Hazine ve Maliye Bakanlığı b)Gelir İdaresi Başkanlığı c)Kamu İhale Kurumu ç)Özelleştirme İdaresi Başkanlığı d)Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu e)Türkiye İstatistik Kurumu f)Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu g)Hazine Müsteşarlığı ğ)Sermaye Piyasası Kurulu h)Yatırımcı Tazmin Merkezi ı)Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 27 .11.2019 |
HASAN SUBAŞI (Antalya) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli katılımcılar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ben kendim tarımla da meşgul olduğum için tarım sorununa girmek istiyorum. Gerçekten çiftçimiz son yıllarda son derece zordadır ve çiftçi, borçları artık ödeyemez hâle gelmiştir. Gerçekten kredileri belki bulmak kolaylaştırılmıştır ama çiftçilerin bu borçları neredeyse ödeme kabiliyeti kalmamıştır, hele e-hacizlerle de büyük bunalımlar yaşanmaktadır. Onun için çiftçi borçlarının ve KOBİ borçlarının bir yapılandırılmaya tabi tutulması ihtiyacı çok büyüktür.
İkincisi, tarım kesiminde bir çiftçinin defter tutması, fatura toplaması ve muhasebecilerle muhatap olması ve kırsal kesimde bu işleri becerebilmesi son derece zordur ve defter tutmamak için çeşitli yollara başvurulmakta, paylaştırılmakta, bölünmekte ve bu mecburiyetten kurtulmak için büyük çabalar harcanmaktadır. Onun için çiftçilerin götürüye tabi olmaları çok büyük bir rahatlama sağlayacaktır.
Ayrıca, yine çiftçilere büyük ölçüde katkı sağlayan toptancı hallerin ve komisyoncuların kaldırılması düşünülmüştü, inşallah vazgeçilmiştir. Ben de bir çiftçi olarak buradan seslenmek hem de Türkiye'nin büyük hallerinden birisini yapmış birisi olarak, işletmiş birisi olarak buradan sesleniyorum: Komisyoncular büyük ölçüde kayıt altına alınmasını sağladıkları gibi, tarım kesimine çok ciddi borçlar vererek, faydalar sağlayarak, onların parasız oldukları dönemde ekimini, dikimini, fidelerini almasını sağlayan birimlerdir. Ayrıca, komisyoncunun yüzde 8 payını biz kendimiz öderiz, çiftçi öder. Yani zannedildiği gibi tüketiciye yansıyan bir pahalılık söz konusu değildir. Onun için bu tür yasalar hazırlanırken tarafların dinlenmesi ve tartışılması gerekir.
Bu yıl başlarında trafik cezalarının artışıyla ilgili bir kanun teklifi gelmişti. Ben orada bir konuşma yapmıştım, demiştim ki: "Caydırıcı olmadığı için değil, bir ekonomik bunalımın içinde olduğumuz için trafik cezalarını vatandaş ödeyemez durumdadır. Onun için trafik cezalarını kat kat artırmanın faydası olmayacağı gibi, önümüzdeki aylarda yine bu kanunu değiştirmek için af gündeme gelecektir." Ben bu sözleri söyledikten üç dört ay sonra kanun teklifi geldi ve trafik cezalarında aflar getirdik, yapılandırmalar getirdik ve bu cezaları düşürmek zorunda kalmıştık.
Türkiye'nin durumu ve gerçekleri budur. İnsanların ödeme gücü kalmamıştır ve yüzde 20'ye yakın vatandaşımız yoksulluk sınırının altında ücret almaktadır. Ücret alamayanları ve aileleri de hesap ettiğimizde yansıtan kesim neredeyse yüzde 40 civarında insanımız yoksulluk sınırı altında yaşamak zorundadır. Bu ekonomik bunalım ve sorunları doğru tespit edemezsek teşhiste de gerçekten yanılmaya başlarız.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen konuşmamızı tamamlayalım efendim.
HASAN SUBAŞI (Antalya) - Bunun çözümü en baştan itibaren tasarrufa riayet etmek ve büyük projeleri ve çılgın projeleri hemen bir kenara koyup doğrudan doğruya insanımızı önceleyen sosyal devlet projelerine bir an önce ağırlık vermeliyiz ve tarım kesimine de yeniden canlanması için elden gelen destek ve teşvikleri vermeliyiz.
Teşekkür ediyorum.