| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278 ) ile 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d)Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 28 .11.2019 |
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Sayın Bakan ve Bakanlık yetkilileri, hoş geldiniz.
Kocaeli'nin Gebze ilçesinde Kuzey Marmara Otoyolu kapsamında inşaatı devam eden 7 no.lu viyadükte, bildiğiniz gibi, 4 kişinin ölümüne yol açan bir kaza meydana gelmişti. Kocaeli Milletvekili olarak yerinde araştırmıştım konuyu ve önemli inşaat hataları olduğu bulgularını edinmiştim. Bu konuyla ilgili soruşturma ne durumdadır? Gereken denetimler yapılmış mıdır? Denetim yapılmışsa teftiş raporlarındaki kusurlar nelerdir? Söz konusu inşaat tarafından tehlike sınıfının gereğince iş sağlığı ve güvenliğine dair tedbir alınmış mıdır? İnşaatta tıbbi müdahale yapabilecek ekip var mıdır? Biz gözlemlemiştik o sırada. Bunları sormak isterim.
Yine Kocaeli Köseköy Lojistik Merkezi'nde atıl durumda bulunan onlarca vagon olduğunu tespit ettik. Beş yılı aşkın bir süredir burada çürümeye terkedilmiş. Bunlar hep kamunun malı. Daha önce Gebze-Haydarpaşa arasında hizmet veren banliyö treni vagonları olduğu, vagonların beş yıl önce hizmet vermekte olduğu yönünde iddialar var. Bu iddialar doğruysa, Kocaeli Köseköy Lojistik Merkezi'nde atıl durumda onlarca vagon neden bulunmakta? Bu vagonlar neden orada çürümeye terkedilmekte diye soruyorum. Kuzey Marmara Otoyolu Projesi için kaç ağaç kesildi ve kaç kuş türü, göç yollarını değiştirmek zorunda kaldı, ekosistem ne derece etkilendi? Kaç işçimiz iş kazası sebebiyle hayatını kaybetti? Proje esnasında ortaya çıkan betonlaşma ve sel felaketleri konusunda ne diyorsunuz, projeden ne derece etkilenmiştir? Yine, Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı'nda 13 Aralık 2018'deki kazayla ilgili düzenlenen raporda, kazanın 3 ana nedenden kaynaklandığı belirtilmişti. Birinci, ana neden olarak hattın eksikliklere rağmen açılması, diğer bir ifadeyle, hattın açılması için acele edilmesi gösterildi. Raporda, dönemin TCDD Genel Müdürü İsa Apaydın'ın da aralarında bulunduğu 9 üst düzey yönetici kusurlu bulundu. Daha senkronizasyon çalışması bitmemiş olan tren hattının açılışı kim ya veya kimlerin talimatıyla gerçekleşti? Tren hattında eksikliklerin olduğu öngörülmesine rağmen açılışta acele edilmesinin sebebi neydi? Daha önce çıkan haberlerde açılışın haziran gibi yapılacağı belirtilirken sekiz ay önce açılmasının seçimlerle bir alakası var mıdır?
Tren hattının son durumuyla ilgili gerekli raporlamalar yapılmış mıdır? Ülkemizdeki bu son tren kazalarının art arda gelmesi ve biraz evvel Garo Paylan arkadaşımızın da okuduğu gibi, sosyal medyadan feryat eden Mısra Öz Sel isimli annenin feryatları niye duyulmamaktadır?
Kamu-özel iş birliği projelerinde garanti hedefine ulaşabilen bir proje var mıdır? Kamu-özel iş birliği projelerinin devleti uğrattığı zarar ne kadardır? KÖİ'lere ilişkin veriler niçin 2018 Sayıştay raporlarında yer almamakta? Devlet elinde bulunan son limanları da özelleştirmeyi düşünüyor musunuz?
Sizin yayınladığınız grafikte kara yollarına özel bir ağırlık verildiği, hava yolları, demir yolları konusunda oran olarak oldukça düşük bir yatırım oranı olduğu görülmekte. Bu da kara yollarına ağırlık verilmesi ve trafik kazalarının artmasıyla sonuçlanabilir. Çorlu ve Ankara'da meydana gelen tren kazalarıyla ilgili olarak iç soruşturma yürütüldü mü? Görevden alınan personeliniz var mı? Tren kazalarının önlenmesiyle ilgili bir eylem planınız var mı?
Yüksek hızlı tren hattı ve Sincan-Kayaş hattında sinyalizasyon çalışmaları tamamlandı mı?
TCDD'de taşeron personel sayısının arttığı, KİT Komisyonu tutanaklarına yansıdı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen tamamlayalım Sayın Gergerlioğlu.
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Taşeron işçilerin kadroya alımıyla ilgili bir çalışma olacak mı?
Haydarpaşa ve Sirkeci, kamusal bir alan olarak kullanılacak mı?
Demir yollarında yük ve yolcu taşımacılığı için hangi firmalara lisans verdiniz?
Mardin, Diyarbakır ve Van Havalimanlarından uluslararası uçuşlar neden yapılmamakta?
Atlas Globalin uçuşlarını yüksek maliyetler sebebiyle durdurmasına ilişkin detaylı bir açıklamanız olacak mı?
Üçüncü havalimanı garanti ödemelerini hangi kaynakla yapacaksınız? Üçüncü havalimanının konsorsiyum firmalarının kamu bankalarına olan borçları yapılandırıldı mı? Üçüncü havalimanında kot farkında yapılan değişikliğin ardından yeniden maliyet hesabı yapıldı mı? Değişiklik, firmaya ne kadarlık bir avantaj sağladı?
Bu sorularımın ayrıntılı cevabını bekliyorum Sayın Bakanım, teşekkür ediyorum.