KOMİSYON KONUŞMASI

ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Bakan, Ulaştırma Bakanlığının bütçesini görüşüyoruz. İşte şöyle iş yaptık, böyle iyi iş yaptık diyorsunuz ama bunların hangi kaynaklarla yapıldığını söylemiyorsunuz.

Türkiye, on yedi yılda dış borçlarını 460 milyar dolara, iç borçlarla birlikte Türkiye'nin borcuysa 950 milyar dolara çıkardı. On yedi yılda 65 milyar dolar da özelleştirme geliri elde edildi. Yapılan alt yapı, yol köprü gibi işlere bakıyoruz, maalesef bu kadar da büyük kaynak, yandaşlar zengin edilerek çarçur edildi. Bir çok yap-işlet-devret projesine geçiş garantisi verilerek çocuklarımızın geleceği ipotek altına alındı.

Sayın Bakan, bizce, bu gittiğiniz yol, yol değildir, bu yolu değiştirmeniz gerektiğini düşünüyoruz.

Sayın Bakan, maalesef AK PARTİ tarafından on yedi yıldır üvey evlat muamelesi gören Zonguldak'ın bugünkü imkânlarla en fazla üç yılda bitirilebilecek durumda olan Zonguldak-Ankara, Zonguldak-Ereğli, Ereğli- Devrek, Filyos-Zonguldak yolları, aradan geçen on yedi yılda hâlâ bitirilememiştir. Zonguldak'ın yolları yılan hikâyesi dönmüş, hiç bitmeyen aşklara konu olmuştur.

Bakın, toplam uzunluğu 45,7 kilometre olan Zonguldak-Ereğli yolunun yapımına 1974 yılında başlanmıştır. Yolun yapımına başlanalı kırk beş yıl olmuştur ama 45 kilometrelik yol hâlâ bitmemiştir. Yol güzergâhındaki Üçköy, Terzi, Bayat, Bakımevi, Elmacı köylerinin çıkış noktalarının yapımı dahi daha tamamlanamamıştır.

2004 yılında yapımına başlanan ve toplam uzunluğu 55,5 kilometre olan Ereğli-Devrek yolunda ise on beş yılda sadece 32 kilometre satıh kaplaması yani mıcır asfalt yapılmıştır. Her seçim öncesi vatandaşlarımıza bu yolun derhâl bitirileceği sözünü verdi AK PARTİ'liler ama bitmedi.

Sayın Bakanım, aslında, AK PARTİ'liler kazma kürek bu yola on beş yıl önce başlamış olsalardı, bu yol şimdiye çoktan bitmiş olurdu ancak bu hızla, anladığımız kadarıyla, on yıldan önce de bitmez.

Filyos- Zonguldak yolunda da hiç bir ilerleme yoktur. Zonguldak-Ankara yolunun çıkışındaki Mithatpaşa Tünellerinde yapım çalışmaları hâlâ tamamlanamamıştır. Zonguldak'taki köy yollarının da durumu maalesef felakettir.

Sayın Bakan, Zonguldak olarak, sizden 2020 yılında tüm Zonguldak yollarının tamamlanmasını bekliyoruz.

Sayın Bakan, yapımı 1999 yılında tamamlanan ve yolcu uçaklarının kullanabileceği hâle getirilen Çaycuma Havaalanı, AK PARTİ döneminde uzun yıllar atıl durumda bekletilmiştir. Sadece Zonguldak değil Bartın, Karabük, Bolu'nun da yararlanabileceği havaalanı uzun mücadelelerden sonra, geçtiğimiz mayıs ayında Türk Hava Yolları ve özel bir şirketin iç ve dış hat uçuşlarına açılmıştır. Zonguldak Havaalanı'nın on yedi yıl sonra uçuşlara açılması için emeği geçen bütün Bakanlığınız personeline ve herkese teşekkürlerimi sunuyorum. Nisan ayından beri de görülmüştür ki yolcu potansiyeli vardır. 600 bin gurbetçimizin yaşadığı Almanya'daki gurbetçilerimiz ve İstanbul'daki vatandaşlarımızın yararlandığı havalimanının tam faaliyete geçebilmesi için pistin 250 metre daha uzatılması gerekmektedir. Onun için, sizden bu pistin derhâl uzatılması için destek bekliyoruz. İnşaat işlemlerinin bir an evvel bitirilmesini talep ediyoruz.

Sayın Bakan, 2018'de çıkardığınız Kılavuzluk ve Römorkör Hizmetleri Teşkilat Yönetmeliği ve buna bağlı olarak römorkaj hizmet izinleriyle ilgili olarak birçok usulsüz ve yasa dışı işlemler yapıldığı medyada yer almıştır. Bu konuyla ilgili Bakanlığınıza sorduğum sorulara da cevap vermiyorsunuz veya konuyla ilgisi olmayan cevaplar geliyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Bir dakika verirseniz...

BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Buyurun, tamamlayın.

ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Teşekkür ederim.

Römorkaj izinleriyle ilgili izin komisyonuna danışmanınız Ali Kurumahmut'un müdahale ettiği, basına yansımıştır. Anadolu Kılavuzluk Anonim Şirketi, bu alanda hiçbir tecrübesi olmayan, dış cephe boya işleriyle uğraşan "Hamdi Safi" isimli kişi tarafından kurulmuştur. Ancak Ticaret Sicil Gazetesi'ne göre Anadolu Kılavuzluk AŞ'nin yüzde 60'ı kılavuz kaptanların olduğu DEKAŞ şirketine, yüzde 40'ı ise Hamdi Safi ile Beltur'un eski Genel Müdürü Selahattin Aydın arasında pay edilmiştir. Ana sözleşmeye göre yüzde 40 hisseye sahip olan Hamdi Safi ve Selahattin Aydın yüzde 75 kâr, yüzde 60 hisseye sahip olan kılavuz kaptanlara ise yüzde 25 kâr payı tahsis edilmiştir. Sizce bu, ticari hayata uygun bir durum mudur?

Bunları size sorduk ama maalesef cevaplarını alamadık.

Son cümlem kaldı, tamamlayayım efendim.

BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen, son cümlenizi alalım.

ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - Ayrıca bugüne kadar, bir kamu kurumu olan Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünce yürütülen boğazlardaki kılavuzluk ve römorkaj hizmetlerinin özel şirketlere devredileceği basında yer almıştır. Bu sektörde 3 milyar dolarlık bir rant olduğu ifade ediliyor, bu doğru mudur Sayın Bakan, böyle bir özelleştirme yapılacak mıdır?