| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278 ) ile 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d)Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 28 .11.2019 |
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Başkanım, Değerli Bakanım ve Bakan Yardımcılarım, saygıdeğer Komisyon üyeleri, milletvekili arkadaşlarım, çok kıymetli bürokratlar, basınımızın seçkin temsilcileri; hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.
Yakın zamana kadar Doğu-Batı aksında koridor ülkesi olarak tanımlanan Türkiye, bugün kuzey-güney akslarının da yer aldığı, 3 kıtanın birleştiği, dünyanın en kritik kavşağı konumuna gelmiştir.
Önemli altyapı projeleriyle gücüne güç katarak yoluna devam eden Türkiye'de Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak kara yolu sektöründe, bölünmüş yol yapım çalışmaları, bitümlü sıcak karışım kaplamalı güzergâhlar, güvenli trafik altyapısı ve tünel, köprü ve viyadükler; kısaca önemli sanat yapılarında çalışmalarımızı aralıksız sürdürerek yatırımlarımızla yollarımızdaki hizmet seviyesini, seyahat konforunu ve trafik güvenliğini artırmaktayız.
Karayolları Genel Müdürlüğünün 2019 yılı Kasım ayı itibarıyla 3.060 kilometre otoyol, 31.003 kilometre devlet yolu ve 34.191 kilometre il yolu olmak üzere toplam 68.252 kilometre yol ağı bulunmaktadır. Bu yol ağının 25.962 kilometresi bitümlü sıcak karışım kaplamalı, 39.1118 kilometresi sathi kaplamalı olup 3.174 kilometresi ise diğer yollardır.
Acil Eylem Planı kapsamında 2003 yılında yapımına başlanan bölünmüş yol projeleriyle trafik güvenliğini artırarak kazaları azaltmak ve kazalardaki ölüm oranını düşürmek, mevcut kapasite yetersizliklerini iyileştirerek taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağlamak, yolların fiziki ve geometrik standartlarını yükselterek seyahat konforunu arttırmak ve seyahat süresini kısaltmak amaçlanmıştır.
2003 yılı öncesi mevcut 6.101 kilometre uzunluğundaki bölünmüş yol ağımızla sadece 6 ilimiz birbirine bağlıyken 2003 yılından itibaren 21.022 kilometre yol yapılarak bölünmüş yol ağımız toplamda 27.123 kilometreye ulaşmış ve 77 ilimizin birbiriyle bağlantısı sağlanmıştır. Bugün itibarıyla bölünmüş yollar toplam yol ağımızın yüzde 40'ını oluşturmasına karşın, bütün yol ağımızda hareket eden trafiğin yaklaşık yüzde 82'sine hizmet vermektedir.
Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; bölünmüş yolların hizmete alınması ve yollarımızın geometrik standartlarının iyileştirilmesi sonucunda kaza karakterleri değişmiş ve özellikle kafa kafaya çarpışmaların önlenmesi sonucu ölümlü kazaların sayısında azalmalar olmuştur. Otoyollar ve bölünmüş yollarla birlikte köprü ve tünellerle kademeli olarak artan yatırımlarımızda özellikle tamamı yerli yüklenici ve teknik kapasitemizle önemli sanat yapıları tamamlanmıştır. Yol yapımının ülkemizin refah seviyesine sağlayacağı katkıyı düşünerek hareket eden kuruluşumuz, yolun medeniyet düzeyini belirleyen en önemli etken olduğu gerçeğini gözetmektedir.
Kara yollarımıza yaptığımız yatırımların ülkemize ve insanımıza artı değer olarak döneceğini biliyorduk. Ülkemiz genelinde yürütülen bu çalışmalarla birlikte Antalya ilinde yapılan karayolu yatırımlarını incelediğimizde, Karayolları Genel Müdürlüğünün Antalya ilinde 918 kilometre devlet yolu, 862 kilometre il yolu olmak üzere toplam 1.780 kilometre yol ağı bulunmaktadır. Antalya ilimizde kara yolu çalışmaları için 1993-2002 yılları arasında 3 milyar 435 milyon TL harcama yapılmış olup 2003-2019 yılları arasında bu tutar yüzde 342 artışla 11 milyar 737 milyon TL'ye ulaşmıştır. Antalya ilimizde devam eden projelerin sayısı 23 adet olup bu projelerin toplam proje tutarı 12 milyar 377 milyon TL olup bu projeler için şimdiye kadar yapılan toplam harcama tutarı 2 milyar 913 milyon TL'dir.
Bölünmüş yol çalışmaları kapsamında Türkiye'nin turizm merkezi Antalya ilimizde de önemli gelişmeler kaydettik. Şu anda Antalya'ya -15 milyonu geçti bu sene, rekor olacak- 16 milyon turist geldi. Öncelikle havaalanımızın hemen yapılması, ikinci havaalanımızın, Gazipaşa Havaalanı'nın yapılması... Eğer bu yolları yapmamış olsaydık, bu kadar sayıda turistin gelme şansı çok zordu.
Karayolu çalışmalarında en önemli projelerimizden biri "Akdeniz sahil yolu" olarak adlandırdığımız Antalya-Mersin bölünmüş yol çalışmalarıdır. Akdeniz sahil yolunun mevcut yol uzunluğu 479 kilometredir. Proje tamamlandığında yolun uzunluğu 40 kilometre kısalarak 439 kilometreye düşecektir. 394 kilometresi tamamlanmıştır. Bu proje kapsamındaki 34 adet tünelin 16 adedi ve 74 adet köprü ve viyadüğün 58 adedi tamamlanmıştır. Akdeniz sahil yolunun 2022 yılında bitirilmesi hedeflenmektedir. Bu konuda Mersin milletvekillerimiz de konuştu. Bu yol bittiği zaman gerçekten çok büyük bir hizmet olacak. Tabii, yıllardır o yörede yaşayan insanlarımız "Karadeniz yolu bitti, bizim yolumuz ne zaman bitecek?" diyorlardı ama şu andaki gerçekten standardı yüksek tünelleriyle, viyadükleriyle güzel bir yol ortaya çıkıyor.
Bizim İç Anadolu'yu Antalya'ya bağlayan yollarımız var. Konya Seydişehir'den başlayan Akseki-Manavgat yolu, İç Anadolu'yu Akdeniz'e bağlayan trafik yoğunluğunun en fazla olduğu yollarımızdan birisi. Alacabel diye 1.825 rakımlı bir yerimiz var ve ilk kar yağdığında bile yol kapanabiliyor. Şimdi orada 7,5 kilometrelik gidiş, 7,5 kilometrelik tünelimiz bittiği anda bu yol 12 kilometre kısalacak.
Yine, aynı şekilde, Alanya ayrımı-Hadim-Kuş Yuvası yolu dediğimiz, Hadim'den, Taşkent'ten Kuş Yuvası'na giden yol gerçekten çok zor bir yoldu. Şu anda bizim bölgemizde kalan, Antalya tarafından kalan yolun ilimizdeki mevcut uzunluğu 63 kilometre 7.904 metre uzunluğundaki 10 adet tek tüplü tünel ile birlikte 12 kilometresi ise tek yol olarak tamamlanmış ve hızlı bir şekilde yapılmaya da devam ediyor.
Yine, Konya-Beyşehir-İbradı yolu var. Özellikle, Sayın Bakanımızın Genel Müdürlüğü zamanında kara yolları ağına alınmıştı. Biz orada ilk olarak orman yolu başladığımız zaman bile vatandaşın çok büyük bir memnuniyeti vardı. Sayın Bakanımızın sayesinde projeye girdi ve şu anda -Demirkapı Tüneli- 5 kilometre gidiş, 5 kilometre geliş tünel var; birisi tamamlandı ve kalanı da hızlı bir şekilde yapılmaya devam ediliyor. Bu yol bittiği zaman Konya'dan Antalya'ya iki saatte ineceğiz. Zaten bu yola "Selçuklu Sultan Yolu" diyoruz, Selçuklular zamanında yapılmış ve Alâettin Keykubat o yoldan Alanya'ya inmiş; inşallah, o da hızlı bir şekilde bitecek.
Yine, Kızılkaya ayrımı-Antalya yolu, Çubuk Beli yolumuz: Orada da "2,2x2" tünel bitmek üzere, yol 3 kilometre kısalacak. Bu yolun üzerinde, Antalya'ya girinceye kadar da 7 adet köprülü kavşak tamamlanarak trafiğe açılmıştır.
Yine, Kızılkaya-Bozova-Korkuteli-Elmalı-Finike yolumuz: Burada da güzel çalışmalar var. Yolun toplam uzunluğu 159 kilometre, Antalya ilimizdeki uzunluğu 150 kilometredir; 71 kilometresi bölünmüş yol olarak tamamlanmış, yapım çalışmalarının 2021 yılında tamamlanması hedeflenmektedir. Bu yol bittiği zaman oradaki tarım ürünlerimiz güzel bir şekilde İç Anadolu'ya geçebilecek.
Yine, Kalkan-Kaş-Finike yolumuz: Mevcut yol uzunluğu 98 kilometre, proje uzunluğu 73 kilometre, projenin tamamında yapım çalışmaları tamamlandığında güzergâh 25 kilometre kısalacak.
Antalya batı çevre yolu: Gerçekten, son yıllarda -Antalya Türkiye'nin 5'inci büyük şehri- Antalya'ya çok hızlı nüfus yığılması var ve burada Antalya batı çevre yolu olarak 14 kilometre, tamamı bitümlü sıcak karışım kaplamalı bölünmüş yol olarak tamamlanmış, batı çevre yolu-Kemer bağlantısını sağlayan serbest bölge kavşağı tamamlanarak trafiğe açılmıştır.
Yine, Antalya kuzey çevre yolu: Burası da çok güzel bir yol oldu. Çubuk Beli'ni geçtikten sonra Organize Sanayi-Isparta arasındaki 19 kilometrelik yol bitti, otoban gibi güzel bir yol oldu. Isparta-Kocayatak arasında kalan 18 kilometrelik yolun çalışmaları devam etmektedir.
Yine, ayrıca, Manavgat D-400 üzerinde, benim de ilçem olan Manavgat'ta 3 tane köprülü kavşak yapıldı, gerçekten çok güzel oldu. Gerçi ilk zamanlarda "Bu projeyi buraya uygulayamazsınız." demişlerdi fakat daha sonra, ikisi bitince üçüncüsü için bu sefer de "Paranız mı bitti? Niye yapmıyorsunuz?" diyorlardı; şu anda çok güzel bir yol olarak burası da bitmiş oldu.
Evet, kara yolu taşımacılığının 2023'te ulaşacağı beklenen talebin karşılanmasına yönelik kara yolu ağımızın fiziksel, geometrik ve işletme standartlarının iyileştirilmesinin yanı sıra, yeni altyapı projeleriyle de desteklenecek kara yolu taşımacılığının daha da geliştirilmesi önem arz etmektedir. Bu nedenle, bölünmüş yol çalışmaları dışında, özellikle, ekonomimizdeki can damarı durumunda olan bölgelerimizde yap-işlet-devret modeliyle yeni otoyolların yapımına devam edilmektedir. 2003 öncesi 1.714 kilometre olan otoyol ağımız, son on yedi yılda yapılan 1.346 kilometreyle birlikte 3.060 kilometreye ulaşmıştır.
Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolundan bahsetti arkadaşlarımız. Yine, aynı şekilde, İzmir-Aydın arasındaki otoban bitmişti ama kısa sürede Denizli...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Aydın, tamamlar mısınız lütfen.
İBRAHİM AYDIN (Antalya) - Hemen tamamlıyorum Başkanım.
Tabii, burada Antalya-Alanya otobanı çalışmalarının ihale aşamasına geldiğini biliyoruz ve ben bu çalışmaları yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızda büyük hizmetleri olan, emeği geçen bakanlarımıza, son Başbakanımız Binali Yıldırım Bey'e -"Yolları böldük, gönülleri birleştirdik." demişti- yine, şimdi Komisyon Başkanımız olan Lütfi Elvan Bey'e, Ahmet Arslan'a ve şu anki Bakanımız Sayın Mehmet Cahit Turhan'a özverili çalışmalarından dolayı şükranlarımı arz eder, 2020 yılı bütçesinin hayırlı olmasını diler, saygılar sunarım.