| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278 ) ile 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ve Sayıştay tezkereleri a) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü d)Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri A.Ş. |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 28 .11.2019 |
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Sayın Bakan, bütçenin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Aydın bölgesinde AK PARTİ'li milletvekillerin, siyasetçilerin vermiş oldukları seçim beyannamelerinde on sekiz yıldan beri bir, Aydın-Denizli otoyolu; Çıldır havaalanı; üç, hızlı tren projesi hep önümüze kondu. Vatandaşa, hemşehrilerimize bu projelerin uygulanacağı söylendi. Siz de açıklamalarınızda Aydın-Denizli otoyolu için 2023'e kadar programa alındığını belirttiniz, açıkladınız. Bu konuda, Aydın-Denizli otoyolu için ihale yaklaşık 5,3 milyar yatırım bedeliyle 3 ortaklı girişime verildiğini ve yapım süresinin üç yıl olarak planlandığını söylediniz. Yolun uzunluğu 154 kilometre, 19 köprülü kavşak, 33 köprü, 19 viyadük ile 5 hizmet tesisi olacak yani 1 kilometresi yaklaşık 34 milyona yapılacak. Bu proje kamu kaynaklarıyla yapılabilir miydi? En önemli sorum bu. Yap-işlet-devret yerine -şehir hastanelerindeki sıkıntılar gibi, Sağlık Bakanının açıkladığı gibi- kamu kaynaklarıyla yapılabilir miydi?
İkinci sorum: Ayrıca, bu proje, bu hâliyle yüzlerce dönüm tarım arazisini de yok edecek. Bu, çok önemli. Aydın, tarım memleketi. Sayın Bakan, bu maliyetin içinde kamulaştırma bedeli var mıdır?
Bir de son ihalede on yedi yıl dokuz ay on sekiz gün işletme taahhüdü veriliyor. Daha önce iptal edilen ihalede ise geçiş ücreti araç başına 5 euro olarak belirlenmişti yani bugünkü kurla 32 lira. Sayın Bakan, geçiş ücretinde bir değişiklik var mı? Günlük araç geçiş garantisi ne kadar verildi? Sabit kur üzerinden mi olacak yoksa değişkenlik mi gösterecek? Yoksa bu yol da Osmangazi Köprüsü, üçüncü köprü, Avrasya Tüneli, Zafer Havaalanı gibi sıkıntılara dönüşecek mi? Çünkü yatırımcı geçiş ücretlerini avro üzerinden tahsil etmeye devam edecek ve sonuçta kur kaynaklı yük hem vatandaşın hem de hazinenin üstüne kalacak.
Bir de Aydın-Denizli Otoyolu'ndan sonra Denizli-Burdur-Antalya Otoyolu da 2035 yılına kadar planlanmış. Bu kadar uzun bir planlamada bu yolların olmaması turizmi nasıl etkileyecek diye soruyorum.
İkinci konu ise Çıldır Havaalanı, Sayın Bakan. Aydın'a yapılacak Çıldır Havaalanı'nın -altmış üç yıldan beri- sivil uçuşlara açılması talebi AKP'nin bütün Aydınlı hemşehrilere seçim vaadi olarak kaldı. 2015 yılında AKP'li milletvekili arkadaşlarımız -2018'de de aynı şekilde- "2019'da Aydınlıların uçma hayalini gerçekleştireceğiz." demişlerdi. Yıl 2019 oldu ama havaalanı sivil uçuşlara açılmadı. Aydın'daki havaalanının düzenleme ve iyileştirmesi yapılarak sivil uçuşlara açılması 2020'de planlanıyor mu? Bu konuda sorum olacak.
Üçüncü konu ise Hızlı Tren Projesi. Sayın Cumhurbaşkanı, Nisan 2018 tarihinde Aydın'a geldiği zaman şu açıklamada bulunmuştu: Türkiye'nin en önemli ulaşım hamlelerinden biri olan Hızlı Tren Projesi'nin aynı zamanda Aydın'ın projesi olduğunu sözlerine ekleyen Cumhurbaşkanı ve AK PARTİ Genel Başkanı Recep Tayyip Erdoğan "Aydın hızlı tren hattını inşa ederek hizmete açacağız." demişti. Ancak, AK PARTİ'li milletvekillerimiz şu anda hızlı trenden çift hatlı tren hatlarına geçmiş durumdalar. 2020 Programı'nızda hızlı tren konusunda Aydın var mıdır? Sayın Cumhurbaşkanının belirttiği gibi, bu programa dâhil edilecek midir?
Ayrıca, Sayın Bakanım, size teşekkür etmek istiyorum. Şu konuda teşekkür etmek istiyorum: Burada, Plan ve Bütçe Komisyonunda toplantılara katıldım. Bu toplantılarda bazı bakanlıkların milletvekillerinin vermiş olduğu soru önergelerine vermiş oldukları cevapların sayılarını araştırdım. Size biz milletvekili olarak 1.009 tane soru sormuşuz, 871'ini cevaplamışsınız. Bu konuda oran bayağı yüksek. Cevaplamadığınız noktalarda da cevaplamayı yaparsanız -içerikli olarak- milletvekilleri olarak denetleme görevimizi yerine getireceğiz. Bu açıdan diğer bakanlara göre oran olarak çok yükseksiniz. Ekibiniz bu konuda bayağı başarılı.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Sayın Bülbül, bitti herhâlde.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Bitiriyorum efendim.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Lütfen, son cümlelerinizi alalım.
SÜLEYMAN BÜLBÜL (Aydın) - Sayın Bakanım, bir de son sorum şu: Büyük Menderes ve Küçük Menderes Ovalarında üretim ve ticaret yapan vatandaşlar için, özellikle Nazilli-Beydağ ve Köşk-Ödemiş yolları var, bu yollar büyük tehlike arz ediyor, heyelanlar oluyor. Bu yollardan özellikle Nazilli-Beydağ yolundan Bozdağ'ın üzerinden Bodrum'a gitme olanağımız da var. Bu yollarla ilgili bir çalışmanız var mı? Bu konuda Aydın Milletvekili Bekir Kuvvet Erim bir açıklamada bulunmuştu 2019 Programı'na girdiğine ilişkin ama daha sonra 2020 Programı'na alınacağına ilişkin haberler basında yer aldı. Bu konu da çok acil çünkü vatandaşlarımız bu konuda bir çözüm bekliyor. 2020 Programı'na alınmasını istiyoruz.
Sayın Bakan, bütçenin hayırlı uğurlu olmasını diliyorum.
Teşekkür ederim.